Tähtsaid dokumente ja kallist kaupa ei pea ise kliendi juurde viima

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Kalli aja raiskamise asemel dokumentide või kauba adressaadini toimetamise organiseerimisel tasub ettevõtjal kasutada posti- või kullerfirma teenuseid.


Firma valik sõltub sellest, kui kiirelt peab kaup või paberid adressaadini jõudma. Ka kauba kaal ja adressaadi asukoht mõjutavad teenuse hinda ning teenuse osutaja valikut. Eesti Post pakub lisaks lihtkirjale ja postipakile, mille kohale jõudmise kohta ei ole kunagi sajaprotsendilist garantiid, ka tähtkirja ning väärtkirja saatmise võimalust. “Kirja” kaal võib olla kuni kaks kilogrammi.

Väärtkirja erinevus tähtkirjast seisneb selles, et klient määrab saadetavale kaubale või dokumentidele hinna, mille postiasutus korvab, kui saadetis kaotsi läheb või transportimisel kasutuskõlbmatuks muutub.

Tavalisele kirja saatmise maksumusele, mis arvutatakse kaalu järgi (tavakirjal on 4,40 kr), lisandub viiekroonine tähitusmaks. Väärtkirja puhul lisandub hinnale veel kümme senti iga deklareeritud saadetise väärtuse krooni või selle osa eest.


Saadetisele on võimalik lisada märge “väljastada isiklikult”, mis välistab selle andmise kolmandatele isikutele – näiteks adressaadi täisealistele perekonnaliikmetele isikut ja sugulussuhet tõendavate dokumentide esitamisel. Lisateenusena on võimalik tellida väljastusteade, siis saab saatja posti teel täpse info, kes ja millal tema saadetise allkirja vastu kätte sai.


Alternatiiviks Eesti Posti täht- ja väärtsaadetistele on kullerfirmad, kes tulevad kliendi juurde ja võtavad sealt kirjad -pakid kaasa. Kullerfirmadest on Eesti Posti teenus küll soodsam, aga postkontorisse tuleb ise kohale minna.


Kiirkuller FFW teenindab põhiliselt kliente Tallinnas ja selle lähiümbruses, vajadusel viiakse saadetisi ka Eesti kaugematesse nurkadesse. Firma hinnapoliitika on lihtne – maksumus sõltub kauba kaalust ja transpordi kiirusest. Kuni viiekilose paki toimetamine Tallinna või lähiümbruse piires maksab käibemaksuta 40 kr, 55 kr või 130 kr sõltuvalt saadetise kohale jõudmise ajast.


Kõik FFW saadetised on kindlustatud kuni 20 000 kr väärtuses, seda summat on võimalik lisatasu eest ka suurendada.


Ka turvafirma Falck osutab kulleriteenust. Tavakulleri teenused on oma tingimustelt võrreldavad FFW pakutavaga – Falck tagab dokumentide või paki kohaletoimetamise ühe, kahe või kuue tunni jooksul tellimuse esitamise hetkest.


Lisaks tavateenustele pakub Falck ka turvafirmale omaselt spetsiifilisi kulleriteenuseid. Näiteks teenus Turvakuller on mõeldud eriti suure väärtusega ja turvalist käsitlust nõudvate dokumentide veoks. Dokumendid suletakse turvakotti ja need toimetab soovitud aadressile relvastatud kuller. Suurema kauba ja kliendi oma transpordi puhul pakub Falck ka saateteenust, kus firma saadab kaupa ja vastutab selle kohale jõudmise eest.

Klassikalise kullerifirma ja postifirma teenuseid pakub ka D2D. Kuna tegemist on rohkem postifirmaga, siis on kulleriteenuste valik D2Ds konkurentidega võrreldes väiksem. Teisest küljest tegutsetakse üle Eesti ning transportida saab ka euro­alustele pakitud kaupu.

Firmad, kellel on vaja saata pakke Lätti ja Leetu, võiks uurida lähemalt Eesti Posti teenust ELS Ekspress.


Rahvusvahelise saadetise puhul tasub pöörduda mõne suure rahvusvahelise kullerfirma poole – Eestis on neist esindatud näiteks DHL, TNT ja UPS.

Väärtkirja teekond registreeritakse

Eesti Postis on kasutusel kolme erineva kategooria kirjad
  • Lihtkiri – lihtpostisaadetis, mis edastatakse postiasutuse kaudu adressaadile, kuid mille vastuvõtu tõenduseks postiasutuses kviitungit ei anta, kulgemist edastamisel ei registreerita ning mis väljastatakse adressaadile kirjakasti kaudu allkirjata.
  • Tähtkiri – registerpostisaadetis, mis võetakse vastu postiasutuses, mille kulgemine edastamisel registreeritakse, vastuvõtmisel antakse saatjale vastuvõtu tõenduseks kviitung ning väljastatakse adressaadile allkirja vastu.
  • Väärtkiri – saatja poolt avaldatud väärtusega kiripostisaadetis, mis võetakse vastu postiasutuse kassas, vastuvõtu tõenduseks antakse saatjale kviitung, kulgemisteel registreeritakse dokumentidesse ning väljastatakse adressaadile allkirja vastu.
    Eesti Posti materiaalne vastutus
  • Lihtkirja kaotsimineku korral AS Eesti Post materiaalset vastutust ei kanna.
  • Tähtkirja kaotsimineku korral maksab AS Eesti Post kahjutasu 100 krooni + saatekulu.
  • Väärtkirja kaotsimineku korral maksab AS Eesti Post kahjutasu avaldatud väärtussumma ulatuses + saatekulu. Hüvitamisele ei kuulu avaldatud väärtuse eest tasutud kindlustusmaks.

    Allikas: Eesti Post


    Vaata ka:

  • Kiirkuller FFW
  • Eesti Post – Eestisisesed kirjad
  • Falck kuller
  • Eeti Post – ELS Ekspress
  • D2D postiteenused

    Originaalartikkel

  • Allikas:  Äripäev

    Kord nädalas

    Telli RMP Nädalakiri

    Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

    Töövahendid

    Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

    Kalkulaatorid

    Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll