Reklaami saatjal ei saa olla otseturustuseks õigustatud huvi

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Levimas on ekslik arusaam, et alates isikuandmete kaitse üldmääruse (IKÜM) jõustumisest 25. mail 2018 oleks justkui lubatud saata reklaami, kui reklaami saatjal on õigustatud huvi.

Isikuandmete kaitse üldmäärus ei reguleeri otseturustust e-kanalite kaudu, milleks loetakse e-posti, tekstsõnumeid ja multimeediasõnumeid. E-otseturustuse kohta kehtivad erinormid ja seadus teeb vahet füüsilisel ja juriidilisel isikul.

Eraisikutele tohib reklaami saata ainult eelneva nõusoleku või varasema kliendisuhte olemasolul. Juriidilisele isikule reklaami saatmiseks ei pea nõusolekut küsima, kuid e-kirjas või muus elektroonilise side sõnumis peab olema loobumislink.

Kui otseturunduse tegija kasutab isikuandmeid telefonimüügis või posti teel reklaami tegemiseks, tuleb arvestada kolme asjaoluga.

  1. Püsiv ärimudel ei saa tugineda õigustatud huvile – see eeldab igakordset kaalumist-põhjendamist, kas konkreetsel juhul kaalub reklaami saatja õigustatud huvi üles inimese õiguse eraelule.
  2. Viidates õigustatud huvile, tuleb seda reklaami saajale põhjendada.
  3. Inimesel on alati õigus keelata oma andmete kasutamine otseturustuseks ning reklaami saatja peab sellest informeerima.

ABC e-otseturustajale

  • E-otseturustusele (e-post, SMS) kohalduvad erinormidena e-privaatsusdirektiivi (art. 13) ja elektroonilise side seaduse § 1031 nõuded.
  • Elektrooniliste kontaktandmete kasutamine otseturustuseks on lubatud kas inimese eelneval nõusolekul või varasema kliendisuhte olemasolul samalaadsete kaupade/teenuste pakkumisel. Vaikimist või tegevusetust nõusolekuks ei loeta.
  • Inimesel peab olema alati lihtne võimalus otseturustussõnumitest loobuda.
  • Juriidilise isiku elektrooniliste kontaktandmete kasutamine otseturustuseks on lubatud juhul, kui tal on lihtsalt võimalik otseturustussõnumitest loobuda.

ABC muudes kanalites otseturustajale

  • Mõistlik on tugineda reklaami saaja eelnevale nõusolekule.
  • Õigustatud huvi ei saa reklaami saatmisel olla püsiv ärimudel, vaid igakordne kaalumine. Iga püsiv skeem peab toetuma kindlale reeglistikule.
  • Õigustatud huvile viidates reklaami saatmisel tuleb inimesele seda põhjendada (IKÜM art 13 ja 14).
  • Inimene saab alati keelata mistahes alusel toimuva otseturustuse (IKÜM art 21 lg 3).

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll