Kuidas hinnata äriidee perspektiivikust?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Äriidee aluseks võib olla nii põhjalik analüüs kui ka spontaanne lahendus mõnele probleemile. Hea idee ei garanteeri siiski automaatselt edu. Kuidas hinnata, kas äriidee on lootustandev nii praegu kui ka tulevikus? 

Ainulaadsus on võtmetähtsusega 

Analüüsige, mille poolest eristub teie mõte teistest äridest ja miks võiks potentsiaalne sihtgrupp seda vajada. Unikaalsus ei tähenda, et peaks alustama täiesti nullist, sest alati on võimalik täiendada juba olemasolevaid ideid. 

Kas keegi vajab teie toodet? 

Ajalugu on näidanud, et paljud suurepärased äriideed ei pruugi tunnustust pälvida, sest inimestel lihtsalt pole neid tooteid või teenuseid vaja. Mõelge kliendi vaatevinklist ja analüüsige, miks ta peaks teie toodet teistele sarnastele eelistama. Pidage meeles, et ükski asi ei pruugi tarbijaskonnale igavesti meeldida. Näiteks ei tasuks praegu turule tulla uuendusliku CD-mängijaga, sest digitaalajastul on inimestel elektroonikale teised nõudmised. 

Kes on teie konkurendid praegu ja tulevikus? 

Saage ülevaade oma olemasolevatest konkurentidest ja mõelge hoolikalt ka võimalikele tulevastele konkurentidele. Alati tasub valmis olla oma algse idee täiustamiseks, et muutuvates tingimustes hakkama saada. Ka majandus on hüplik, mistõttu oleks raskemate aegade üleelamiseks vaja finantstagatist. 

Kas teie toode üldse mahub turule? 

Turg kasvab ja kahaneb pidevalt. See eeldab, et konkurentide tegevusel tuleb silma peal hoida. Nii võite reeglitega kohaneda või isegi haarata kontrolli, suunates turu suundumusi. Näiteks seavad suuremad bussi- ja taksofirmad teatud standardid, millega konkurendid peavad kaasa tulema või kaotavad senised kliendid. 

Kas teie idee on kasumlik? 

Ärimaailmas loeb kasum, mitte käive. Mida suurem on kasum, seda väiksemad on kulud võrreldes käibega. Idee väärtus ei saa katta kõigest tegutsemis- ja tootmiskulusid, vaid peab omanikule tulu tootma. See eeldab ka ajalise raamistiku paikapanemist. Hinnake seda realistlikult, sest teatud teenused võivad osutuda kasumlikuks juba paari aastaga, kuid mõni äriidee teenib investeeritud summa tagasi alles aastakümnete pärast. Aeg on ettevõtja jaoks nii suurim sõber kui ka vaenlane. 

Mida toob teie jaoks tulevik? 

Äri on kui elusolend, kelle elutsükkel on sarnane inimese omale: ta sünnib, kasvab, muutub tugevamaks ja viimaks jääb vanaks. Kui mõned äriideed kaotavad oma mõtte, siis teised elavad edasi uues vormis. Näiteks kasutati vanasti posti vedamiseks hobuseid, tänapäeval aga autosid, ronge, laevu ja isegi lennukeid.

Idee võib jääda ka surematuks, vajades vaid mõningast täiendust ja arendust. Heaks näiteks on Coca-Cola, mille maitse pole aastatega eriti muutunud, aga pidev turundus ja kaubamärgi kinnistamine on ideed tasapisi uuendanud. Alati on abiks ka nn äriinglid ehk erainvestorid, kes ettevõtteid pikaajalisemalt rahastavad.

Selleks, et äritegevus oleks võimalikult tulus ja pikk, tasub ideed põhjalikult analüüsida. Öeldakse, et igaüks peab oma vigadest õppima, kuid ärimaailmas tasub finantside kokkuhoiuks õppida eelkõige teiste vigadest.

Allikas:  SEB Pank
Märksõnad:

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll