Maksehaldusteenus

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Viimase viie aasta kehv majanduslik olukord on mõjutanud nii tööhõivet kui tarbimist üle kogu Euroopa. Nii tarbijate kui ettevõtete võlgnevused on jõudnud viimaste aastate kõrgeimale tasemele avaldades negatiivset mõju nii väikeste kui suurte ettevõtete müügi- ning arenguvõimele. 

Maksetega viivitamine ning arvete mitte tasumine on üks peamisi põhjuseid, miks ettevõtted on sunnitud oma tegevuse lõpetama. Seega tuleb Euroopa majanduse kasvu ning jätkusuutlikkuse tagamiseks kindlustada kaupade ja teenuste eest õigeaegne tasumine. Kindel ja kontrollitud krediidipoliitika aitab vähendada debitoorseid võlgnevusi, mille tulemusena langevad ka hinnad ning vabanevad vahendid investeerimiseks tulevikku.

Majanduskasvu faasis ei olnud võlgnevuste sissenõudmine esmatähtis, sest enamik arvetest laekus ja pidevalt kasvav käive tagas piisava rahavoo. Tänases majandussituatsioonis on klientide korrektne maksekäitumine muutunud varasemast hoopis olulisemaks – tõhus krediidihaldus ja hästitoimiv nõuete sissenõudmise süsteem on iga ettevõtete jaoks kriitilise tähtsusega.

Arvete laekumise tagab ettevõtte rutiinne ja reeglipärane tegevus krediidihalduse valdkonnas. Ettevõttel peavad olema krediteerimisreeglid: kellele ja mis alusel ning missuguste limiitide piires krediiti antakse. Enne krediidi võimaldamist on oluline kontrollida ettevõtte tausta. Näiteks kõigepealt seda, kas firma on esitanud äriregistrile aastaaruanded ning kas ja millised on olnud ettevõtte maksehäired. Samas peab olema määratud, kes kontrollib arvete laekumist ning millal alustatakse arvete sissenõudmisega. 

Krediidihalduse üheks sõlmküsimuseks on süstemaatiline ja järjepidev töö maksetähtaja ületanud klientidega, eesmärgiga vähendada maksmisega viivitamise aega. Vajalik on laekumiste igapäevane kontroll, viivitajate ja võlgnike väljaselgitamine.  Krediidikahjumi võimalus ajas kasvab. Ühe-kahe kuu vanuse maksmata arve eest raha kättesaamise tõenäosus on 80-90 protsenti, samas kui poole aasta vanuse arve sissenõudmise võimalus on vaid 50-60 protsenti. Reeglina hakkavad Eesti ettevõtjad võlgade sissenõudmise võimalusi otsima siis, kui klient on arve maksmisega viivitanud rohkem kui kolm kuud.

Enamikke, võlgnevuste tõttu tekkinud probleeme, on asjatundliku krediidijuhtimise abil võimalik vältida ning ennetada. Mõistetav on see, et ettevõtted soovivad keskenduda oma põhitegevusele ja krediidihaldus jääb tahaplaanile, mis aga pikemas perspektiivis toob kaasa suuremaid kulutusi.

Maksehaldusteenus kannab hoolt ettevõtte heade kliendisuhete eest, kiirendab raharinglust ning võimaldab töötajail keskenduda oma põhiülesannetele. 

Maksehaldusteenuse kasutaja hoiab kokku personali-, töökoha- ja IT-kuludelt. Maksete laekumist jälgitakse katkematult ka töötajate puhkuste, haiguste ja koolituste ajal. Koostööpartneri juhtkonnale pakutakse laias valikus raporteid oma ettevõtte müügireskontro pidevaks jälgimiseks ning analüüsiks. Ettevõtte töötajatel jääb aga rohkem aega keskenduda oma põhitegevusele ja tegevustele, mis on kasumi loomisel esmatähtsad.

Maksehaldusteenuse raames jälgitakse arvete laekumisi ja tegeletakse klientidega, kes viivitavad tasumisega- saadetakse meeldetuletusteatisi ja viivisarveid. Kui meeldetuletusliku iseloomuga tegevus ei ole andnud soovitud tulemust, siis tegeleme võlgade sissenõudmisega. Konkreetne taktika valitakse koostöös kliendiga nii, et see vastaks just ettevõtte vajadustele, soovidele ning spetsiifikale. Protsess näeb välja järgnev:

"Ostes teenust väljastpoolt on see oluliselt parandanud meie klientide maksedistsipliini. Kliendid ei ürita enam venitada maksmisega ning nad on juba harjunud tõstma arved tasumise pingereas ettepoole!, selgitas Dispak OÜ juhatuse liige Anti Sarap.

Maksehaldusteenuse saab sisu järgi jagada kolmeks erinevaks teenuseks: 

  1. Arveteenus – Arved edastatakse teenusepakkuja poolt ning edasiselt tegeletakse kliendi müügireskonto haldamisega – jälgitakse arvete tasumist ning saadetakse maksetähtaja ületanud arvetele meeldetuletusteatised. Kui meeldetuletusliku iseloomuga tegevus ei ole andnud soovitud tulemust, siis edastatakse arved sissenõudmisesse. 
  2. Müügireskontro haldus – Teenusepakkuja tegeleb müügireskontro haldusega ning maksete jälgimisega, saadab maksetähtaja ületanud arvetele meeldetuletusteatised ning vajadusel edastab võlgnikud sissenõudmisesse.
  3. Meeldetuletusteenus – Klient sisestab oma võlgnikud Intrum Justitia online-süsteemi ning teenusepakkuja väljastab võlgnikele meeldetuletusteatised ning vajadusel edastab maksmata arved sissenõudmisesse.

Teenusepakkuja aitab kliendil valida just talle kõige sobivama teenuse liigi. Samuti arutatakse läbi kõik vahemikud ja tähtajad, millal edastatakse meeldetuletusteatised ning millises vormis need olema peaksid.

Euroopa Maksetavade uuringus selgub, et peamiseks maksetega hilinemise põhjuseks on klientide finantsraskused. Paljudes riikides moodustub seetõttu suletud ring. Ettevõtted ei saa oma arveid maksta, sest nende partnerid pole neile õigeaegselt maksnud. Paljud ettevõtted on toonud ka välja tahtliku maksetega viivitamise. Tarnijate peamiseks võimaluseks on kehtestada krediidilimiidid, et hoida tasumata arvete hulka kindlal aktsepteeritaval tasemel. Hästi on end praktikas tõestanud ettevõtte klientidele nii krediidi alam- kui ka ülempiiri kehtestamine: kui alumine piir on ületatud, on see märgiks, et kliendi majandustegevuse kohta tuleks hankida lisainfot. Ülemise piirini jõudes teenuste osutamine või tarned katkestatakse.

Krediidikahjumi vältimise aluseks on kohene reageerimine. Maksehaldusteenus on rahavoogude jälgimise terviklik lahendus alates arvete väljastamisest kuni võlgade sissenõudmiseni. Te tagate süsteemse kontrolli oma müügireskontro üle ning teenuse kasutamine vabastab Teie ressursid, et tegeleda oma põhitegevusega ja ettevõtte arenguga.

Allikas:  Intrum Justitia AS

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll