Millal esimene investeering uues äris kasu toob?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Iga algfaasis ettevõte peab hakatuseks seisma silmitsi stardikapitali investeerimisega ja terve rea muude oluliste ning keerukate teemadega. Kuidas määrata tootele õige hind ja millal võib uus ettevõte kasumit loota?

Investeeringute tasuvus ei tule kiiresti 

Oluline on mõista, et ettevõtte loomine nõuab investeeringuid ning nende tasuvus võtab enamasti aega. Leidke minimaalne summa, mida te vajate oma äriidee rakendamiseks, ja proovige reaalselt hinnata, kui suurt kasumit selline äritegevus võiks tuua. Selleks et tulevikust selgemat visiooni saada, võiks hinnata samalaadsete ettevõtete muutuvaid ja püsivaid tegevuskulusid ning arvutada võimalikult täpselt välja, kui pikka aega te saate endale lubada, et katta ettevõtte püsikulud.

Oletame näiteks, et soovite avada pagariäri. See tähendab, et vajate tootmispinda, köögitehnikat, nõusid jne – kõigele sellele kulutate algkapitali. Kasulik on hinnata, kui palju stardiraha teil vaja läheb, ning jagada see summa kavandatava kasumiga iga päeva kohta. Sel viisil saate aimu, kui kiiresti teie investeeringud tulu hakkavad tooma. Samuti tuleks silmas pidada, et enamasti on vaja eraldada raha ka teiste tegevuskulude katteks, näiteks mõne seadme väljavahetamiseks ning palkade maksmiseks töötajatele. 

Ideaaljuhul võiks kasum tekkida üheksa kuu pärast 

Alustav ettevõte vajab oma kindlat stardiraha – ei ole olemas ühtset mudelit, mis sobiks kõigile. Investori seisukohast vaadatuna on ideaalne äri selline, mis muutub tulutoovaks umbes üheksa kuu või isegi vähema aja pärast. Niisiis olenemata sellest, kui suured on püsikulud, võiks esimesed äriinvesteeringud toota kasumit üheksa kuu möödudes. Enamasti on uutel firmadel sellisesse raami aga üsna keeruline mahtuda.

Selle aja jooksul on vaja leida viis, kuidas saaks suurendada kasumit, ning hinnata, kas tegevus on tulutoov või mitte. Kui selgub, et ei ole, siis tuleks uurida, mil viisil on võimalik vähendada tegevuskulusid miinimumini.

Parimad ettevõtted on need, mille kasumlikkus ulatub 100 protsendini. Tavaliselt on enamik sellistest äridest tarkvaraarenduse ettevõtted, sest see ei nõua palju algkapitali. Traditsioonilised ettevõtted, nagu näiteks pagariärid, saavutavad 50-protsendilise või väiksema kasumimarginaali. 

Hinna määramine vajab hoolikat analüüsi 

Kui tootel on kõrge kasumimarginaal, on sellel ka kõrge hind. Kuidas tagada, et toote kasumimarginaal oleks kõrge, kuid kliendid saaks seda siiski soetada?

Vahel on turul nii palju konkurentsi, et toote hind langeb selle tegelikust väärtusest allapoole või katab hädavaevu tootmiskulud. Enamasti saab aga eristada kaupu või teenuseid vastavalt tarbijasegmentidele. Sellist hinnakujunduspoliitikat rakendavad üldjuhul lennufirmad, sest nad müüvad äri- ja turistiklassi pileteid erisuguste hindadega.

Lõpliku toote või teenuse hinna määrab põhjalik analüüs, mille käigus jaotataksegi tarbijad gruppidesse ja igale grupile suunatud kaubale määratakse sobivaim hind. Hea võimalus, kuidas sellist analüüsi teha, on uurida, mida teevad teie konkurendid, sest nad on selle protsessi juba läbi käinud.

Juhul kui teie tootel ei ole konkurentsi, tuleks kasutada kaudsete konkurentide kogemusi. Teisisõnu, kui tarbija soovib konkreetset toodet, kuid turg pakub ainult alternatiivseid võimalusi, siis mida klient tõenäoliselt valib? Selline analüüs on kiireim viis, mis aitab kindlaks teha toote praeguse või tulevase hinna.

Allikas:  SEB Pank

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll