Maksumuudatused yle Eesti
Esmaspäev, 23. Oktoober
 

Miks ei saa kõik inimesed pangast laenu?

Inimese elus tuleb ette olukordi, kui tuleb aktiivselt tegeleda elutingimuste ümberkorraldamisega või tekib soov parandada elujärge. Pere suurenemisel vajatakse suuremat kodu, paranduskulud autole on muutunud juba sagedaseks või kodu remont näib edasilükkamatu.

Veel samal teemal

Kui sääste napib või vajaliku summa kogumisega läheb liiga kaua aega, siis tundub loogiline pangast laenu küsida. See näib juba nii loomulik, et keegi ei oska arvestada sellega, et pank ei pruugi laenu anda. Tavajuhul toob negatiivne vastus kaasa viha ja pettumuse ning küsimuse, et kuidas on võimalik, et pank ei anna laenu.

Kust tuleb eitav vastus ja kas ei ütlemine võib olla hea?

Kui pangalt tuleb laenutaotlusele eitav vastus, siis on väga raske näha seda positiivsena. Tavaliselt toob see kaasa pahameele, kuid väga harva suudetakse mõista, et tegelikult on pank teinud otsuse just kliendi heaolu silmas pidades. Iga laenuprojekt on panga jaoks ainulaadne. Kui pangale esitatakse laenusoov, teeb pank läbimõeldud ja kaalutletud otsuse, kas ja mis tingimustel väljastada kliendile laen. Laenuspetsialistid võtavad arvesse kõiki laenusooviga seotud aspekte, näiteks kliendi regulaarne ja jätkusuutlik sissetulek, olemasolevad finantskohustused ja nende varasem täitmine, säästmise võimekus, tagatisvara sobivus jms. Pangale on oluline olla veendunud, et klient on suuteline laenu tagastama laenuperioodi lõpuni ja ka siis, kui tema majanduslikus olukorras toimuvad ootamatud muudatused (nt sissetulekute vähenemine, igapäevakulutuste suurenemine).

Eitava vastuse saamise põhjused võivad olla erinevad ja laenuspetsialist selgitab alati, miks öeldakse ei. Üks levinumaid põhjuseid on see, et kliendil on kehtiv võlgnevus või tuvastatakse, et tal on korduvalt olnud probleeme oma finantskohustustega. Seetõttu on mõistlik võtta laen võimalikult lühikesele perioodile, kuid samas jälgida, et laen ei muudaks Sinu eelarvet pingeliseks. Täiendava kohustuse võtmine võib sel juhul tekitada olukorra, kus võetud laenukohustused muutuvad üle jõu käivaks. Oluline on negatiivse laenutaotluse vastuse puhul mitte kohe alla anda, vaid oma olukord koos laenuspetsialistiga üle vaadata ja edasine tegevusplaan paika panna, et jõuda positiivse lahenduseni.

Kuidas ennetada eitavat vastust?

Enne, kui hakkad pankadelt laenupakkumisi küsima, peaksid enda jaoks läbi mõtlema järgnevad 5 punkti:

  1. Kas minu sissetulek on laenu saamiseks piisav? Laenu saamise esmaseks eelduseks on stabiilne sissetulek. Sellest peab jaguma laenu tagasimaksmiseks ja muude püsikulude katmiseks.
     
  2. Millised kohustused mul juba on? Vaata üle, millised kohustused Sul juba on (näiteks liisingu- ja laenulepingud, järelmaksud, käendused). Kui lähtuda Eesti keskmisest palgast, võiks finantskohustused võtta kuni kolmandiku sissetulekust, et jääks raha püsikuludeks ja säästmiseks, aga ka reisimiseks ning meelelahutuseks.
     
  3. Kas laenuga ostetav vara vastab minu vajadustele? Uue kodu või auto ostmisel on oluline endale teadvustada, et Sa ei ostaks midagi ainult hetke emotsiooni ajel. Alati mõtle enne otsust läbi, kas ostetav vastab Sinu igapäevastele vajadustele ja võimalustele. Näiteks, kui ostad auto, siis mõtle ka sellele, kas üldse suudad bensiinipaaki pidevalt täis hoida.
     
  4. Kas mul on võimalik ka ise rahaliselt panustada? Mitmete laenude puhul (näiteks autoliisingu või kodulaenu) on vajalik ka Sinu enda rahaline panus. Mõlemal juhul peaks omafinantseeringuks arvestama vähemalt 10–15% ja sellise summa kogumine võtab aega. Samuti peaks arvestama laenuga kaasnevate muude täiendavate kulutustega (näiteks lepingu- ja notaritasud, tagatisvara hindamisega seonduvad kulud, kindlustus jne).
     
  5. Kas mul on plaan raskemate aegade üleelamiseks? Enne laenulepingu allakirjastamist peaks läbi mõtlema, kuidas tasuda laenumakset siis, kui haiguse või töö kaotamise tõttu sissetulek väheneb või kaob. Seetõttu tuleks võimalusel iga kuu palgast veidi kõrvale panna, et keerulisematel aegadel ei muutuks laenumaksed koormavaks.

Laena targalt

Laenu võttes on hea teada, et mida kiiremini laenu tagasi maksad, seda vähem tasud pangale intressi. Seetõttu on mõistlik võtta laen võimalikult lühikesele perioodile. Samuti on oluline suhtuda laenatavasse summasse kaine mõistusega ja võtta laen, mille puhul on kindel, et suudad selle ka tagasi maksta. Kui peaksid siiski raskustesse sattuma, siis on oluline, et annaksid pangale sellest võimalikult kiiresti teada. Nii on võimalik leida parim lahendus ja heal juhul üldse vältida rahaliselt keerulist olukorda. Pea alati meeles, et iga laen on kohustus ja mõistlik on selle võtmine põhjalikult koos laenuspetsialistiga läbi kaaluda.

  • Autor: Anne Pärgma
  • Allikas: Swedbank
Seotud märksõnad: laen, eraisik
tarkvara

Veel samal teemal

Viimati lisatud artiklid samas rubriigis

  • Säästmine või investeerimine, kumba eelistada? 23.10.2017

    Säästmine ja investeerimine on mõlemad vajalikud tegevused, mis aitavad inimesel tulevikus olla rahaliselt tugevam, elada paremini ja turvalisemalt. Mõlemad nõuavad distsipliini ja pingutust, et tarbida olevikus veidi vähem ning elada kokkuhoidlikumalt.
    Loe edasi..

  • Kui ehitad eramaja – meelespea nii tellijale kui ehitajale 17.10.2017

    Eraisikust eramuehituse tellija (edaspidi tellija) ja ehitaja sõlmivad reeglina töövõtu-, käsundus- või võlaõigusliku lepingu, kus lepitakse kokku töö ulatus, tingimused, tähtajad, tasumine ja garantii. Lepingu olemasolu on tellijale g ...
    Loe edasi..

  • Viie päevane haigus vähendab sinu palka viiendiku võrra 16.10.2017

    Sügise saabumisega on kohale jõudnud ka iga-aastane haigestumiste kõrgperiood. Keegi meist ei taha enda või oma pereliikme võimalikku haigestumist planeerida, kuid majanduslikult on mõistlik seda teha. Nii saab leevendada haiguse tõttu vähenenud si ...
    Loe edasi..

  • Kui mõistus kaob, aga kohustused jäävad 16.10.2017

    Vananemine on paras loterii: kellel püsib tervis aastate kestel enam-vähem sama, kellel mitte. Sama kehtib ka mõistuse kohta. Kõrgem iga ei tähenda alati, et side reaalse eluga kaob, kuid keegi meist ei tea ette, millise haiguse või õnnetuse tagajärjel ...
    Loe edasi..

  • Ka ettevõtja esinduses allkirjastatud leping võib olla sidevahendi abil sõlmitu 13.10.2017

    Tarbijakaitseamet juhib tarbijate ja kauplejate tähelepanu, et sidevahendi abil sõlmituks võib lugeda lepingut ka siis, kui tingimuste üle läbirääkimised ning nõustumused on toimunud telefoni teel ning tarbija allkirjastab lepingu esinduses, kus läbirääkimisi ei peeta. Sellisel juhul on tarbijal võimalik lepingust taganeda 14 päeva jooksul.
    Loe edasi..

Vaata kõiki artikleid
 
siseeeskiri
Töövahendid
Naljanurk


Ettevõtja sõidab oma kontori juurde, kus tund tagasi plahvatas pomm. Kõik on ümber piiratud, tuletõrjujad tegutsevad, kohal on politsei ja aknast tuleb suitsu. Kohale tuuakse sokkides valvur, kes räägib: "Ülemus, teil on suur mure! Kui plahvatas, siis oli kontoris teie naine... ta on vigastatud..."
"Olgu, aga raamatupidaja, kus on raamatupidaja????"

Uudised > Eelnõud
Kalender & arhiiv
E T K N R L P
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
« Oktoober 2017 »
Tööpäevade arv kuus 22
Töötunde kuus 176
Riigipühad: -

Vaata tööajafondi..
E-POOD
Gallup
RMP.ee portaal sai 1. oktoobril 13-aastaseks. Just tänu Teile lugejad. Mis Te arvate, mis iseloomustab RMP.ee portaali täna kõige rohkem?
Äriregister
Kreedix
Maksu- ja tolliamet
Eesti KMKR otsing
  • metsa wood
  • malmerk
  • RConcept
  • Maksuskoop
 
Koostööpartnerid
  RMP Eesti RMP Eesti OÜ Registrikood 11027462
KMKR EE100898345

Swedbank: EE582200221024811122
SEB Pank: EE221010220073067015
LHV Pank: EE117700771000732704

Jur. aadress: Rukki 18-8, Tallinn
Kontor: Mustamäe tee 5-607, Tallinn
Tel. 6 848 110
E-post: info@rmp.ee
RMP Eesti tooted Portaal RMP.ee
Uudiskiri Nädalakiri
Ajakiri Spetsialist

Raamatupidaja kalendermärkmik
Juhendraamat KÜ raamatupidamine
Juhendraamat MTÜ raamatupidamine
Dokumendinäidised

KOOLITUSED
Raamatupidamisteenus
Majandusarvestuse põhitõed

RSSFacebookTwitter
RMP.ee Kontakt
Uudised
Kasutajatingimused
Foorumi tingimused
Koostööpartnerid
REKLAAM
Tagasiside

STATISTIKA
249048  Foorumi postitust
348  E-poe toodet
79  Koolitust
22416  Artiklit
51587  Registreerunud kasutajat
35684  Nädalakirja tellijat
32956  Pers. pakkumise tellijat
Lugeja staatus  KÜLALINE
   - ei näe spetsialistide artikleid
   - ei kehti soodustused
   - ei saa populaarset uudiskirja Nädalakiri

REGISTREERU


 REGISTREERUNUD KASUTAJA
   + kõik artiklid sisselogimisel nähtavad
   + PDF ajakiri Spetsialist tasuta
   + uudiskiri Nädalakiri e-postile
   + soodustused RMP Eesti koolitustele

Logi sisse
 

© RMP Eesti OÜ 2004-2017