Nõuanded tarbijavaidluste komisjoni pöördumiseks

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Pretensiooni korral tuleb tarbijal kõigepealt pöörduda kaupleja poole, et anda kauplejale võimalus probleemi lahendamiseks. Enamus vaidlusi lahenevad just nii. Kui kaupleja ei vasta tarbija pöördumisele või pakutud lahendus tarbijat ei rahulda, võib tarbija vaidluse lahendamiseks pöörduda tarbijavaidluste komisjoni poole.  

Tarbijakaitseamet juhib tähelepanu, et tarbija ja kaupleja vahelisi lepingust tulenevaid vaidlusi lahendab tarbijavaidluste komisjon, mis kuni 1. märtsini kandis nime tarbijakaebuste komisjon. Tegemist on sõltumatu ja erapooletu üksusega, mille pädevuses on lahendada nii riigisiseseid kui ka piiriüleseid tarbija algatatud vaidlusi ettevõtjaga. Tarbijakaitseamet ei lahenda tarbija lepingust tulenevaid vaidlusi, vaid tema ülesandeks on teostada järelevalvet seadustest tulenevate tarbija õiguste kaitseks sätestatud nõuete täitmise üle, samuti nõustab tarbijaid ja ettevõtjaid nende õigustest ja kohustustest. Tarbijakaitseamet täidab ka tarbijavaidluste komisjoni sekretariaadi rolli. Eristamaks tarbijatelt laekuvaid selgitustaotlusi vaidlustest, on komisjonile loodud eraldi meiliaadress avaldus@komisjon.ee ning veebilehekülg www.komisjon.ee, kust saab rohkem teavet komisjoni tööst.  

Tarbijal tuleb esitada komisjonile avaldus, kuhu on märgitud tema ja kaupleja andmed ning vaidluse sisu ja nõue koos põhjendustega. Samuti tuleb tarbijal kinnitada, et vaidlust ei menetle teine tunnustatud vaidluste lahendamise üksus või vaidlust ei menetle või ei ole eelnevalt menetlenud kohus. Lisaks on vajalik kinnitus, et tarbija on eelnevalt püüdnud asja lahendada kauplejaga omavahel.  

Komisjonis toimub vaidluse menetlemine poolte kirjalikult esitatud teabe alusel, vaidluse suuline arutamine korraldatakse vaid tarbija soovil või juhul, kui komisjon peab seda vaidluse lahendamiseks vajalikuks. 

Allkirjastatud avaldusele tuleb kindlasti lisada koopiad kõigist vaidlust puudutavatest ja nõuet tõendavatest dokumentidest. Nendeks võivad olla kauba ostu või lepingu sõlmimist puudutavad dokumendid, tasumist tõendav dokument, kogu vaidlusega seotud kirjavahetus, muud seotud dokumendid, nagu arved, tellimuse kinnitus, pildid jms.  

Avalduse komisjonile saab esitada tarbijakaitseameti tarbijate teeninduskeskkonnas, kuhu saab sisse logida kasutades ID-kaarti või mobiil-ID-d. Digitaalse teeninduskeskkonna vahendusel esitatud avalduste puhul on tarbijal võimalik jälgida enda pooleliolevaid menetlusi, lugeda talle saadetud kirju ja näha lõppenud menetlusi. Avalduse võib esitada ka meilitsi saates selle digiallkirjastatuna meiliaadressile avaldus@komisjon.ee. Omakäeliselt allkirjastatud avaldust paberkandjal võib tuua või saata postiga aadressile Rahukohtu 2, Tallinn.  

Komisjon võib jätta avalduse menetlusse võtmata või menetluse lõpetada, kui vaidlusaluse kauba või teenuse väärtus või tarbija nõude suurus on alla 30 euro, vaidlus on sisutühi või perspektiivitu. 

Komisjoni otsuse järgimiseks on kauplejal 30 päeva arvates selle tarbijakaitseameti veebilehel avaldamise päevale järgnevast päevast. Ettevõtjad, kes ei ole komisjoni otsust tähtaegselt täitnud ja ei ole ametit teavitanud pöördumisest kohtusse sama vaidluse läbivaatamiseks, lisatakse komisjoni otsuseid mittejärgivate kauplejate nimekirja.  

Vaidluse lahendamine on tarbijale ja ettevõtjale tasuta ning vaidluse lahendamise tulemus tehakse pooltele kättesaadavaks üldjuhul 90 päeva jooksul tarbija avalduse menetlusse võtmisest. Kui tarbija ei ole komisjoni otsusega nõus, võib ta pöörduda maakohtusse. Sama võib teha ka vastaspool.

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll