Soome uus autoveoseadus piirab kabotaažvedude teostamise võimalusi ja suurendab veotellija vastutust

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Soome Valitsuse poolt 11. aprillil avaldatud uut autoveoseadust võib nimetada revolutsiooniks kommertsvedudel. 25.aprillil 2013 jõustunud muudatused sulgevad senised seaduselüngad ning annavad uued hoovad võitluseks sektori "halli“ tsooniga ehk varimajandusega. Soome autoveo- ja logistikaettevõtteid esindav Transpordi ja Logistika Liit SKAL peab väga oluliseks ka veotellija vastutuse laiendamist: uute reeglite kohaselt on veotellija kohustatud kontrollima vedaja tegevuse seaduslikkust.

Uue seaduse kohaselt peab veotellija muuhulgas kontrollima vedaja tegevusloa kehtivust, samuti tööandja- ja maksukohustuste täitmist. Kui veotellijal on vähimatki põhjust (näiteks ebaharilikult madal hind) kahtlustada, et vedaja ei täida seadustest tulenevaid kohustusi, siis tuleb veoleping jätta sõlmimata. Sellest kohustusest mittekinnipidamist loetakse kriminaalkuriteoks.

Muudatustega suletakse senised seaduselüngad, millele SKAL on tähelepanu juhtinud. Enamlevinud viis tegevusloa nõuet vältida on olnud nn. 30% reegel1, mille täitmist on sisuliselt võimatu kontrollida. Soome seaduse kohaselt peab tasulisi vedusid teostaval ettevõtjal olema tegevusluba. Tegevusluba omavate ettevõtete sõidukeid võib Soomes ära tunda oranži raamiga numbrimärkide järgi, kõigil teistel sõidukitel on musta raamiga numbrimärgid. Uue seaduse kohaselt ei ole lubatud vedude teostamine alltöövõtjana musta raamiga numbrimärkidega sõidukitega. Ka kolimisvedude teostamiseks on igal juhul vajalik tegevusluba. Samuti peab tegevusluba olema tasulisteks vedudeks kasutatavatel traktoritel.

Pärast Euroopa Liidu laienemist on suureks probleemiks kujunenud välisriikide illegaalsete vedajate poolt osutatavad odavad veoteenused. Pärast rahvusvahelise veo lõpetamist Soomes on Euroopa Liidus registreeritud vedajal olnud lubatud teostada kuni 3 kabotaažvedu 7 päeva jooksul ja mitte enam kui 10 vedu kolme kuu jooksul. Nende reeglite kontrollimine on olnud keeruline ja Soome vedajad on kaotanud turgu konkurentidele, kes ei täida kabotaažvedudele kehtestatud reegleid.

Uus seadus kehtestab Soomes Euroopa Liidu kõige rangemad kabotaažireeglid. Ka veotellijal on nüüdsest seaduslik kohustus jälgida, et kabotaažireeglitest kinni peetakse. Järelvalvet teostavad nii politsei kui tolliametnikud. Sõidukis peab kaasas olema rahvusvaheline CMR kaubasaateleht, mis tuleb politseiametniku nõudmisel esitada. Järelvalve muutub lihtsamaks tänu asjaolule, et pikem välisriikide sõidukite kasutamine soomesisesteks vedudeks ei ole lubatud, kuna sõidukid tuleb registreerida Soomes seitsme päeva jooksul maaletoomisest alates.

"Need muudatused võrdsustavad veoettevõtjatele kehtivad mängureeglid ning aitavad välja juurida varimajandust autoveondussektorist,“ ütleb SKAL-i tegevdirektor Iiro Lehtonen, "Veoteenuse ostmise otsus ei ole enam moraali küsimus, vaid peab vastama seadusele.“

Lehtoneni hinnangul sõltub seadusemuudatustest tulenevate nõuete täitmine suurel määral järelevalve edukusest – politsei, tolli ja veotellijate ühisest panusest varimajanduse väljajuurimiseks veondussektorist.

Soome Transport ja Logistika – SKAL esindab veoteenust pakkuvaid ettevõtjaid, samuti logistikateenuseid osutavaid ettevõtjaid. SKAL-il on 55 töötajat ja 6200 liiget.

Soome autoveoseaduse muudatused leiate SIIT.

——————————————————————-

1 Lepinguosalisel ettevõtjal on võimalik teostada vedusid ilma tegevusloata kui need veod moodustavad vähem kui 30% kogu lepingu väärtuses.

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll