Kui tavalisi autorehve vahetatakse igal sügisel ja kevadel, siis "refivahetus" ehk Reformierakonna opositsiooni saatmine on Eesti poliitikas midagi niivõrd erakordset, et ainuüksi sellele mõtlemine võib (sõltuvalt erakondlikust kuuluvusest) tekitada hirmujudinaid või võidujoovastust. Selle kõrval tundub kõik muu nii tühine – kas tulumaks on astmetega, muhkude või lohkudega; kas limonaaditootja on halvem kui pahad välismaa pangad või kuidas õlleaktsiisi veel kiirem tõstmine peaks turgutama Eesti majandust (tõsi, ega üheski dokumendis ega pressikonverentsil polegi öeldud, millise riigi majandust tahetakse toetada).
Enne kui asuda uue valitsuse maksupoliitikat lahkama, teeme väikese kokkuvõtte, milline oli Eesti maksupoliitika Reformierakonna võimu ajal. Kuna 1999. aasta kevadel välja töötatud maksumuudatused rakendusid 2000. aastast, siis alustamegi oma tabelit sellest aastast. Meenutame, millised erakonnad olid koalitsioonis (erakondade järjekord on toodud suuruse, st Riigikogu kohtade alusel), kes oli peaminister ja millised olid kõige olulisemad maksumäärad. Kuna maksuvaba tulu ja sotsiaalmaksu kuumäära tõus on seotud üldise palgatõusuga, oleme toonud mõlema näitaja juures ka suhte keskmisesse brutopalka (mida väiksem on maksuvaba tulu protsent ja mida suurem on sotsiaalmaksu kuumäära protsent, seda kõrgem on madalapalgaliste maksukoormus).
Tabelist on välja jäetud aktsiisid, kuna aktsiisimäärasid on tõstetud peaaegu igal aastal ja nende mõju maksukoormusele näitaks paremini hoopis see, kui suure protsendi moodustab aktsiis toote hinnast või kui palju eestlane oma kuupalga eest ühte või teist toodet saab osta. Nende arvutuste tegemine oleks liialt aeganõudev ning sellegipoolest ei võimaldaks anda hinnangut Reformierakonna maksupoliitikale, sest küsimus sellest, kui kallis või odav peaks olema alkohol, tubakas või autokütus, ei ole ainult maksupoliitika teema. Pealegi on näiteks tubakaaktsiisi tõusu taga väga suures osas Euroopa Liidu direktiivid.
Lisaks tabelis toodule võib veel märkida, et perioodil 2000-2016 on ära kaotatud üks riiklik maks (mootorsõidumaks 2003. aastal) ja kaks kohalikku maksu (müügimaks ja paadimaks 2012. aastal). Uute maksudena on kehtestatud töötuskindlustusmakse ja kohustusliku kogumispensioni makse (2002) ning raskeveokimaks (2004). Oluliselt on laiendatud kütuseaktsiisi objekti – kui 2000. aastal maksustati ainult mootorikütuseid, siis nüüd on tegemist energiatoodete aktsiisiga, millega maksustatakse ahjukütuseid (kivisüsi, pruunsüsi, koks, põlevkivi, kerged ja rasked kütteõlid), maagaasi ja elektrienergiat. Siingi on suur roll Euroopa Liidu nõuetel.
Kõige rohkem iseloomustab Reformierakonna-aegset maksupoliitikat maksusoodustuste kärpimine. 16 aasta jooksul on vähendatud sooduskäibemaksumääraga toodete loetelu (välja on jäetud meditsiiniseadmed, keemilised kahjuritõrjevahendid, soojusenergia, ohtlike jäätmete käitlemine, matuseteenused, teatri- ja kontserdipiletid) ning tõsteti soodusmäära 5 protsendilt 9-le. Füüsilise isiku tulust tehtavaid mahaarvamisi on pidevalt kärbitud nii summaliselt (algselt ülempiir puudus, siis seati selleks 100 000 krooni, mida hiljem vähendati 50 000 ja 30 000 kroonile (1917 eurot) ning lõpuks 1200 eurole) kui kululiikide osas (õppelaenu intressid, ametiühingu liikmemaksud, autokoolid, huvialakoolitus, annetused avaliku sektori üksustele). Erimärgistatud vedelkütuse rakendusala on oluliselt piiratud – praegu võib odavat kütust kasutada ainult põllumajanduses ja kalapüügil, kuid varem oli see lubatud ka paikses mootoris, kaevandus-, metsandus- ja ehitustöödel, raudteeveol, laevaliikluses, kütmisel, soojuse ja elektrienergia tootmisel.
Samas on ka lisandunud uusi soodustusi, millest olulisemana võib nimetada FIE erikontot, FIE ettevõtte maksuvaba üleandmist äriühingusse, metsamaterjali müügitulu maksustamise erisusi, füüsilise isiku investeerimiskontot, välistulude maksuvabastust nii füüsilisele kui juriidilisele isikule, dividendide topeltmaksustamise vähendamist, käibemaksu piirikaubanduse (tax-free) maksuvaba piiri vähendamist.
Aasta |
Koalitsioon |
Pea- |
Keskmine |
Maksu- |
Suhe |
Sotsiaal- |
Suhe |
Käibe- |
Tulu- |
Töötus- |
Ameti- |
Välis- |
2000 |
Isamaaliit, |
Mart Laar |
314,00 € |
51,13 € |
16% |
– € |
0% |
18% |
26% |
0 |
31,96 € |
31,96 € |
2001 |
Isamaaliit, |
Mart Laar |
352,00 € |
63,91 € |
18% |
44,74 € |
13% |
18% |
26% |
0 |
31,96 € |
31,96 € |
2002 |
Keskerakond, |
Siim Kallas |
393,00 € |
63,91 € |
16% |
44,74 € |
11% |
18% |
26% |
1,0% + 0,5% |
63,91 € |
31,96 € |
2003 |
Res Publica, |
Juhan Parts |
430,00 € |
63,91 € |
15% |
44,74 € |
10% |
18% |
26% |
1,0% + 0,5% |
127,82 € |
31,96 € |
2004 |
Res Publica, |
Juhan Parts |
466,00 € |
89,48 € |
19% |
44,74 € |
10% |
18% |
26% |
1,0% + 0,5% |
127,82 € |
31,96 € |
2005 |
Keskerakond, |
Andrus Ansip |
516,00 € |
108,65 € |
21% |
44,74 € |
9% |
18% |
24% |
1,0% + 0,5% |
127,82 € |
31,96 € |
2006 |
Keskerakond, |
Andrus Ansip |
601,00 € |
127,82 € |
21% |
89,48 € |
15% |
18% |
23% |
0,6% + 0,3% |
127,82 € |
31,96 € |
2007 |
Reformi- |
Andrus Ansip |
725,00 € |
127,82 € |
18% |
127,82 € |
18% |
18% |
22% |
0,6% + 0,3% |
127,82 € |
31,96 € |
2008 |
Reformierakond, |
Andrus Ansip |
825,00 € |
143,80 € |
17% |
172,56 € |
21% |
18% |
21% |
0,6% + 0,3% |
127,82 € |
31,96 € |
2009 |
Reformi- |
Andrus Ansip |
784,00 € |
143,80 € |
18% |
278,02 € |
35% |
20% |
21% |
2,8% + 1,4% |
255,65 € |
31,96 € |
2010 |
Reformi- |
Andrus Ansip |
792,00 € |
143,80 € |
18% |
278,02 € |
35% |
20% |
21% |
2,8% + 1,4% |
255,65 € |
31,96 € |
2011 |
Reformi- |
Andrus Ansip |
839,00 € |
144,00 € |
17% |
278,02 € |
33% |
20% |
21% |
2,8% + 1,4% |
256,00 € |
32,00 € |
2012 |
Reformi- |
Andrus Ansip |
887,00 € |
144,00 € |
16% |
278,02 € |
31% |
20% |
21% |
2,8% + 1,4% |
256,00 € |
32,00 € |
2013 |
Reformi- |
Andrus Ansip |
949,00 € |
144,00 € |
15% |
290,00 € |
31% |
20% |
21% |
2,0% + 1,0% |
256,00 € |
32,00 € |
2014 |
Reformi- |
Taavi Rõivas |
1 005,00 € |
144,00 € |
14% |
320,00 € |
32% |
20% |
21% |
2,0% + 1,0% |
256,00 € |
32,00 € |
2015 |
Reformi- |
Taavi Rõivas |
1 065,00 € |
154,00 € |
14% |
355,00 € |
33% |
20% |
20% |
1,6% + 0,8% |
256,00 € |
32,00 € |
2016 |
Reformi- |
Taavi Rõivas |
1 163,00 € |
170,00 € |
15% |
390,00 € |
34% |
20% |
20% |
1,6% + 0,8% |
256,00 € |
50,00 € |