Rahvusvahelise maksustamise reeglite suund on õiglasemale kasumi jaotamisele

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Suurkorporatsioonide agressiivsete maksuplaneerimiste tagajärjel on Euroopa Komisjon oma 2015. aasta tegevuskavas poliitiliste prioriteetide hulgas välja toonud soovi muuta maksustamist õiglasemaks ja efektiivsemaks.

Euroopa Komisjon on avaldanud digitaalmajanduse maksustamise teatise, mille põhimõte on, et ettevõtteid maksustataks Euroopa Liidu riikides seal, kus nende kasumid on genereeritud ja lisaväärtus on loodud. Põhimõte on vajalik, et saavutada Euroopa Liidu Ühtse Turu õiglane ja efektiivne toimimine, sh maksustamine.

Digitaalmajanduse kasv on fundamentaalselt muutnud ettevõtlust, hägustades piire kaupade ja teenuste vahel või muutes tooteid digitaliseerituks. Samuti on digitaliseerimine lihtsustanud piiriülest kaubandust. Viimase kümne aasta jooksul on viie esimese e-kaubanduse jaemüüja müügitulu tõusnud igal aastal keskmiselt 32%. Tehnoloogiaettevõtete turukapitalisatsioon oli 2006. aastal 7% ning 2017. aastal 54%. Ärimudelite areng tähendab, et ettevõtjad tegutsevad praegu täiesti teistsugusel viisil kui ajal, mil rahvusvahelised maksureeglid kokku lepiti.

Rahvusvahelise maksustamise praegused reeglid ei sobi hästi ärimudelitele, mis põhinevad immateriaalsel varal, andmetel ning automatiseerimisel, hõlbustades toodete ning teenuste pakkumist liikmesriigis, omamata seal ettevõtja füüsilist kohalolekut. Kuna alati ei ole üheselt selge, kuidas maksustada ettevõtjaid lähtudes sellest, kus kasum ja väärtus tegelikult luuakse, siis on selles valdkonnas kaks peamist väljakutset.

1. Kuidas luua maksustamisõigus riigile, kus puudub küll konkreetse ettevõtja füüsiline kohalolu, aga tarbitakse pakutavaid digitaalseid teenuseid? Sisuliselt täpsustada ning muuta kehtivaid püsiva tegevuskoha reegleid, mis võimaldaksid uute ärimudelite õiglast maksustamist.

2. Mida maksustada ehk kuidas jagada kasumit, mis on teenitud immateriaalse vara, andmete ning teadmiste kasutamisest? Lahendusena pakutakse siirdehinna reeglite täpsustamist jagamaks digitaalsete ärimudelite abil teenitud kasumit vastavalt väärtuse loomisele.

Üheks lahenduseks on Euroopa Liidu tasemel taas välja tuldud Ühtse Konsolideeritud Ettevõtte Tulumaksu Baasi (inglise keeles Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB)) kehtestamise ettepanekuga. Euroopa Komisjon usub, et CCCTB looks Euroopa Liidus raamistiku püsiva tegevuskoha määramiseks ning annaks võimaluse jagada ettevõtte kasumit õiglaselt, vastavalt varade, tööjõu ja käibe tekkimisele.

Idee seisneb selles, et suured hargmaised ettevõtted saavad esitada ühe ettevõtte tulumaksu deklaratsiooni ning selle alusel jagatakse maksubaas vastavate liikmesriikide vahel ära ning iga liikmesriik maksustab n-ö oma osa vastavalt siseriiklikule maksumäärale. Samuti saab Euroopa Liidu põhiselt arvesse võtta eelmiste perioodide kahjumeid.

Euroopa Komisjon toimetab ettepanekutega edasi eesmärgiga, et Euroopa Liidu tasandil kehtestatavad reeglid oleksid kooskõlas OECD soovitustega. Kuna otseste maksude puhul on liikmesriikidel säilinud suveräänsus, siis muudatuste elluviimiseks Euroopa Liidu tasandil on tarvis kõikide liikmesriikide nõusolekut, mis võib pikendada ja raskendada kogu protsessi.

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll