Üleminek väikeettevõtja lühendatud aastaaruandele – mida peab aastaaruandes välja tooma?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Alates 2016. aastast on väiksematel ettevõtjatel lubatud aastaaruanne koostada lühendatud mahus. Kriteeriumid ettevõtjatele, keda liigitatakse mikro- või väikeettevõtjateks, on toodud raamatupidamise seaduse paragrahvis 3. Väike- ja mikroettevõtjad võivad koostada majandusaasta kohta lühendatud aastaaruande.

Kui varasemalt on ettevõtja koostanud täismahus majandusaasta aruande, siis üleminekul lühendatud aastaaruandele on tegemist esitusviisi muudatusega. Vastavalt Raamatupidamise Toimkonna juhendi 1 punktile 52 tuleb informatsiooni esitusviisi muutmisel tagasiulatuvalt korrigeerida ka aruandes esitatud eelmise perioodi võrdlusandmeid, viies need vastavusse uue esitusviisiga, välja arvatud juhul, kui uue esitusviisi mõju eelmistele perioodidele ei ole võimalik usaldusväärselt määrata. Seega üldjuhul tuleks aastaaruandes lühendatud kujul esitada ka eelmise aruandeperioodi võrdlusandmed.

Näiteks, kui ettevõtja koostab 2016. aasta osas väikeettevõtja lühendatud aastaaruande, siis aruandes esitatud andmed 2015. aasta kohta tuleb esitada samuti lühendatud majandusaasta aruannetele ette nähtud kujul. Juhul kui ettevõtja esitab väikeettevõtja lühendatud aastaaruandes lubatud detailse bilansi (teatud kirjed on lahti kirjutatud juba bilansis ja lisasid nende kohta enam koostada ei ole vaja), tuleb detailselt esitada ka eelmise perioodi võrreldavad andmed.

Informatsiooni esitusviisi muutmisel soovitame avalikustada lühendatud aastaaruandes muutuse kirjelduse ja põhjenduse, mõju ettevõtte bilansi ja kasumiaruannete kirjetele (käesolevale ja eelnevatele aruandeperioodidele). Juhul kui muutust ei ole tagasiulatuvalt kajastatud, kuna selle mõju eelmistele perioodidele ei olnud võimalik usaldusväärselt määrata, soovitame tuua välja olukorra põhjenduse ning kirjelduse uue meetodi rakendamise viisi ja kuupäeva kohta.

Kindlasti tuleb lühendatud aastaaruandes välja tuua ka asjaolu, et tegemist on väikeettevõtja lühendatud aastaaruandega.

Toome ühe võimaliku näite väikeettevõtja lühendatud aastaaruandes vajaliku informatsiooni avalikustamisest:

  • ettevõtja vastab raamatupidamise seaduse paragrahv 3 alusel väikeettevõtja määratlusele;
  • alates 01.01.2016 algavast aruandeperioodist on ettevõtja läinud üle väikeettevõtja lihtsustatud aastaaruande vormile;
  • lihtsustatud vormi rakendamine tagasiulatuvalt on olnud võimalik;
  • esitusviisi muudatusel ei olnud mõju ettevõtja finantsandmetele.

Kirjeldatud ettevõtja on oma 2016. aastaaruande lisas Arvestuspõhimõtted avalikustanud järgmise informatsiooni:

Alates 01.01.2016 rakendusid raamatupidamise seaduse ja Raamatupidamise Toimkonna juhendite muudatused. Vastavalt raamatupidamise seaduses toodud ettevõtjate kategooriatele liigitub ettevõte väikeettevõtjaks, kellel on lubatud koostada lühendatud mahus aastaaruanne. Käesolev aruanne on koostatud lähtudes väikeettevõtja lühendatud aastaaruannetele kohalduvatest nõuetest. Aastaaruande esitusviisi on vastavalt muudetud tagasiulatuvalt. Tagasiulatuval muudatusel ei olnud mõju aruandeperioodi ega eelnevate perioodide finantsandmetele.

Juhime tähelepanu ka asjaolule, et juhul kui ettevõtja on eelneval aruandeperioodil koostanud aruande lähtudes väikeettevõtja lühendatud aastaaruandele kohalduvatest nõuetest, kuid käesoleval perioodil soovib või on kohustatud üle minema täismahus aruandele, siis tuleb analoogselt eelpool kirjeldatule viia esitusviisi muudatus sisse tagasiulatuvalt. Samuti tuleb aruandes avalikustada nõutav informatsioon teostatud muudatuse kohta. Muuhulgas tuleb üleminekul täismahus aruandele koostada eelneva perioodi kohta ka põhiaruanded rahavoogude aruanne ja omakapitali muutuste aruanne, mida lühendatud aastaaruandes ei esitata.

Edu aruannete koostamisel!

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll