Mis on persoonibränd?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Aastaid kindla hobiga tegelemine, välismaal elamine või oma seisukohtade eest võitlemine võib anda just selle vajaliku unikaalsuse ning oskuste kombinatsiooni, mis võimaldab meil teha tööd, mis silma sära toob. 

Siinkohal võta 30 minutit, et mõelda läbi ja kaardistada oma oskused, huvid ja teadmised ning millisel tasemel sa neid oskad. Pane kirja nii tööalased detailsed oskused (programmid, tehnikad), aga ka näiteks oskused, mida oled oma igapäevases elus õppinud, olgu selleks läbirääkimisoskus, eelarve kujundamine, fotograafia, kogemuseni sündmuste korraldamises, teadmised loomakaitseseadustest, jne. Mõtle läbi kõik oma CV-s kajastatud ja kajastamata professionaalsed ning väljaspool tööd ja kooli tehtud tegevuste käigus omandatud oskused ja huvid.

Küsi ka oma tuttavatelt, sõpradelt, kolleegidelt või koolikaaslastelt, milles sa nende arvates silma paistnud oled ja kuidas nemad sind kirjeldaksid. Võrdle seda oma kirjutatuga ja analüüsi tulemusi.

Selline kaardistamine aitab sul n-ö näha puude taga metsa. Olles oma oskused kirja pannud, vaata, kui paljude nende oskuste ja teadmisega oma igapäevas tegutsed. Kas midagi neist võiks anda sulle unikaalse omaduste kogumi, mis jääks tööandjale silma? Kas mõne kombinatsiooniga saaksid end pakkuda just konkreetsele ettevõttele, kus oled soovinud tegutseda? Kas mõni tegevus on seotud teatud tüüpi inimeste või grupiga, kuhu saaksid oma teenuseid pakkuda, sest tunned valdkonda või oled valdkonna suhtes kirglik? Sellega jõuame järgmise teema juurde, milleks on sinu persoonibränd.

Oma persoonibrändi kujundamine: millega sa soovid, et sinu poole pöördutakse

Kui oled oma oskuste kaardistamisega vaeva näinud, küsinud tagasisidet ja tead, mis on sinu tugevused ning kuhu suundud, siis oled sammukese lähemal teadliku persoonibrändi loomisel: 

Persoonibränd on meie oskustest, kogemustest, iseloomust ja hoiakutest kujunenud kuvand selle kohta, kes me oleme ja mida me teeme. Persoonibrändiga teadlikult tegelemine lihtsustab oma unikaalsuse leidmist ning esitlemist võimalikule tööandjale või kliendile ning aitab strateegiliselt oma karjääri eesmärke saavutada. 

Meil on kõigil juba tekkinud teatud kuvand. Planeerides aga oma elu ja karjääri, saame läbi persoonibrändiga tegelemise strateegilisemalt valikuid teha ja tulemust mõjutada. Tööle kandideerimine, ekspertstaatuse kujundamine ja ettevõtte või teenuse pakkumine oma persoonibrändi kaudu tähendab järgmiste sammude astumist.

  1. Oma oskuste, iseloomu ja unikaalsuse määramine, oma eesmärgi seadmine.
     
  2. Oma sihtgrupi (tööandja, klient, koostööpartner) leidmine, uurimine ja sellest lähtuvalt oma oskuste ja pakkumise ülevaatamine. Näiteks kui tööandja vajab kandidaadilt konkreetset keelt või erialast koolitust, tuleb see omandada. Kui sul on konkreetne erioskus, saad valida kitsama sihtgrupi, kellele just seda oskust vaja on.
     
  3. Valmistu enese-esitluseks. Olgu selleks CV, portfoolio, tööandjaga kohtumine või oma veebilehe, blogi loomine.
     
  4. Järjepidevus ja analüüs. Peale eelmisi samme analüüsi tulemusi ja tulemuste võimalikke põhjuseid. Ehk pead midagi juurde õppima, leidma tööandja, kes vastab rohkem sinu oskustele ja huvidele? Eneseareng nõuab järjepidevat tähelepanu ka siis, kui töö on saadud või ettevõtlusega alustatud.

Mõtle, kes on sinu valdkonna tuntuim esindaja. Kui sa soovid nõu elektroonika ostmiseks, kelle poole pöördud. Kui sul on vaja abi otsustamaks, millist laenu võtta või kas valitud korter on hea valik? Kelle poole pöördud ja miks just tema poole?

Nii mõtle ka enda kohta: Milliste küsimustega soovid, et sinu poole (juba praegu) pöördutaks ja miks peaks sind kui maalrit, tõlki, juristi, pagarit, massööri, inseneri, arsti või ükskõik millise valdkonna esindajat valima teiste asemel? On sinu oskused mingis spetsiifilises valdkonnas, on sul rohkem kogemust, suudad teostada oma tööd kiiremini kui teised? On sinu teenindusviis sõbralikum ja meeldivam? Või on mõnel konkreetsel sihtgrupil sinu oskusi vaja?

Millega soovid, et sina ja sinu nimi seostuks teistele?

Persoonibrändiga teadlikult tegeledes on oluline jääda selleks, kes sa oled, keskenduda sellele, milles sa hea ja mis sulle meeldib teha ning mõista, kellel sinu oskusi vaja on. Alles siis saad tegeleda eduka ja sihipärase enese-esitlusega töö taotlemisel või enda kui eksperdi mainekujundamisel.

————————————–

Terminid

Bränd on toote või organisatsiooni aineliste ja sümboolsete omaduste kombinatsioon, mis annab tootele või organisatsioonile identiteedi ja eristab selle teistest. Tootemark / kaubamärk aga ka lihtsalt mark on osa brändist, nt automark. Sarnaselt eristab ühe isiku "bränd" teda teistest. Brändimine on sihikindel tegevus toote/isiku sümboolse terviku esitamiseks, juhtimiseks ja hoidmiseks.

Brändi identiteet väljendab meie endi lubadusi ja väärtushinnanguid, mida me loodavale brändile kaasa soovime pookida ja millega teadlikult tarbijate eelarvamusi mõjutada.

Imidz ehk imago-maine-kuvand on sünonüümid ja väljendavad teiste isikute, tarbijate tegelikke mõtteid, arvamusi ja tundeid meie brändi suhtes ja vastab inimese jaoks küsimusele „Mis see on?“ 

Tegelik brändi identiteet võib olla aga erinev iga inimese subjektiivsest arvamusest ja üldisest mainest.

Enese-esitlus – iga kord, kui end kellelegi tutvustame, esineme, tegeleme enese-esitlusega, sealhulgas ka meie sotsiaalmeedia esitlus. Enese-esitlus toimib kas teadlikult või mitte. Kui on teadlikult ja strateegiliselt mingi eesmärgi saavutamiseks, siis toimib see kas enesereklaamina või -turundusena.

Allikas:  Europassi Keskus
Märksõnad:

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll