aastaaruanne 2017
Laupäev, 17. Veebruar
 

Punase värvi mõju investeerimisotsusele

Teoorias peaks investeerimisel lähtuma objektiivsest analüüsist ja külma kõhuga langetatud otsusest. Tohutus mahus tehtud uuringud ning kirjutatud raamatud teevad selgeks, et praktikas see nõnda lihtne pole, sest investorite käitumist mõjutab ka psühholoogia. Näiteks meeldib meile raha paigutada sinna, kuhu teised seda investeerivad, ehkki arvutuste järgi ei pruugi samm olla ratsionaalne. Tuleb välja, et ka värvid võivad investeerimisel pea segamini ajada.

Värve kasutades on võimalik anda edasi informatsiooni ning muuta selle tarbimist kiiremaks. Finantsturgudel valitsevad peamiselt punane ja roheline värv, tänu millele saame ülevaate positiivsest või negatiivsest muutusest juba enne, kui jõuame süveneda numbrisse. Kuna punane pole nagu iga teine värv, vaid inimkonna ajaloos on seda harjutud seostama ohuga, tahtsid Miami ülikooli doktorant William J. Bazley, finantsprofessor Henrik Cronqvist ning Southern Methodist University turundusprofessor Milica Mormann teada, kas see kutsub ka finantsotsustes esile teistsugust mõtteprotsessi.

Uurimistöös mõõdeti inimeste julgust võtta finantsriski, kasutades selleks erinevaid valikute paare, kus osadele esitleti potentsiaalseid kaotusi punase värviga, teistele jäeti aga sama valiku puhul kogu tekst ning numbrid mustaks.

Kas valiksid loterii, kus oleks võimalik:

  • 70% tõenäosusega võita 2,0 dollarit;
    30% tõenäosusega kaotada -1,5 dollarit või
    70% tõenäosusega võita 4,0 dollarit;
    30% tõenäosusega  kaotada -5,0 dollarit
     
  • 70% tõenäosusega võita 2,0 dollarit;
    30% tõenäosusega kaotada -1,5 dollarit või
    70% tõenäosusega võita 4,0 dollarit;
    30% tõenäosusega kaotada -5,0 dollarit.

Tulemustest selgus, et potentsiaalseid kaotusi punaseks värvides muutusid inimesed riskikartlikumaks: punase värvi korral langes otsus kõrge riskiga valiku kasuks 29,1% juhtudest, must värv kergitas osakaalu 34,6%le. Riskantsete finantsotsuste tõenäosus vähenes punase värvi korral ka siis, kui vastajate valimine polnud juhuslik, vaid neid kontrolliti kindlate parameetrite järgi (sugu, vanus, sissetulek ning riskikartlikkus).

Kuna osades kauplemisplatvormides kuvatakse kahjumeid sinise värviga, prooviti ka seda varianti. Kuid siis olid tulemused musta ning sinise puhul üsna sarnased, mille põhjal võib järeldada, et investorite käitumist mõjutab konkreetselt punane värv, mitte värvide kontrast.

Täiendava katsega üritati selgusele jõuda, kas punane värv võib mõjutada ka inimeste hinnangut potentsiaalse tuleviku tootluse osas. Selleks nopiti S&P 500 indeksist reaalsed aktsiad, mille 12 kuu tootlus oli olnud negatiivne ning esitleti graafikuid ilma täiendava informatsioonita küsitluses osalejatele, kellel paluti anda poole aasta hinnaprognoos kõige tõenäolisema, parima ja halvima stsenaariumi järgi.

Indiviidid, kellele esitleti hinnagraafikuid punase värviga, ootasid kõige tõenäolisemas stsenaariumis aktsia edasist langust keskmiselt  -3,9% kuus. Identse, kuid musta värvi hinnaliikumise korral jäid vastajad optimistlikumaks, oodates kõige tõenäolisemas stsenaariumis aktsiale keskmiselt 0% tootlust kuus. Punase värvi korral olid investorite ootused madalamad ka kõige halvemas ja kõige paremas stsenaariumis, prognoosides keskmiselt vastavalt  -7,2 protsendipunkti ning -2,2 protsendipunkti võrra madalamat kuist tootlust võrreldes nendega, kellele kuvati musta värvi graafik.

Joonis. Sama graafikut punases värvis vaadates muutub keskmine investor tuleviku tootluse osas pessimistlikumaks

Allikas: Bloomberg, LHV

Kui bioloogilisele evolutsioonile tugineva teooria kohaselt seostavad inimesed punast värvi ohtliku olukorraga ning vajadusega suurendada tähelepanu, siis kultuuriruum võib seda mõju vähendada. Näiteks Hiinas sümboliseerib punane värv õnne ning seal kajastatakse väärtpaberite positiivseid tootlusi hoopis punases toonis. Sestap Hiinas ei mõjutanud graafiku värvus oluliselt investorite hinnangut tuleviku tootluse osas.

Nii nagu on finantsotsuste tegemisel on raske emotsioone täielikult välja lülitada, ei saa me parata, kui punane värv alateadlikult ettevaatlikumaks muudab. Värvi mõju võib neutraliseerida kauplemiskeskkonnas väärtpaberi liikumistele ise värve määrates, aga kui võimalus puudub, on abiks see, kui teeme investeeringu võimalikult pikaks perioodiks ning käime portfelli seisu piilumas harva. Hindasid tihemini uudistades suureneb tõenäosus, et laseme end mõjutada lühiajalistest kõikumistest, mida emotsioonid ning värvid vaid võimendavad.

Lati maksusysteem

Veel samal teemal

Viimati lisatud artiklid samas rubriigis

  • Sõbrapäev võiks ka kontoris meeldejääv olla 14.02.2018

    14. veebruar on päev, mida oleme harjunud tähistama eelkõige kallima ja sõprade seltsis, see on armastuse ja sõpruse päev. Mis aga ei tähenda, et sõbrapäeval ei võiks meeles pidada ka töökaaslasi. Paljudes ettevõtetes pakutakse klientidele sõbrapäeva puhul tooteid-teenuseid sõbrahinnaga, tavaks on saanud kampaaniate ja loosimiste korraldamine sõbrapäeva eel ning koostööpartnereid peetakse meeles südamliku e-kaardiga. Millega rõõmustada sel päeval aga oma töökaaslasi?
    Loe edasi..

  • Valentinipäev kogub Eestis abielu sõlmimise kuupäevana populaarsust 13.02.2018

    Rahvastikuregistri andmetel on abielu sõlmimine 14. veebruaril alates sajandivahetusest Eestis kasvav trend. Aastate võrdluses sõltub päeva populaarsus nädalapäevast, millele see langeb, kuid üldiselt on näha 14. veebruaril registreeritud abielude arvu kasvu. Kui valentinipäev on neljapäeval, reedel või laupäeval, on abiellujaid rohkem.
    Loe edasi..

  • Aedniku veebruarikuised toimetused 12.02.2018

    Veebruaris valitseb väljas alles külm ja karge talv, kuid aednikul näpud juba sügelevad – on aeg teha esimesed seemnekülvid, hoolitseda toataimede eest ja varjutada taimi varakevadise päikese eest.
    Loe edasi..

  • Petliku anonüümsuse tõttu satub üha rohkem inimesi küberkiusamise või -ahistamise ohvriks 06.02.2018

    Vastutustundetu käitumine internetis võib kaasa tuua ebameeldivusi, mis võivad jätta soovimatu jälje terveks eluks. Kuriteo ohvriks langemise vältimiseks peab hoolitsema elementaarse küberhügieeni eest.
    Loe edasi..

  • Tähtsamad ohutusnõuanded kontaktläätsede kandjatele 05.02.2018

    Kas läätsevedeliku korduvkasutus on ohutu või kas läätsi võiks kanda duši all käies? Kontaktläätsed on ühed ohutumad meditsiiniseadmed, kui neid kasutada vastutustundlikult. Kuigi kontaktläätsede kasutamine on ohutu, võib kontaktläätsede vale hooldamine või kasutamisreeglite eiramine põhjustada tõsiseid probleeme.
    Loe edasi..

Vaata kõiki artikleid
 
Lauakalender 2018
Töövahendid
Naljanurk

Raamatupidaja kontrollib töölähetusest saabunud töötaja kuludokumente.
"Mis astronoomiline summa see on?"
"See on arve hotelli eest."
"Aga kes andis Teile loa hotell ära osta?"

Uudised > Eelnõud
Kalender & arhiiv
E T K N R L P
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
« Veebruar 2018 »
Tööpäevade arv kuus 20
Töötunde kuus 157
Riigipühad: 24.02

Vaata tööajafondi..
E-POOD
Gallup
Kas koostate juba puhkuste ajakava?
 Jah
 Ei
 Ei tea
Äriregister
Kreedix
Maksu- ja tolliamet
Eesti KMKR otsing
  • Manpower
  • Fortumo
  • resa
  • Avalik andbemaas
 
Koostööpartnerid
  RMP Eesti RMP Eesti OÜ Registrikood 11027462
KMKR EE100898345

Swedbank: EE582200221024811122
SEB Pank: EE221010220073067015
LHV Pank: EE117700771000732704

Jur. aadress: Rukki 18-8, Tallinn
Kontor: Mustamäe tee 5-607, Tallinn
Tel. 6 848 110
E-post: info@rmp.ee
RMP Eesti tooted Portaal RMP.ee
Uudiskiri Nädalakiri
Ajakiri Spetsialist

Raamatupidaja kalendermärkmik
Juhendraamat KÜ raamatupidamine
Juhendraamat MTÜ raamatupidamine
Dokumendinäidised

KOOLITUSED
Raamatupidamisteenus
Majandusarvestuse põhitõed

RSSFacebookTwitter
RMP.ee Kontakt
Uudised
Kasutajatingimused
Foorumi tingimused
Koostööpartnerid
REKLAAM
Tagasiside

STATISTIKA
252837  Foorumi postitust
345  E-poe toodet
81  Koolitust
23054  Artiklit
52409  Registreerunud kasutajat
36136  Nädalakirja tellijat
33353  Pers. pakkumise tellijat
Lugeja staatus  KÜLALINE
   - ei näe spetsialistide artikleid
   - ei kehti soodustused
   - ei saa populaarset uudiskirja Nädalakiri

REGISTREERU


 REGISTREERUNUD KASUTAJA
   + kõik artiklid sisselogimisel nähtavad
   + PDF ajakiri Spetsialist tasuta
   + uudiskiri Nädalakiri e-postile
   + soodustused RMP Eesti koolitustele

Logi sisse
 

© RMP Eesti OÜ 2004-2017