TTU
Neljapäev, 23. November
 

Punase värvi mõju investeerimisotsusele

Teoorias peaks investeerimisel lähtuma objektiivsest analüüsist ja külma kõhuga langetatud otsusest. Tohutus mahus tehtud uuringud ning kirjutatud raamatud teevad selgeks, et praktikas see nõnda lihtne pole, sest investorite käitumist mõjutab ka psühholoogia. Näiteks meeldib meile raha paigutada sinna, kuhu teised seda investeerivad, ehkki arvutuste järgi ei pruugi samm olla ratsionaalne. Tuleb välja, et ka värvid võivad investeerimisel pea segamini ajada.

Värve kasutades on võimalik anda edasi informatsiooni ning muuta selle tarbimist kiiremaks. Finantsturgudel valitsevad peamiselt punane ja roheline värv, tänu millele saame ülevaate positiivsest või negatiivsest muutusest juba enne, kui jõuame süveneda numbrisse. Kuna punane pole nagu iga teine värv, vaid inimkonna ajaloos on seda harjutud seostama ohuga, tahtsid Miami ülikooli doktorant William J. Bazley, finantsprofessor Henrik Cronqvist ning Southern Methodist University turundusprofessor Milica Mormann teada, kas see kutsub ka finantsotsustes esile teistsugust mõtteprotsessi.

Uurimistöös mõõdeti inimeste julgust võtta finantsriski, kasutades selleks erinevaid valikute paare, kus osadele esitleti potentsiaalseid kaotusi punase värviga, teistele jäeti aga sama valiku puhul kogu tekst ning numbrid mustaks.

Kas valiksid loterii, kus oleks võimalik:

  • 70% tõenäosusega võita 2,0 dollarit;
    30% tõenäosusega kaotada -1,5 dollarit või
    70% tõenäosusega võita 4,0 dollarit;
    30% tõenäosusega  kaotada -5,0 dollarit
     
  • 70% tõenäosusega võita 2,0 dollarit;
    30% tõenäosusega kaotada -1,5 dollarit või
    70% tõenäosusega võita 4,0 dollarit;
    30% tõenäosusega kaotada -5,0 dollarit.

Tulemustest selgus, et potentsiaalseid kaotusi punaseks värvides muutusid inimesed riskikartlikumaks: punase värvi korral langes otsus kõrge riskiga valiku kasuks 29,1% juhtudest, must värv kergitas osakaalu 34,6%le. Riskantsete finantsotsuste tõenäosus vähenes punase värvi korral ka siis, kui vastajate valimine polnud juhuslik, vaid neid kontrolliti kindlate parameetrite järgi (sugu, vanus, sissetulek ning riskikartlikkus).

Kuna osades kauplemisplatvormides kuvatakse kahjumeid sinise värviga, prooviti ka seda varianti. Kuid siis olid tulemused musta ning sinise puhul üsna sarnased, mille põhjal võib järeldada, et investorite käitumist mõjutab konkreetselt punane värv, mitte värvide kontrast.

Täiendava katsega üritati selgusele jõuda, kas punane värv võib mõjutada ka inimeste hinnangut potentsiaalse tuleviku tootluse osas. Selleks nopiti S&P 500 indeksist reaalsed aktsiad, mille 12 kuu tootlus oli olnud negatiivne ning esitleti graafikuid ilma täiendava informatsioonita küsitluses osalejatele, kellel paluti anda poole aasta hinnaprognoos kõige tõenäolisema, parima ja halvima stsenaariumi järgi.

Indiviidid, kellele esitleti hinnagraafikuid punase värviga, ootasid kõige tõenäolisemas stsenaariumis aktsia edasist langust keskmiselt  -3,9% kuus. Identse, kuid musta värvi hinnaliikumise korral jäid vastajad optimistlikumaks, oodates kõige tõenäolisemas stsenaariumis aktsiale keskmiselt 0% tootlust kuus. Punase värvi korral olid investorite ootused madalamad ka kõige halvemas ja kõige paremas stsenaariumis, prognoosides keskmiselt vastavalt  -7,2 protsendipunkti ning -2,2 protsendipunkti võrra madalamat kuist tootlust võrreldes nendega, kellele kuvati musta värvi graafik.

Joonis. Sama graafikut punases värvis vaadates muutub keskmine investor tuleviku tootluse osas pessimistlikumaks

Allikas: Bloomberg, LHV

Kui bioloogilisele evolutsioonile tugineva teooria kohaselt seostavad inimesed punast värvi ohtliku olukorraga ning vajadusega suurendada tähelepanu, siis kultuuriruum võib seda mõju vähendada. Näiteks Hiinas sümboliseerib punane värv õnne ning seal kajastatakse väärtpaberite positiivseid tootlusi hoopis punases toonis. Sestap Hiinas ei mõjutanud graafiku värvus oluliselt investorite hinnangut tuleviku tootluse osas.

Nii nagu on finantsotsuste tegemisel on raske emotsioone täielikult välja lülitada, ei saa me parata, kui punane värv alateadlikult ettevaatlikumaks muudab. Värvi mõju võib neutraliseerida kauplemiskeskkonnas väärtpaberi liikumistele ise värve määrates, aga kui võimalus puudub, on abiks see, kui teeme investeeringu võimalikult pikaks perioodiks ning käime portfelli seisu piilumas harva. Hindasid tihemini uudistades suureneb tõenäosus, et laseme end mõjutada lühiajalistest kõikumistest, mida emotsioonid ning värvid vaid võimendavad.

tarkvara

Veel samal teemal

Viimati lisatud artiklid samas rubriigis

  • Lastega leibkonnad Euroopas 20.11.2017

    20. november on ÜRO lapse õiguste konventsiooni aastapäev, mida tähistatakse ülemaailmse laste päevana. Laste ja noorte kultuuriaasta raames ning ülemaailmse laste päeva eel annab Statistikaamet ülevaate, millistes leibkondades kasvavad Euroopa Liidu (EL-28) lapsed.
    Loe edasi..

  • Kolm kavalat kogumisväljakutset lastele 14.11.2017

    Raha kogumine nõuab aega ja kannatust, ning lapsed selle viimase poolest tihti ei hiilga. Seega, mida sa vajad, on üks haarav ja selge eesmärgiga süsteem, mis ajendaks su last raha kõrvale panema.
    Loe edasi..

  • Kui 4.99 on parem kui 5.00 13.11.2017

    Inimesed seisavad pidevalt silmitsi tähtsate ja vähem tähtsate otsustega. Sageli peab otsustama kiirelt, mistõttu põhjaliku kaalutlemise asemel sünnib otsus intuitiivselt. Kuigi paljudes olukordades on säärane otsustusviis mõistlikum kui aeglane ja põhjalik kaalutlemine, annab see ka võimaluse inimestega manipuleerida. Üks selline võte on täisarvulisest hinnast napilt madalama hinna kasutamine.
    Loe edasi..

  • Head mardipäeva! 08.11.2017

    Reedel, 10. novembril on mardipäev. Tänavu 1. jaanuaril elas Eestis 2696 Mardi-nimelist meest, kes saavad sel päeval oma nimepäeva tähistada. Vaata lisa nimede statistika rakendusest SIIT.  ...
    Loe edasi..

  • Iga helkiv toode ei pruugi teha kandjat piisavalt nähtavaks 07.11.2017

    Seoses pimeda aja ja helkuri kandmise kohustusega juhib tarbijakaitseamet tähelepanu, et helkur peab olema kvaliteetne ja nõuetele vastav. Iga helkivast materjalist toode ei pruugi täita helkuri ülesannet ega teha selle kandjat nõutaval viisil nähtavaks, isegi kui see on valmistatud sertifitseeritud helkurkangast.
    Loe edasi..

Vaata kõiki artikleid
 
Lauakalender 2018
Töövahendid
Naljanurk


Ettevõtja sõidab oma kontori juurde, kus tund tagasi plahvatas pomm. Kõik on ümber piiratud, tuletõrjujad tegutsevad, kohal on politsei ja aknast tuleb suitsu. Kohale tuuakse sokkides valvur, kes räägib: "Ülemus, teil on suur mure! Kui plahvatas, siis oli kontoris teie naine... ta on vigastatud..."
"Olgu, aga raamatupidaja, kus on raamatupidaja????"

Uudised > Eelnõud
Kalender & arhiiv
E T K N R L P
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
« November 2017 »
Tööpäevade arv kuus 22
Töötunde kuus 176
Riigipühad: -

Vaata tööajafondi..
E-POOD
Gallup
RMP.ee portaal sai 1. oktoobril 13-aastaseks. Just tänu Teile lugejad. Mis Te arvate, mis iseloomustab RMP.ee portaali täna kõige rohkem?
Äriregister
Kreedix
Maksu- ja tolliamet
Eesti KMKR otsing
  • sartec
  • LeapIN
  • Fortumo
  • Maksuskoop
 
Koostööpartnerid
  RMP Eesti RMP Eesti OÜ Registrikood 11027462
KMKR EE100898345

Swedbank: EE582200221024811122
SEB Pank: EE221010220073067015
LHV Pank: EE117700771000732704

Jur. aadress: Rukki 18-8, Tallinn
Kontor: Mustamäe tee 5-607, Tallinn
Tel. 6 848 110
E-post: info@rmp.ee
RMP Eesti tooted Portaal RMP.ee
Uudiskiri Nädalakiri
Ajakiri Spetsialist

Raamatupidaja kalendermärkmik
Juhendraamat KÜ raamatupidamine
Juhendraamat MTÜ raamatupidamine
Dokumendinäidised

KOOLITUSED
Raamatupidamisteenus
Majandusarvestuse põhitõed

RSSFacebookTwitter
RMP.ee Kontakt
Uudised
Kasutajatingimused
Foorumi tingimused
Koostööpartnerid
REKLAAM
Tagasiside

STATISTIKA
249980  Foorumi postitust
355  E-poe toodet
90  Koolitust
22611  Artiklit
51812  Registreerunud kasutajat
35828  Nädalakirja tellijat
33088  Pers. pakkumise tellijat
Lugeja staatus  KÜLALINE
   - ei näe spetsialistide artikleid
   - ei kehti soodustused
   - ei saa populaarset uudiskirja Nädalakiri

REGISTREERU


 REGISTREERUNUD KASUTAJA
   + kõik artiklid sisselogimisel nähtavad
   + PDF ajakiri Spetsialist tasuta
   + uudiskiri Nädalakiri e-postile
   + soodustused RMP Eesti koolitustele

Logi sisse
 

© RMP Eesti OÜ 2004-2017