swedbank gateway
Reede, 23. Veebruar
 

Kuidas on lubatud toidu kohta esitada toitumis- ja tervisealaseid väiteid?

Tarbijate aina suurenev huvi oma tervise ja teadliku toitumise vastu on tekitanud tootjates soovi oma toodete häid omadusi rohkem erinevate toitumis- ja tervisealaste väidetega esile tõsta. Nii võidakse väidetega reklaamitava toidu puhul tajuda suuremat eelist võrreldes teiste sarnaste toodetega, mistõttu on oluline, et edastatavad sõnumid oleksid võimalikult täpsed ega eksitaks tarbijaid. Ühtlasi peavad kõik esitatavad toitumis- ja tervisealaseid väited olema teaduslikult tõendatud.

Toiduliidu juhataja Sirje Potisepp tunnistab, et toodete müügiprotsessis mängib turundus aina olulisemat rolli ning samas pakub see tootjatele ka suuri väljakutseid. "Toidutootjate jaoks on pakendite disainiküsimus muutunud ajaga üha keerukamaks. Ühelt poolt tingib selle aina rangem reeglistik toidupakendite märgistusele, sest nõutud kohustusliku info maht on suur. Teisalt on väljakutseks aina tihenev konkurents, sest eri tootjaid on palju ja igaüks soovib, et just tema toode paistaks riiulil tuhandete teiste seast silma," selgitab Potisepp. 

Paljudel praegu turul olevatel toidutoodete pakenditel on esitletud ka erinevaid toitumis- ja tervisealaseid väiteid, et tarbijad tooteid märkaks ja need paremini müüks. Kuna Euroopa Liidu toidualaste õigusnormide kohaselt peab olema tagatud tarbijate huvide kõrge kaitse, siis on olulised teatud kokkulepitud reeglid selliste väidete esitamise kohta. 

Erinevad väited toidupakendil

Üldiselt võib väited jagada kaheks:

  • toitumisalased ja
  • tervisealased väited. 

Esimesed neist annavad mõista, et toidul on teatud kasulikud toitainelised omadused. Siia kuuluvad väited energia, toitaine või muu aine sisalduse kohta, näiteks "rasvavaba", "lahja/light", "kiudainerikas", "vähese soolasisaldusega" jne.

Tervisealased väited annavad aga mõista, et konkreetse toidugrupi, toidu või selle koostisosa ja tervise vahel on seos, näiteks: "Kaltsium on vajalik, et hoida luid normaalsetena". Seejuures tuleks tähelepanu pöörata heakskiidetud väite sõnastusele – seda ei tohiks muuta selliselt, et öeldu saab uue või muu tähenduse. Näiteks ei tohiks väita: "Kaltsium on vajalik luude hõrenemise takistamiseks".  Siinkohal rõhutabki Maaeluministeeriumi toiduohutuse osakonna peaspetsialist Siret Dreyersdorff, et toidu puhul on keelatud viidata haigusi tõkestavatele, ravivatele või leevendavatele omadustele.

Väited peavad olema tõendatud

Toidu kohta esitatavatele väidetele on õigusaktist tulenevalt mitmeid nõudeid, mis puudutavad eelkõige tootjaid, kes peavad tagama väite tõesuse ja põhjendatuse. Siiski on väidete esitamine käitlejate jaoks vabatahtlik. "Väidete kasutamise reguleerimise peamine eesmärk on tarbija kaitsmine, et edasiantav sõnum oleks piisavalt tõestatud, täpne ning ei eksitaks," märgib Dreyersdorff.

Toitumis- ja tervisealaste väidete heakskiitmise aluseks on teaduslik hinnang Euroopa Toiduohutusametilt (EFSA), kes on sõltumatu ja objektiivne riskihindaja. Maaeluministeeriumi esindaja selgitab, et kui toidukäitleja soovib oma tootel tervisealast väidet esitada, siis esitab ta esmalt avalduse selle hindamiseks. Seejärel asutakse uurima, kas esitatud teaduslikud andmed (põhjendused, uuringud jms) kinnitavad piisavalt kirjeldatud toimet ja kas ainet, mille kohta väide esitatakse, on tootes sellises koguses, et normaalse tarbimise juures lubatud "eriefekt" ka saavutatakse.

Piisava teadusliku tõenduse korral saab väide heakskiidu ja lisatakse ühenduse heakskiidetud väidete nimekirja. Seejärel võib tootja hakata seda ka oma turunduses ja pakenditel kasutama. Seejuures saavad seda teha ka teised käitlejad, kui taotleja ei ole esitanud konfidentsiaalsete andmete kaitse taotlust.

Tarbijad hoidku kriitilist meelt

Poodide riiulitelt võib leida ka toidupakendeid, millel on peal ebamäärasemad sõnumid, mis annavad üldisemalt mõista, et antud toode teeb sinu tervisele midagi head – näiteks "hea kõhule", "sinu tervise heaks", "kasulik südamele", "tervislik" jms. Sellised sõnumid on küll tarbijasõbralikumad ja meelitavad toodet rohkem ostma, kuid siiski jääb nende puhul segaseks, mida head täpsemalt konkreetne toode teeb.

Seetõttu on oluline meeles pidada, et selliseid sõnumeid tuleb kasutada vaid koos konkreetse heakskiidetud tervisealase väitega. "Näiteks sõnumiga "hea sinu kõhule" saaks kasutada heakskiidetud tervisealast väidet "kaltsium aitab kaasa seedeensüümide normaalsele tööle", juhul kui täidetud on ka väite esitamise muud tingimused," selgitab Maaeluministeeriumi spetsialist. 

Ühtlasi tasub tarbijatel ka ise alati hinnata kriitiliselt toote kasulikkuse-kahjulikkuse tasakaalu. "Näiteks võib karastusjoogi või hommikuhelveste pakendi esikülg lubada rikkalikult erinevaid vitamiine, kuid teisalt võib toode olla väga kõrge suhkrusisaldusega. Või kui toote kohta on esitatud toitumisalane väide "suhkruvaba", võib selline toode tegelikkuses sisaldada mitmeid erinevaid magusaineid, mida tarbija ei pruugi soovida," toob Siret Dreyersdorff välja häid näiteid. "Seetõttu kutsun ka tarbijaid üles suuremale tähelepanelikkusele toidupakenditel esitatud väidete osas. Hoidkem kriitilist meelt toidu kasulikkuse kohta esitatavate sõnumite osas."

tarkvara

Veel samal teemal

Viimati lisatud artiklid samas rubriigis

  • Kalanädalal kokka nagu Põhjaka peakokk 26.09.2017

    Ürdikoorikuga üleküpsetatud karpkalafilee. Vaja läheb: 1 kg luuvaba karpkalafileed; 100 g riivsaia; 00 g seesamiseemneid; 4 spl oliivõli...
    Loe edasi..

  • Patuliin – võimalik terviseoht õuntes 11.09.2017

    Kuigi õunu on võimalik poest või turult osta aastaringselt, jõuavad need sügise saabumisel meie toidulauale sagedamini, samuti varutakse neid hoidiste valmistamiseks ja säilitamiseks.
    Loe edasi..

  • Normi piires taimekaitsevahendite jäägid toidus inimese tervist ei kahjusta 09.08.2017

    Toidus on erinevate taimekaitsevahendite jääkide esinemine teatud kogustes lubatud ning kui toit sisaldab taimekaitsevahendite jääke piirnormides, siis on tegemist ohutu toiduga.
    Loe edasi..

  • Aia- ja metsasaaduste säilitamisviisid 24.07.2017

    Tänapäeval on aastaringselt poodides saadaval kõikvõimalikke värskeid ja külmutatud puu- ja juurvilju, samuti erinevaid moose, mahlu ning sügavkülmutatud marju. Tekib küsimus, miks peaks ise kodus hoidiseid valmistama või marju sügavkülma panema. Argumente ise hoidiste tegemise poolt on mitmeid - esiteks saab ise tehes omada ülevaadet tooraine kvaliteedist, samuti saab olla kindel, et tooraine on hoidistatud just õigel viisil, säilitamaks enim vitamiine ja mineraale.
    Loe edasi..

  • Taimetoitlus 30.05.2017

    Esimesed märkmed taimetoidu kohta pärinevad iidsest Indiast ja Kreekast 6. sajandist eKr. Mõlemal juhul oli taimetoitlus tihedalt seotud loomade kaitsmisega vägivalla vastu. Vahepeal jäi taimetoitlus Euroopas unarusse, kuid muutus jälle populaarseks 18. ja 19. sajandil.
    Loe edasi..

Vaata kõiki artikleid
 
puhkuste ajakava 2018
Töövahendid
Naljanurk

Raamatupidaja kontrollib töölähetusest saabunud töötaja kuludokumente.
"Mis astronoomiline summa see on?"
"See on arve hotelli eest."
"Aga kes andis Teile loa hotell ära osta?"

Uudised > Eelnõud
Kalender & arhiiv
E T K N R L P
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
« Veebruar 2018 »
Tööpäevade arv kuus 20
Töötunde kuus 157
Riigipühad: 24.02

Vaata tööajafondi..
E-POOD
Gallup
Kas koostate juba puhkuste ajakava?
 Jah
 Ei
 Ei tea
Äriregister
Kreedix
Maksu- ja tolliamet
Eesti KMKR otsing
  • Manpower
  • SimplBooks
  • epood
  • Maksuskoop
 
Koostööpartnerid
  RMP Eesti RMP Eesti OÜ Registrikood 11027462
KMKR EE100898345

Swedbank: EE582200221024811122
SEB Pank: EE221010220073067015
LHV Pank: EE117700771000732704

Jur. aadress: Rukki 18-8, Tallinn
Kontor: Mustamäe tee 5-607, Tallinn
Tel. 6 848 110
E-post: info@rmp.ee
RMP Eesti tooted Portaal RMP.ee
Uudiskiri Nädalakiri
Ajakiri Spetsialist

Raamatupidaja kalendermärkmik
Juhendraamat KÜ raamatupidamine
Juhendraamat MTÜ raamatupidamine
Dokumendinäidised

KOOLITUSED
Raamatupidamisteenus
Majandusarvestuse põhitõed

RSSFacebookTwitter
RMP.ee Kontakt
Uudised
Kasutajatingimused
Foorumi tingimused
Koostööpartnerid
REKLAAM
Tagasiside

STATISTIKA
252997  Foorumi postitust
345  E-poe toodet
88  Koolitust
23092  Artiklit
52440  Registreerunud kasutajat
36150  Nädalakirja tellijat
33364  Pers. pakkumise tellijat
Lugeja staatus  KÜLALINE
   - ei näe spetsialistide artikleid
   - ei kehti soodustused
   - ei saa populaarset uudiskirja Nädalakiri

REGISTREERU


 REGISTREERUNUD KASUTAJA
   + kõik artiklid sisselogimisel nähtavad
   + PDF ajakiri Spetsialist tasuta
   + uudiskiri Nädalakiri e-postile
   + soodustused RMP Eesti koolitustele

Logi sisse
 

© RMP Eesti OÜ 2004-2017