Eesti Töötukassa kogemus töötamise registriga

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Töötukassa on oma ülesannete täitmiseks kasutanud töötamise registri andmeid juba aasta.

Töötamise registri loomisega tekkis võimalus kassale esitatud avaldusi registri andmetele tuginedes veelgi efektiivsemalt menetleda. Töötukassa infosüsteemid on liidestatud töötamise registriga ja tööks vajalikud andmed saadakse maksu- ja tolliametilt reaalajas.

Reeglina puudub töötukassal vajadus pöörduda inimese või tööandja poole täiendava info saamiseks, kuna kõik tööks vajalikud andmed saame registrist. Seda loomulikult eeldusel, et tööandja on registrisse kandnud KÕIK sinna kandmisele kuuluvad andmed. Enamik hüvitistega seotud pöördumisi tööandjate poole ongi seotud asjaoluga, et tööandja ei ole töötamise lõpetamise kohta kannet teinud või on töötamise kohta tehtud kannetes puudusi – eelkõige just töösuhte lõpetamise aluses. Näiteks oleme sageli märganud, et tööandja on märkinud töösuhte lõpetamise põhjusena "muu põhjuse". Mis kaalutlusel seda on tehtud, võime ainult oletada. Oluline on aga, et töötukassa vajab hüvitiste määramiseks teavet töötamise lõppemise kohta paragrahvi, lõike ja punkti täpsusega.

Teine teema, millele töötamise lõpetamise kohta kannete tegemisel tahaks tähelepanu juhtida, on seotud töölepingu seaduse § 88 lõikega 1. Eelnimetatud sätte alusel töölepingu lõpetamisel ei märgi tööandjad sageli lõpetamise aluseks olevat punkti ja nii tehaksegi tihti kanne töötamise lõpetamise kohta ainult seaduse, paragrahvi ja lõike täpsusega. Kuna aga viidatud paragrahvi erinevad punktid toovad kaasa erinevad õiguslikud tagajärjed, siis on oluline, et kanne tehtaks nii, et oleks märgitud ka konkreetne punkt, mille alusel töötamine lõppes.

Töötamise lõpetamise kohta tehtud kanne, mis eelnimetatud infot ei sisalda, on töötukassale kasutu ja puuduoleva info saamiseks tuleb pöörduda kirjaliku teabepäringuga tööandja poole. Seega on palve, et töötamise registrisse kantaks kohe sisse tegelik töötamise lõpetamise aluseks olev põhjus. Et seda oleks hõlbus teha, on töötamise lõpetamise õiguslikud alused loenditena töötamise registris olemas. Sellega säästetakse nii enda kui ka teiste registriandmete kasutajate aega.

Lisaks sellele, et kanne töötamise kohta on tehtud puudlikult, esineb kahjuks ka olukordi, kus kannet töötamise lõppemise kohta tehtud ei ole. Näiteks on töötukassa poole pöördunud inimesi sooviga end töötuna arvele võtta, aga registriandmetest nähtub, et töötamise lõppemise kohta kannet tehtud ei ole, kuigi kande tegemiseks ettenähtud 10-päevane tähtaeg on möödas. Sellistel juhtudel võetakse küll vastu inimese avaldused töötukassale, kuid neid käsitletakse kui puudustega avaldusi senikaua, kuni tööandja on teinud registrisse kande töötamise lõpetamise kohta või on töösuhte lõpetamise tõendamiseks esitatud dokumentaalsed tõendid. Selle protsessiga kaasneb palju tülikat asjaajamist kõikidele osapooltele, mida oleks kerge vältida tehes registrisse kohe kande töötamise lõpetamise kohta.

Kolmandana tahaks mainida koondamishüvitise taotlemisega seonduvat küsimust. Alguses veidi tihedamini, viimasel ajal siiski harvem on töötukassa pidanud selgitama, et töötamise registrisse töötamise kohta kannete tegemine ei vabasta tööandjat kohustusest taotleda kassalt koondamishüvitist nendele töötajatele, kes koondamise hetkeks on töötanud selle tööandja juures viis või enam aastat.

Siinkohal tahaks lugejatele veel kord selgitada, et  töötamise register on loodud eesmärgiga koondada ühte kohta töötamisega seotud andmed, kuid registrisse andmete kandmine ei asenda tööandja poolt tahteavalduse esitamist. Juhul kui tööandja lõpetab seoses koondamisega töösuhte töötajaga, kes on tema juures töötanud enam kui viis aastat, peab ta ikkagi esitama avalduse töötukassale. Selle inimese töötamist puudutavaid andmeid tööandja töötukassale esitama ei pea, sest need andmed saadakse töötamise registrist – avaldus hüvitise taotlemiseks tuleb aga siiski esitada. Avalduse esitamisel soovitame kasutada portaali www.tootukassa.ee iseteenindust.

Kokkuvõtteks võib öelda, et töötukassa hindab töötamise registri kasutegurit kõrgelt. Praeguseks on ka registri andmekvaliteet muutunud üsna heaks. Andmevahetus töötukassa ning maksu- ja tolliameti vahel toimib kiirelt ja takistusteta. Kui varem valmistas peavalu see, et inimesed unustasid nii mõnigi kord meid teavitada töötukassat oma tööleasumisest, siis nüüd on sellekohane info kättesaadav reaalajas. Enne iga väljamakset kontrollitakse andmeid töötamise registrist ja tänu sellele välditakse maksete tegemist perioodide eest, mil inimene on juba tööle asunud.

Allikas:  Eesti Töötukassa

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll