Pomerants: väikese keskkonnamõjuga veokid võiks teemaksust vabastada

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Keskkonnaminister Marko Pomerants soovitab veoautode teemaksu raames kaaluda maksuvabastuse andmist märkimisväärselt väiksema keskkonnamõjuga kütuseid kasutavatele ja ökotehnoloogiatel põhinevatele autodele.

"Kuigi hetkel on Euroopas liikumas vaid vähesed alternatiivkütuseid kasutavad raskeveomasinad, siis võib eeldada, et lähiaastatel selliste veokite arv suureneb," kirjutab Pomerants veoautode teekasutustasu seaduse eelnõu väljatöötamise kavatsuse kooskõlastuses.

"Leiame, et taoline erisus võiks sektorile anda selge signaali võtmaks kasutusele märkimisväärselt madalama negatiivse välismõjuga veokeid ning soodustada sellistel veoautodel teostatavat kaubavedu läbima Eestit," märgib keskkonnaminister.

EL-i transpordipoliitika üheks peamiseks eesmärgiks on süsinikdioksiidi heitkoguse vähendamine. Transport on Pomerantsi sõnul nendest sektoritest suurima heitega ja prognooside kohaselt suurima heite kasvuga, seega võimsaima vähendamispotentsiaaliga. "See tähendab, et Eesti seisab keerulise ülesande ees, kuna hetkel iseloomustab meie sõidukiparki kõrge süsinikdioksiidi emissiooni määr, eriti uute sõidukite seas," märgib minister.

"Seega leiame, et kindlasti on vajalik ja mõistlik toetada väiksema keskkonnamõjuga ja süsinikdioksiidi emissiooniga transpordivahendite ja kütuste kasutamist. Ühtlasi leiame, et teekasutustasust laekunud tulu tuleks osaliselt investeerida maanteetranspordi keskkonnasäästlikumaks muutmisesse," kirjutab Pomerants.

Keskkonnaministeerium toetab veoautodele teekasutustasu kehtestamise ideed, sealjuures on Pomerantsi hinnangul positiivne, et tasu suuruse määramisel võetakse arvesse mootori emissiooniklassi. See annab konkurentsieelise väiksema süsinikdioksiidi heitega veoautodele ning eeldatavasti motiveerib vedajaid võtma kasutusele väiksema keskkonnamõjuga masinaid.

Arvestades eelnõu väljatöötamise kavatsuses ning alusuuringus kirjeldatud erinevaid võimalusi teekasutustasu rakendamiseks on keskkonnaministeerium seisukohal, et praeguses situatsioonis on kõige optimaalsem ajapõhise süsteemi rakendamine. Siiski ei peaks välistama tulevikus läbisõidupõhise teekasutustasu süsteemi juurutamist.

"Kuna "saastaja maksab" printsiip väljendub selles paremini, siis on tulevikus, kui läbisõidupõhise süsteemi rajamine muutub kuluefektiivsemaks, sellise süsteemi rajamine keskkonnaaspektist lähtuvalt mõistlik ning eelistatud alternatiiv," kirjutab Pomerants.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kava järgi hakkaks riik 2018. aastast alates maksustama täismassiga alates 12 tonnist veokite teekasutust, päevane teekasutustasu määr oleks 10–12 eurot ja aastane määr 700–1300 eurot.

Allikas:  BNS
Märksõnad:

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll