Teejuht 2019
Esmaspäev, 20. August
 

Soolist palgalõhet ei saa seaduse abil vähendada

Sotsiaalministeeriumis on valminud eelnõu (eelnõu toimik nr 18-0318), millega nähakse ette mitmeid uusi meetmeid soolise palgalõhe vähendamiseks. Koja hinnangul ei täida eelnõus olevad lahendused eesmärki, sest enamus juhtudel pole saadavad andmed võrreldavad. Lisaks tekitavad meetmed ettevõtjatele täiendavat halduskoormust.

2016. aastal oli naiste ja meeste palgalõhe Eestis statistikaameti andmetel 20,9 protsenti. Olukorra parandamiseks on sotsiaalministeerium töötanud välja soolise võrdõiguslikkuse seaduse muudatused, mis toovad kaasa uusi kohustusi ka ettevõtjatele.

Rohkem bürokraatiat

Eelnõu järgi peavad kõik tööandjad vähemalt kord kahe aasta jooksul esitama töötajatele andmed nais- ja meestöötajate keskmise töötasu ning muude töötamisega seoses makstavate tasude ja hüvede kohta organisatsiooni ametigruppide või ametikohtade kaupa. Praegu seaduses sellist kohustust ei ole.

Koja hinnangul ei pruugi täiendava teabe avaldamine loodetud kasu tuua, sest paljudes organisatsioonides ei tööta samadel ametikohtadel nii mehed kui naised, mistõttu pole ka nende töötasud võrreldavad. Lisaks kaasneb muudatusega tööandjatele täiendav halduskoormus. Muudatus ei kohtle võrdselt ka kõiki töötajaid, sest organisatsiooni siseselt muutuvad avalikuks vaid osade töötajate töötasud. Näiteks, kui ühte ametigruppi kuulub üksteist töötajat, kelle hulgas on üks naine ja kümme meest, siis on naise töötasu organisatsioonis kõigile teada, kuid meestöötajate kohta on avaldatud vaid kümne töötaja keskmine palk. Koda tegi ministeeriumile ettepaneku jätta see muudatus seaduseelnõust välja.

Soopõhiste andmete kogumine ja säilitamine

Eelnõuga soovitakse kehtestada ka loetelu soopõhistest andmetest, mida kõik tööandjad peavad oma töötajate kohta koguma ja säilitama. Nendeks andmeteks on personali koosseis organisatsiooni eri tasanditel ja ametigruppides, töötasu ning muud töötamisega seoses makstavad tasud ja hüved, lepingu liik ja kokkulepitud tööaeg.

Praegu ei ütle riik ettevõtjatele, milliseid andmeid tuleb koguda. Koja hinnangul puudub riigil vajadus seadusega reguleerida soopõhiste andmete loetelu. Juba praegu peavad tööandjad koguma ning erinevatele riigiasutustele esitama infot (nt TSD, kanded töötamise registrisse), mis võimaldab tööandjal ja ka asjaomasel institutsioonil hinnata võrdse kohtlemise põhimõtte järgimist töösuhetes. Seega plaanitava muudatuse näol on koja hinnangul tegemist ülereguleerimisega ning jääb arusaamatuks, miks on vaja loetelu seadusesse sisse kirjutada.

Tööinspektsiooni palgaandmete analüüs

Eelnõu järgi hakkab tööinspektsioon kord aastas iga tööandja kohta erinevates registrites sisalduvate andmete alusel tegema palgaandmete analüüsi. See on naiste ja meeste töötasude ja muude tööga seonduvate tasude analüüs, milles hinnatakse, kas naised ja mehed saavad sama tööandja juures sama või võrdväärse töö eest võrdset tasu.

Koja hinnangul ei saa palgaandmete analüüs anda vastust küsimusele, kas ühe tööandja juures makstakse sama töö eest naistele ja meestele erinevat töötasu. Põhjus peitub selles, et kuigi peagi teab riik ühe teise seaduse muudatuse tõttu töötaja ametikohta, siis puuduvad riigil andmed töötajate vastutuse, tööülesannete keerukuse ning töötulemuste kohta. Seetõttu võivad palgaandmete analüüsi tulemused tekitada segadust ning tuua kaasa tulemuste vääriti tõlgendamist. Kuna keskmises Eesti ettevõttes töötab u 7 töötajat, siis ei ole reeglina ühe tööandja juures just väga palju sarnast tööd tegevaid inimesi, kelle töötasu saab soopõhiselt võrrelda.

Kui tööinspektsioonil tekib palgaandmete analüüsi tulemusi vaadates kahtlus, et tööandja ei maksa sama või võrdväärse töö eest naistele ja meestele võrdset tasu, on tööinspektsioonil eelnõu kohaselt õigus teha tööandjale ettekirjutus võrdse palga auditi läbiviimiseks. Palgaauditis peab tööandja välja selgitama naiste ja meeste palgaerinevuste põhjused. Kui palgaerinevustele ei ole objektiivseid põhjuseid, tuleb koostada tegevuskava, milles nähakse ette meetmed palgaerinevuste kaotamiseks.

Algselt soovis sotsiaalministeerium kehtestada võrdse palga auditi koostamise kohustust kõikidele tööandjatele, kuid kaubanduskoda oli sellele vastu. Praeguseks on ministeerium koja arvamust kuulda võtnud ja eelnõuga kehtestatakse võrdse palga auditi kohustus vaid avaliku sektori tööandjatele, kus on vähemalt kümme töötajat.

Soolise võrdõiguslikkuse seaduse muudatused soovitakse jõustada 2020. aasta 1. juulil.

Konsolideerimise kursus

Veel samal teemal

Viimati lisatud artiklid samas rubriigis

  • Valitsus ei toetanud Oviiri sunddividendide eelnõud 16.08.2018

    Valitsus ei toetanud neljapäevasel istungil Liisa Oviiri algatatud niinimetatud sunddividendide eelnõud, ehkki ühtset seisukohta vastu ei võetud. Valitsus edastas ühtse seisukoha asemel riigikogu õiguskomisjonile rahandusminister Toomas Tõniste, justiitsmi ...
    Loe edasi..

  • RMP.ee leiud Riigi Teatajast - 32. nädal/2018 13.08.2018

    Maaeluministri 30. septembri 2015. a määruse nr 6 "Tunnustatud tootjarühma põllumajandustoodete töötlemise ja turustamise investeeringutoetus" muutmine (jõustus 10.08.2018), Kalapüügi- ja vesiviljelustoodete sertifitseerimise ning turu-uuringute tegemise toetus (jõustus 12.08.2018).
    Loe edasi..

  • RMP.ee leiud Riigi Teatajast - 31. nädal/2018 08.08.2018

    Tööruumide õhu radoonisisalduse viitetase, õhu radoonisisalduse mõõtmise kord ja tööandja kohustused kõrgendatud radooniriskiga töökohtadel (jõustus 06.08.2018), Toetus ettevõtja tootearenduseks (jõustus 03.08.2018) jt
    Loe edasi..

  • Tegelikud juhid peavad hakkama tankistide kõrval vastutama 03.08.2018

    Vastulauseks Eesti võlausaldajate liidu juhi Marie Rosina arvamusele on rahandusministeerium veendunud, et maksukorralduse seaduse muudatus on ühiskonna huvides. See on mõjus vahend võitluses variisikutega, loob eeldused maksulaekumiste paranemiseks ja aitab ennetada maksup ...
    Loe edasi..

  • RMP.ee leiud Riigi Teatajast - 30. nädal/2018 01.08.2018

    TOETUSED Majandus- ja taristuministri 15. aprilli 2015. a määruse nr 31 "Avalike teenuste pakkumise arendamiseks toetuse andmise tingimused ja kord" muutmine Jõustus 29.07.2018 IGASUGUST Kaubaveoloaga seotud toimingute vormid Jõustus 27.07.2018 Eesti Vabariigi ...
    Loe edasi..

Vaata kõiki artikleid
 
toopakkumised
Töövahendid
Naljanurk

Andke endast tööl alati 100%!
12% esmaspäeval
28% teisipäeval
35% kolmapäeval
20% neljapäeval
5% reedel

Uudised > Eelnõud
Kalender & arhiiv
E T K N R L P
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
« August 2018 »
Tööpäevade arv kuus 22
Töötunde kuus 176
Riigipühad: 20.08

Vaata tööajafondi..
E-POOD
Gallup
Äriregister
Kreedix
Maksu- ja tolliamet
Eesti KMKR otsing
  • Fortumo
  • swissotel
  • epood
  • Maksuskoop
 

Merit Tarkvara

Koostööpartnerid
this content xxxindianporn.mobi
navigate to this site lime-torrents.org kickasstorrente.net
  RMP Eesti RMP Eesti OÜ Registrikood 11027462
KMKR EE100898345

Swedbank: EE582200221024811122
SEB Pank: EE221010220073067015
LHV Pank: EE117700771000732704

Jur. aadress: Rukki 18-8, Tallinn
Kontor: Mustamäe tee 5-607, Tallinn
Tel. 6 848 110
E-post: info@rmp.ee
RMP Eesti tooted Portaal RMP.ee
Uudiskiri Nädalakiri
Ajakiri Spetsialist

Raamatupidaja kalendermärkmik
Juhendraamat KÜ raamatupidamine
Juhendraamat MTÜ raamatupidamine
Dokumendinäidised

KOOLITUSED
Raamatupidamisteenus
Majandusarvestuse põhitõed

RSSFacebookTwitter
RMP.ee Kontakt
Uudised
Kasutajatingimused
Foorumi tingimused
Koostööpartnerid
REKLAAM
Tagasiside

STATISTIKA
257427  Foorumi postitust
341  E-poe toodet
98  Koolitust
22237  Artiklit
52829  Registreerunud kasutajat
36239  Nädalakirja tellijat
33342  Pers. pakkumise tellijat
Lugeja staatus  KÜLALINE
   - ei näe spetsialistide artikleid
   - ei kehti soodustused
   - ei saa populaarset uudiskirja Nädalakiri

REGISTREERU


 REGISTREERUNUD KASUTAJA
   + kõik artiklid sisselogimisel nähtavad
   + PDF ajakiri Spetsialist tasuta
   + uudiskiri Nädalakiri e-postile
   + soodustused RMP Eesti koolitustele

Logi sisse
 

© RMP Eesti OÜ 2004-2017