E-kaubanduse võtmeküsimus on usaldus

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Tarbijakaitseamet rääkis esmaspäeval, 10. novembril e-kaubanduse olukorrast ja e-äris esinevatest probleemidest, leides, et just usaldus on e-kaubanduse võtmeküsimus ning et e-kauplejate usaldusväärsuse kasvu eeldus on ennekõike korrektsus koduõuel.

Tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste peab e-kaubanduse arengut Eestis muljetavaldavaks, kuid nentis, et koos sellega tekib juurde ka probleeme. "Mida kiiremini e-kaubanduse maht kasvab ehk uut raha süsteemi kaudu ümber jagatakse, seda rohkem tekib selles äris juurde konkurentsi, sealhulgas paraku ka kõlvatut konkurentsi, mis ettevõtmise usaldusväärsust ohustab," ütles ta.

2014. aasta 13. juunil jõustusid võlaõigusseaduse muudatused, millega tuli e-kauplejatele uusi nõudeid ja mis reguleerib täpsemalt seda, millist teavet peavad e-poed tarbijale enne lepingu sõlmimist andma. Ameti septembris korraldatud uuringu tulemuste põhjal on üks olulisi kitsaskohti ettevõtjate inertsus seadusemuudatustega ühte jalga käimisel. 

Uuringu tulemustest selgus, et 203 kontrollitud ettevõttest vaid neljal protsendil ei avastanud amet ühtegi rikkumist. "Sageli eksiti aga siiski pisiasjades ja suuremaid puudusi esines õnneks harvem. Enamiku e-poodide rikkumised seisnesid peamiselt selles, et nad pole suvel jõustunud seadusemuudatusi oma tegevusse üle kandnud," selgitas Sooniste.

Tarbijakaitseameti peadirektori hinnangul võib selle põhjuseks olla nii inertsus kui ka teadmatus. "Paraku ei näe kauplejad seda, et oma kodulehel korrektsete tingimuste avaldamine pole mõeldud üksnes tarbijate, vaid ka e-kauplejate endi kaitseks," märkis ta.

Paljud eraisikud müüvad erinevates kanalites oma kasutatud või kasutamata asju. Sooniste sõnul pole selles midagi halba, kuid ostja peab seejuures arvestama sellega, et probleemide tekkimisel ei laiene talle seadusest tulenevad tarbijaõigused, näiteks 14-päevane taganemisõigus, ning ostja ei saa pöörduda abi saamiseks tarbijakaitseameti või tarbijakaebuste komisjoni poole.

"Keerulisem olukord tekib siis, kui eraisikust müüja jätab endast mulje kui ettevõtjast. Sellisel juhul on ilmselgelt tegemist eksitava ja seega ka keelatud kauplemisvõttega, mis on karistatav," lisas ta.

Sooniste avaldas lootust, et nii tarbijate harimise, erialaliitude ja tarbijaühenduste kui ka e-kaubanduse reguleerimise ja järelevalve abil annab e-äri olukorra parandamiseks koos palju ära teha.

Selleks, et nii tarbijad kui ettevõtjad teaksid, millised on nende õigused ja kohustused e-poodidest ostes või e-kauplusi pidades, alustas tarbijakaitseamet esmaspäeval, 10. novembril kuu aega kestvat teavituskampaaniat "Osta targalt! Ka e-poest!". Tarbija peaks enne e-poest ostmist uurima, kes on kauba tegelik müüja, tutvuma e-poe tellimis- ja maksetingimustega ning teadma, et tal on õigus kasutamata kaup 14 päeva jooksul e-poele põhjendusteta tagastada.

Tarbijakaitseamet laiendas e-kaubanduse teemalise kampaania jaoks algselt kasutatud autode teemalise teavituskampaania jaoks tehtud veebilehte Ostatargalt.ee, lisades sellele e-kaubanduse, aga ka varasema laenuteemalise kampaania nõuanded. 

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll