aastaaruanne 2017
Kolmapäev, 24. Jaanuar
 

Mida peab võlausaldaja jälgima, et saneerimine ei kujuneks võlausaldajate kottimiseks?

Autor
Veikko Toomere
vandeadvokaat, juhtivpartner

Varasemas artiklis sai mainitud, et saneerimist on peetud "võlausaldajate kottimiseks kolmes vaatuses". Kuigi mina seda arvamust ei jaga, vaataksime tänases artiklis lähemalt, mida tasuks saneerimisse sattunud võlausaldajatel tähelepanelikult silmas pidada, et saada saneerimismenetluses oma nõue võimalikult suures määras rahuldatud.

Tutvu kindlasti saneerimisnõustaja poolt saadetavate dokumentidega ja vasta tähtaegselt!

Juhul, kui te olete kogemata sattunud mingisse saneerimismenetlusse võlausaldajana, peaksite te sellest teada saama saneerimisnõustaja poolt saadetavast teatest. Saneerimise algatamise kohta ei avaldata teadet Ametlikes Teadaannetes, nagu seda tehakse pankrotimenetluse algatamisel või pankroti väljakuulutamisel. Vastavalt seadusele peab saneerimisnõustaja võlausaldajaid saneerimismenetluse algatamisest teavitama. Dokument, millega saneerimisnõustaja seda teeb, on saneerimisteade.

Saneerimisteates peavad muu hulgas olema ka andmed võlausaldaja põhi- ja kõrvalnõude (nt viivis, leppetrahv vms) suuruse kohta. Info nõuete suuruse kohta saab saneerimisnõustaja saneeritava ettevõtte raamatupidamisest. Saneerimisnõustaja annab saneerimisteates võlausaldajale ka tähtaja, mille jooksul võlausaldaja peab saneerimisteatele vastama - seda juhul, kui ta ei nõustu saneerimisteates välja toodud nõude suurusega. Võlausaldaja poolt saneerimisteatele tähtaegselt vastamata jätmise tagajärg on, et võlausaldaja loetakse nõude suurusega nõustunuks. Kui saneerimisteade toob nõude suuruse õigesti välja, ei ole iseenesest probleemi. Kui aga saneerimisteate järgne nõude suurus erineb võlausaldaja poolt arvatavast nõude suurusest, tuleb saneerimisteatele kindlasti tähtaegselt ja korralikult vastata!

Veel samal teemal

Toome sellise näite: oletame, et mingil võlausaldajal on saneerimisele läinud ettevõtte vastu juba mõnda aega nõue 100 000 eurot. Vastavalt lepingule on kogunenud ka 5 000 eurot viivist. Nüüd saab see võlausaldaja saneerimisteate, milles on võla suuruseks märgitud nt 70 000 eurot ja viivis on üldse ära unustatud. Juhul, kui võlausaldaja nüüd ei vasta saneerimisteatele, loetaksegi, et õige nõude suurus on 70 000 eurot (mitte 100 000 eurot) ja viivist ei ole. Hiljem nõude suuruse üle vaidlema hakata on muidugi võimalik, kuid äärmiselt tülikas ja tegelikult ei pruugi lõpptulemus olla ka ennustatav. Ja see ei ole piisav, kui võlausaldaja juht lihtsalt helistab saneeritava ettevõtte juhile ja telefoni teel räägitakse asi nö selgeks. Saneerimisteatele tuleb kindlasti samas vormis vastata, telefonivestlusest ei jää maha sisuliselt mingit jälge. Ühe lihtsa tegematajätmisega võib see võlausaldaja toodud näite puhul kaotada 35 000 eurot.

Kusjuures, see vahe ei pruugi olla üldse tulnud sellest, et võlgnik on (paha)tahtlikult soovinud võlausaldajat petta. Arusaamatuse võib põhjustada nt segadus mingite saatelehtedega, üleandmise-vastuvõtu aktidega, raamatupidaja tähelepanematus, dokumentide kadumine vm inimlik faktor.

Olgu siinkohal läbi räägitud ka olukord, kui võlausaldajale üldse ei saadeta saneerimisteadet. Sellisel juhul tekib olukord, kus seda võlausaldajat ei saa saneerimismenetlusse üldse kaasata. See tähendab omakorda seda, et selle võlausaldaja nõuet ei saa ka nt vähendada või ajatada. Võlausaldaja perspektiivist ei pruugi see olla üldse halb. Kui võlausaldajat ei teavitata saneerimismenetluse algatamisest, kui talle ei saadeta saneerimisteadet ja/või saneerimiskava, siis ei saa tema suhtes ka saneerimisabinõusid kohaldada. Teisisõnu ei saa tema nõuet saneerimismenetluses ei vähendada ega ajatada ja selle nõude osas ei teki saneeritaval ettevõttel ka kohtulikku kaitset. See võlausaldaja saab nõuda oma nõude rahuldamist edasi, nii nagu saneerimist ei oleks üldse olemas.

Järgmine dokument, mille saneerimisnõustaja peaks võlausaldajale saneerimismenetluse edenedes saatma, on saneerimiskava. Saneerimiskava koos kaaskirjaga saadetakse võlausaldajale umbes 3-5 nädalat pärast saneerimisteadet. Saneerimiskavas peaks muu hulgas olema selgelt välja toodud, millal ja millises mahus kavatseb saneeritav ettevõte võlausaldaja nõude rahuldada. Sarnaselt saneerimisteatega tuleks saneerimiskava tähelepanelikult läbi lugeda. Tihti saab saneerimiskavast aimu, miks ettevõtte üldse saneerimisolukorda sattus või kui reaalne on, et saneerimine saab olema edukas.

Igal võlausaldajal on võimalik saneerimiskava vastuvõtmise osas hääletada. Saneerimiskavaga kaasas olev kaaskiri peab seadma tähtaja hääle andmiseks, samuti selgitama, kuidas võlausaldaja hääletada saab. Juhul, kui võlausaldaja toetab saneerimiskava vastuvõtmist, tuleb hääl anda kaaskirjas selgitatud viisil ja tähtajaks. Kui võlausaldaja jätab hääletamata, loetakse vaikimisi, et võlausaldaja on saneerimiskava vastuvõtmise vastu. Niimoodi võib jääda vastu võtmata võlausaldajale sobiv saneerimiskava, mille tulemuseks võib olla, et võlausaldaja võimalused oma raha tagasisaamiseks vähenevad oluliselt. Seda nt seetõttu, et saneeritava ettevõtte pankrotimenetluses on nõude rahuldamise võimalused enamasti oluliselt väiksemad.

tarkvara

Veel samal teemal

Viimati lisatud artiklid samas rubriigis

  • Kohtuvaidluses on kliendil müüja ees eelis 23.01.2018

    Ostetud asjal võib esineda puuduseid, mis tingivad ostja vajaduse müüja vastu nõude esitamiseks. Nõude esitamisel on olulisel kohal puuduse olemasolu ja selle tõendamine. Üldjuhul peavad (kohtu)vaidlustes kõik pooled ise oma väiteid tõend ...
    Loe edasi..

  • Käituge minu sõnade, mitte minu tegude järgi! 22.01.2018

    Pealkirjas mainitud tuntud ütlemine on kindlasti suhtumine, mida juhid endale lubada ei saa. Sest kui juhtkond ei pea kinni kehtestatud reeglitest, siis vilistavad nendele ka töötajad ning tööandja petmiseks on soodne pinnas loodud. Miks on nii, et ühes ettevõtt ...
    Loe edasi..

  • Milleks võtta laps "Tööle kaasa!"? 22.01.2018

    Noored vajavad karjäärivalikute tegemisel varakult arusaama, mida tähendab töötamine ja millised on erinevad ametikohad. Noorte teadlikkuse tõstmiseks toimub 12.−16. veebruaril algatus "Tööle kaasa!", mille raames avavad Eesti ettevõtt ...
    Loe edasi..

  • Tugeva ärilepingu kolm kohustuslikku küsimust 17.01.2018

    Enamikule ärisuhetes sõlmitavatele lepingutele ei näe seadused ette kohustuslikku vormi – need võivad olla ka suulised. Kuni pooled on teineteise soovidest ühtmoodi aru saanud ja kummagi vajadused ei muutu, võibki ka suuline kokkulepe toimida. Siiski ei saa ...
    Loe edasi..

  • Äriühingu faktilise juhi vastutus maksuvõlgade eest, võib-olla juba 2018. a suvest alates 16.01.2018

    Eesti maksumaksjate liiduni on jõudnud info, et rahandusministeeriumis on välja töötatud kavatsus täiendada maksukorralduse seadust (MKS)1. MKS on Eestis teatavasti maksunduse valdkonna põhiseadus, mis reguleerib kõiki olulisi maksuvaldkonna põhim&otil ...
    Loe edasi..

Vaata kõiki artikleid
 
Lauakalender 2018
Töövahendid
Naljanurk

Kalmistuvalvur tuleb kontorisse ja annab lahkumisavalduse.

Küsitakse: "Milles asi?" 

Kalmistuvaht: "Ma ei jaksa enam! Terve päeva ja öö käin mööda kalmistut ja loen "Siin puhkab...". Ainult mina lollike teen tööd!" 

Uudised > Eelnõud
Kalender & arhiiv
E T K N R L P
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
« Jaanuar 2018 »
Tööpäevade arv kuus 22
Töötunde kuus 176
Riigipühad: 01.01

Vaata tööajafondi..
E-POOD
Äriregister
Kreedix
Maksu- ja tolliamet
Eesti KMKR otsing
  • weekend
  • Denim
  • epood
  • Maksuskoop
 
Koostööpartnerid
  RMP Eesti RMP Eesti OÜ Registrikood 11027462
KMKR EE100898345

Swedbank: EE582200221024811122
SEB Pank: EE221010220073067015
LHV Pank: EE117700771000732704

Jur. aadress: Rukki 18-8, Tallinn
Kontor: Mustamäe tee 5-607, Tallinn
Tel. 6 848 110
E-post: info@rmp.ee
RMP Eesti tooted Portaal RMP.ee
Uudiskiri Nädalakiri
Ajakiri Spetsialist

Raamatupidaja kalendermärkmik
Juhendraamat KÜ raamatupidamine
Juhendraamat MTÜ raamatupidamine
Dokumendinäidised

KOOLITUSED
Raamatupidamisteenus
Majandusarvestuse põhitõed

RSSFacebookTwitter
RMP.ee Kontakt
Uudised
Kasutajatingimused
Foorumi tingimused
Koostööpartnerid
REKLAAM
Tagasiside

STATISTIKA
252007  Foorumi postitust
345  E-poe toodet
96  Koolitust
22953  Artiklit
52273  Registreerunud kasutajat
36064  Nädalakirja tellijat
33290  Pers. pakkumise tellijat
Lugeja staatus  KÜLALINE
   - ei näe spetsialistide artikleid
   - ei kehti soodustused
   - ei saa populaarset uudiskirja Nädalakiri

REGISTREERU


 REGISTREERUNUD KASUTAJA
   + kõik artiklid sisselogimisel nähtavad
   + PDF ajakiri Spetsialist tasuta
   + uudiskiri Nädalakiri e-postile
   + soodustused RMP Eesti koolitustele

Logi sisse
 

© RMP Eesti OÜ 2004-2017