Tarbijakaitseameti fookuses on ebaausad kauplemisvõtted

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Tarbijakaitseamet alustas sel nädalal kampaaniaga "Kauple ausalt. Osta targalt!", mis juhib nii tarbijate kui ka kauplejate tähelepanu erinevates ettevõtlusvaldkondades kohati üsna tihti kasutatavatele ebaausatele kauplemisvõtetele, nende äratundmisele ja nende kasutamisest hoidumisele aga ka loobumisele.

"Ausus tarbija suhtes ei ole pelgalt väärtus omaette, vaid peab kujunema igapäevaseks kauplemisstandardiks. Kauplejatele tuletame meelde, et ebaausatele, olgu see siis tahtlik või tahtmatu tegevus, kauplemisvõtetele tuginev konkurentsieelis saab olla vaid lühiajaline, kuivõrd see ei tugine usaldusele loomisele. Seejuures kahjustab ta kogu sektori mainet," selgitas tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste.

Ausamale kauplemisele aitab kaasa tarbijate surve – loomupärane ettevaatlikkus ja oskus ära tunda ebaausaid kauplemisvõtteid ning eksitavaid reklaame. "Tarbijal on oluline meeles pidada, et reklaamide, sooduskampaaniate ja eripakkumiste ainus eesmärk on müüa talle toodet või teenust. Küsimus on, kas tarbijale on antud tõene info ning ostuotsus on lähtunud kliendi soovist, mitte müüja agressiivsest müügiviisist," lisas Sooniste.

Ebaausad kauplemisvõtted on tarbijat eksitavad või agressiivsed. Eksitav võib olla nii kauba või teenuse kohta jagatav teave, konkurendiga tehtud võrdlus kui ka korraldatud tarbijamäng, mille käigus ei jagata lubatud auhindu ning "kuni kaupa jätkub" kampaaniapakkumised, mille kaup saab otsa juba esimestel päevadel või lausa tundidel.

Reklaam on eksitav siis, kui see annab eksitavat teavet kauba või teenuse koguse, tingimuste, hinna, tagastamise vms kohta, mis võib mõjutada inimeste ostuotsust valedel alustel ja põhjustada tarbijale majanduslikku kahju.

Loomupärase ettevaatlikkusega tuleks suhtuda pakkumistesse, mis tunduvad olevat liiga head, et olla tõsi, sest sageli see tunne ei peta. Reklaamides esineb tihti võrdlusi toodete ja teenuste vahel, ent oluline on vahet teha kas tegemist on kahjutu liialdamisega või pahatahtliku eksitamisega. Kui tekib kahtlusi, on mõistlik teenus või toode ostmata jätta.

Kuu aega kestva teavituskampaania "Kauple ausalt. Osta targalt!" infomaterjale ebaausate kauplemisvõtete kohta leiab veebilehelt ostatargalt.ee eesti ja vene keeles. Veebilehele on koondatud palju erinevaid näiteid kõikvõimalike ebaausate ja agressiivsete kauplemisvõtete ja eksitava reklaami kohta, et aidata tarbijail ära tunda ja vältida ebaausaid kauplemisvõtteid.

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll