Veokite teekasutustasu määr ei tohiks ületada Läti-Leedu taset

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Eesti Kaubandus- Tööstuskoda on valmis toetama raskeveokite teekasutustasu kehtestamist tingimusel, et kogu laekuv tasu suunatakse teehoidu ning maanteetranspordi arendamiseks; lisaks soovib koda tasu vähendamist Läti-Leedu tasemele.

"Meie hinnangul on teehoid juba täna alarahastatud ning seetõttu ei ole võimalik kiiremas tempos tõsta maanteede kvaliteeti. Veoautode teekasutustasust laekuv summa võimaldaks suurendada teehoiu rahastamist täiendavalt 16 miljoni euro võrra aastas," kirjutas koja peadirektor Mait Palts majandus- ja taristuminister Kadri Simsonile.

Lisaks tegi koda ettepaneku vähendada väljatöötamiskavatsuses sätestatud teekasutustasu aastamäärasid, sest need on oluliselt kõrgemad kui Lätis ja Leedus. Näiteks Lätis on kõige kallim aastane tasumäär Paltsi sõnul üle 12-tonniste veoautode puhul 1018 eurot ja odavaim 484 eurot. Leedu puhul on vastavad näitajad 1071 ja 753 eurot. "See tähendab, et eelnõu väljatöötamise kavatsuses sätestatud tasumäärade rakendamisel pannakse Eesti transpordiettevõtjad naaberriikide ettevõtjatest ebasoodsamasse olukorda. Seetõttu teeme ettepaneku vähendada vähemalt aastase teekasutustasu määrasid tasemeni, mis ei ületa Läti ja Leedu tasumäärasid," kirjutab ta.

Kaubanduskoda tegi ettepaneku kehtestada eraldi tasumäär ka nädala ja/või kuu kohta, kuna paljudes teistes liikmesriikides, näiteks Läti, Leedu, Rootsi, Taani, Holland, Luksemburg, on selline võimalus olemas. "Nelja erineva tasumäära – päev, nädal, kuu, aasta – olemasolu annab ettevõtjatele paindlikumad võimalused leida ajaliselt ja rahaliselt sobivaim tasumäär teekasutustasu maksmiseks," märgib Palts.

Seadusemuudatust kavandades tuleks koja hinnangul analüüsida ka sektori tänast maksukeskkonda ja arvestada ka erinevaid soodustusi, mida riigid transpordisektorile pakuvad. "Meile teadaolevalt annab näiteks Saksamaa maksusoodustust uue keskkonnasõbraliku sõiduki soetamisel, Belgias ja Poolas on võimalik taotleda teatud osa kütuseaktsiisist tagasi," kirjutab Palts.

"Maksumuudatuste tegemisel tuleb kindlasti lähtuda põhimõttest, et muudatused ei tohi ebamõistlikult vähendada Eesti ettevõtete konkurentsivõimet. Eelkõige tuleb tähelepanu pöörata sellele, et maksumuudatuste tagajärjel ei muutuks meie maksukeskkond ebasoodsamaks kui lähiriikides," märgib koja juht.

Samuti peab koda mõistlikuks suurendada tasumäärade erinevusi emissiooniklasside lõikes, et motiveerida ettevõtjaid veelgi rohkem kasutama keskkonnasäästlikumaid veoautosid.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) kava kohaselt hakkaks riik 2018. aastast alates maksustama täismassiga alates 12 tonnist veokite teekasutust, päevane teekasutustasu määr on 10–12 eurot ja aastane määr 700–1300 eurot.

Loe lisaks: Arvamuse esitamine veoautode teekasutustasu seaduse eelnõu väljatöötamise kavatsuse kohta (pdf).

Allikas:  BNS

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll