Eesti toetab sõidujagamise arengut Euroopas

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Valitsus otsustas esitada seisukoha Euroopa Kohtu Uberi kohtuasjades. Sõidujagamisteenuse küsimus on üles võetud Hispaania ja Prantsusmaa kohtutes, kes omakorda on küsinud Euroopa Kohtult hinnangut. Euroopa Kohtu juhtumitele on kõigil liikmesriikidel võimalik oma seisukohad esitada.

Täpsemalt arutatakse Euroopa Kohtus küsimust, kas Uberi sõidujagamise platvormid osutavad infoühiskonna teenust, millega viiakse sõitja ja teenuse pakkuja kokku või on nad ise transporditeenuse pakkujad. Sellest definitsioonist oleneb, millistele regulatsioonidele platvormid peavad vastama. Kui transpordiettevõtete reguleerimine on suurel määral liikmesriikide pädevuses, siis infoühiskonna teenustele ei tohiks riigid Euroopa Liidu õigusest tulenevalt üleliigseid kohustusi, nagu näiteks tegevusloa nõue, kehtestada. Antud regulatsioon lähtub Euroopa Liidu aluslepingutes sätestatud teenuste vaba liikumise põhimõttest.

Teenuse olemuse defineerimine taandub küsimusele kui suurel määral sõiduteenuse pakkujaid ja teenuse tarbijaid vahendav internetipõhine platvorm sekkub teenuspakkuja tegevusse. Ehk kui suurel määral määrab teenuse hinna, kas sõidujagaja ja vahendaja vahelist lepingut võib pidada töölepinguks ja kellele kuulub pakkumisel kasutatav auto. Eesti lähtus seisukoha kujundamisel muu hulgas nendest kriteeriumidest ja põhimõttest, et üleliigne regulatsioon piiraks põhjendamatult jagamismajanduse vahendusplatvormide arengu potentsiaali Euroopas.

Eesti valitsus asus seisukohale, et ei ole piisavalt tõendeid, et Prantsusmaa ja Hispaania kaasustes saaks Uberit pidada transporditeenuse pakkujaks. Internetipõhist teenust, mille eesmärk on eraisikuid üksteist tõhusamalt teenuse pakkumise ja tarbimise eesmärgil üles leida, ei ole vajalik tegevusloa nõudega koormata. Eristada tuleb sõidujagamisteenuse pakkujat ja vahendajat. Valitsuse seisukoht ei tähenda, et sõidujagamisteenust pakkuvatele ei juhtidele ei peaks ega saaks kehtestada nõudeid. Samuti peab sõidujagaja tagama klientide ohutuse ja järgima muid reegleid. Loomulikult laieneb nii teenust vahendavale platvormile kui sõidujagamine maksukohustus.

Pärast liikmesriikide seisukohtade edastamist teeb Euroopa Kohus eelotsuse, mida on eelduslikult oodata järgmisel aastal. Lõpliku otsuse teeb igas kaasuses siiski konkreetset kohtuasja lahendav riigisisene kohus, ehk Hispaania ja Prantsusmaa kohtud.

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll