Maksuamet on intressi põhiseaduspärasuse osas äraootaval seisukohal

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Maksu- ja tolliamet ei hakka enne tähtpäevaks tasumata kohustuste osas kohaldatavat intressi muutma, enne kui riigikohus ei ole oma hinnangut andnud, kas 0,06 protsenti intressi päevas on põhiseadusega vastuolus või mitte.

Esmaspäeval otsustas Tallinna halduskohus, et maksu- ja tolliamet on küsinud põhiseadusega mitte kooskõlas olevat liigkõrget intressi tähtpäevaks maksmata kohustustelt. Sellega seoses algatas kohus intressimäära kehtestava maksukorralduse seaduse osas põhiseaduslikkuse järelevalve menetluse, mille tulemusena peab lõpliku seisukoha kehtestatud maksuintressi määra põhiseadusele vastavuse osas võtma riigikohus.

"Tegemist oli esimese astme kohtu otsusega, mis kohaldub hetkel vaid konkreetses vaidluses. Maksuintressi määra põhiseaduslikkuse hindamiseks edastab halduskohus aga antud olukorras kohtumaterjalid riigikohtule edasiseks menetlemiseks," ütles maksu- ja tolliameti avalike suhete osakonna juht Rainer Laurits BNS-ile.

"Kuni riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve kolleegium ei ole oma otsust langetanud, oleme äraootaval seisukohal. Vastavalt sellele, milline saab olema kolleegiumi lahend, hindame halduskohtu otsuse edasikaebamise vajadust ja võimalikke laiemad mõjusid. Maksu- ja tolliamet lähtub intressi nõudmisel kehtivast seadusandlusest," lisas Laurits.

Tallinna halduskohtu hinnangul on 0,06-protsendiline intressimäär ebamõistlikult kõrge ning maksuintressi eripärase eesmärgiga sellist intressimäära õigustada ei saa. Kohus tõi välja, et kuivõrd ettevõtjast maksukohustuslase poolt tasutud maksuintress on käsitatav ettevõtlusega mitte seotud väljamaksena ning seeläbi kuulub ka veel maksustamisele tulumaksuga, kujuneb maksukohustuslase poolt tähtajaks tasumata jäetud maksusummalt arvestatavaks tegelikuks intressikuluks kehtiva seaduse kohaselt 26,28 protsenti aastas.

Halduskohus möönis, et maksuintress peab kompenseerima riigile maksutulu seaduses sätestatust hilisema laekumise, motiveerima maksumaksjat makse õigel ajal tasuma ja kompenseerima maksumenetluse kulusid. Ent praegu seadusega kehtestatud intressimäär on neidki eesmärke arvestades liiga suur.

Kohus analüüsis pärast 1. juulilt 2002 ehk pärast praeguse maksuintressimäära kehtestamist toimunud rahaturu intressimäärade muutumist ning otsustas, et makseintressi kehtestamise eesmärgid on täidetud ka juhul, kui intressimääraks on 0,03 protsenti päevas. See tähendaks reaalselt aastas 10,95-protsendilist intressikulu.

Kohus lisas, et maksuintressi eesmärk ei tohi olla varjatud karistuse kehtestamine või riigile lisatulu tootmine.

Halduskohtule esitas kaebuse äriühing, mis oli viivitanud 71 691 euro suuruse maksuvõla tasumisega, mille tõttu kohustas maksu- ja tolliamet seda tasuma 30 418 eurot intresse, lähtudes maksukorralduse seaduses sätestatud intressimäärast 0,06 protsenti päevas.

Halduskohtu otsuse saavad pooled vaidlustada Tallinna ringkonnakohtus 30 päeva jooksul, alates riigikohtu põhiseaduslikkuse järelevalve korras tehtud lahendi kuulutamisest.

Allikas:  BNS
Märksõnad:

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll