Raamatupidamisteenuste kasutamine Eesti ettevõtjate seas

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Käesoleva aasta alguses palus Tallinna Tehnikaülikooli majandusteaduskonna 3. kursuse tudeng Liis Tetsov RMP.ee lugejate abi oma lõputöö "Raamatupidamisteenuste kasutamine Eesti ettevõtjate seas" uuringu läbiviimiseks. Liis tänab kõiki küsitlusele vastajaid ning saatis RMP.ee toimetusele ja lugejatele kokkuvõtte.

Bakalaureusetöö pealkiri oli "Raamatupidamisteenuste kasutamine Eesti ettevõtete seas". Eesmärk oli välja selgitada, millised kriteeriumid on Eesti ettevõtjate jaoks olulised raamatupidamisteenuste pakkujat valides. Uuritavaks objektiks olid Eesti ettevõtted, kes ostavad raamatupidamisteenuseid sisse. Kokku vastas küsimustikule 132 ettevõtet, kelle seast 50 kasutasid raamatupidamisteenust. Uuring viidi läbi teenusekasutajate vastuste põhjal. Kõik teenusekasutajad olid osaühingud kellest 90% olid mikroettevõtted.

Ettevõtjad hindasid neile esitatud 29 raamatupidamisteenuste pakkuja valikukriteeriumit viiepallisel skaalal. Tulemuste põhjal olid teenusepakkuja valikul raamatupidamisteenuste kasutajate jaoks viis kõige olulisemat kriteeriumit:

  • kiire ja sujuv info liikumine,
  • personaalne lähenemine ettevõttele,
  • raamatupidajate töökogemus,
  • ärisaladuste hoitus ja
  • teenuse hind.

Teenusepakkuja suur töötajate arv, hubane kontor, reklaam, suur kliendibaas ja tuntus olid teenusekasutajate jaoks kõige ebaolulisemad kriteeriumid teenusepakkuja valikul.

Bakalaureusetöö tulemuste põhjal võib öelda, et ettevõtjad soovivad, et suhtlus teenusepakkujaga oleks sujuv ja personaalne. Ettevõtjad peavad oluliseks, et raamatupidaja oleks haritud ja kogenud, tunneks ettevõtte tegevusvaldkonda ning oskaks vajadusel nõu anda. Raamatupidamisteenuse pakkujatel tuleks seetõttu keskenduda tõhusale suhtlemisele oma klientidega ning raamatupidajate pädevusele.

Uuringu tulemustest selgus, et ettevõtjad peavad pakutavate lisateenuste olemasolu oluliseks, mistõttu raamatupidamisteenuse pakkujatel oleks kasulik pakkuda laia teenuste valikut. Lisaks pidasid ettevõtjad oluliseks, et nende ärisaladused oleksid teenusepakkuja poolt hoitud, mis tähendab, et teenusepakkuja usaldusväärsus on oluline. Konkurentide olemasolusse teenusepakkuja kliendibaasis suhtusid ettevõtjad neutraalselt. Ilmselt usaldavad ettevõtjad valitud teenusepakkujat ning teavad, et nende ärisaladused on hoitud. 

Teenuse hind oli samuti ettevõtjate jaoks oluline valikukriteerium, kuid see polnud kõige olulisem, mille põhjal võib väita, et ettevõtjad ei vali raamatupidamisteenuste pakkujat peamiselt hinna põhjal. Uuringu tulemuste põhjal ei selgunud, milline hinnakujunduspõhimõte on ettevõtjate arvates selgelt eelistatuim.

Teiste inimeste soovitused oli samuti ettevõtjate jaoks oluline kriteerium. Seetõttu võib väita, et teenusepakkuja kõige parem reklaam on raamatupidajate hästi tehtud töö. Enamik ettevõtteid leidsid teenusepakkuja kas soovituste või tutvusringkonna kaudu. Tutvusringkonna osatähtsus raamatupidamisteenuse pakkuja leidmisel oli oluliselt suurem ühe raamatupidajaga teenusepakkuja klientide seas kui suurema büroo klientide seas, kus üle poole ettevõtjatest leidsid teenusepakkuja soovituste kaudu.

Lisaks eelmainitule pidasid ettevõtjad oluliseks veel õiget dokumentide säilitamist, andmebaasi  ning raamatupidajate koolitamist. 

Valikukriteeriumid mis ei liigitunud oluliste ega mitteoluliste alla, ehk said ettevõtjatelt keskmise hinnangu olid järgnevad: teenusepakkuja võtmeisikud, maine, kasutuselolev tarkvara, teenusepakkuja vanus, raamatupidajate kutsetunnistus, vastutuskindlustuslepingu olemasolu ning raamatupidajate võõrkeelteoskus. Uuringu tulemuste põhjal olid ebaolulised kriteeriumid teenusepakkuja valikul ettevõtete jaoks suur töötajate arv, hubane kontor, teenusepakkuja reklaam, teenusepakkuja suur kliendibaas, tuntus, koduleht, kvaliteedijuhtimise süsteemi olemasolu, koostööpartnerite leidmise võimalus teenusepakkuja kliendibaasist ning teenusepakkuja asukoht.

Tulemustest selgus ka, et valikukriteeriumite olulisus teenusekasutajate jaoks sõltus sellest, kas ettevõtte valitud raamatupidamisettevõttes töötas üks või mitu raamatupidajat. Mitme raamatupidajaga teenusepakkujate kliendid hindasid valikukriteeriume kõrgemalt, mistõttu võib oletada, et need ettevõtjad on teenusepakkuja suhtes nõudlikumad kui need ettevõtjad, kes valisid ühe raamatupidajaga teenusepakkuja. 

Ettevõtete vastuste põhjal valitud teenuspakkujaga rahulolu kohta olid suur osa ettevõtjatest täiesti rahul või rahul oma teenusepakkujaga. 90% ettevõtjatest olid kas rahul või täiesti rahul valitud teenusepakkujaga. 8% vastanutest ei osanud öelda, kas nad on rahul või mitte, ja 2% vastanutest ei olnud neile osutatavate raamatupidamisteenustega rahul. Uuringust selgus, et suuremate büroode klientide seas oli rahulolu suurem. See võis olla tingitud asjaolust, et see rühm oli teenusepakkuja valikut tehes nõudlikum. Ettevõtete vastustest rahulolematuse kohta selgus, et 10% ettevõtjatest polnud päris rahul töötajate pädevusega ja 2% klienditeeninduse kvaliteediga. 22% vastasid, et rahulolematus on seotud muude põhjustega. Teenusepakkuja usaldusväärsusega polnud probleeme ühelgi ettevõtjal. Vaatamata rahulolematusele ei vastanud ükski ettevõte, et kavatseb valitud teenusepakkujaga koostöö lõpetada.

Allikas:  RMP.ee

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll