Aastaaruanne veebr 2016
Laupäev, 21. Jaanuar
 

Riik läheb üle tekkepõhisele eelarvele

Rahandusministeerium koostab järgmise aasta riigieelarve tekkepõhiselt, mis on senisest kassapõhisest eelarvestamisest usaldusväärsem ning annab parema ülevaate raha kasutamisest. 

"Tekkepõhine eelarve võimaldab maksumaksja raha kasutada efektiivsemalt ja läbipaistvamalt kui seni kasutatud kassapõhine eelarve," ütles rahandusminister Sven Sester. "Peame aru saama riigi kohustustest, kui need tekivad. Samuti peab meil olema võimalikult hea ülevaade riigi varast. Tekkepõhine eelarvestamine on pika aja vältel end tõestanud eraettevõtluses." 

Praegu riigieelarves kasutatav kassapõhine arvestus põhineb tehingute kajastamisel vastavalt raha laekumisele või väljamaksmisele. Tekkepõhiselt kajastatakse tehinguid vastavalt nende toimumisele sõltumata sellest, kas sellega seotud raha on laekunud või välja makstud. Samuti paraneb võrreldavus eri eelarveperioodide vahel.  

Veel samal teemal

Tekkepõhine riigieelarve on usaldusväärsem, kuna kajastab täpsemalt otsuste majanduslikku sisu. Tekkepõhine eelarvestamine sisaldab tulusid ja kulusid, mis planeeritakse eelarveperioodiks sõltumata sellest, millal toimub tulude laekumine või kulude eest tasumine. Erinevalt kassapõhisest eelarvest sisaldab tekkepõhine eelarve ka selliseid kulusid, millega ei kaasne raha väljaminekut, näiteks põhivara amortisatsioon.  

Kui kassapõhine eelarvestamine ja finantsarvestus keskendub ainult rahale, siis tekkepõhine võtab arvesse tehingute kogumõju maksumaksja jaoks, sealhulgas ka mitterahalist mõju. See võimaldab riigil ja maksumaksjatel paremini hinnata nende mõju. Sealhulgas saab tekkepõhine eelarvestamise toel paremini võrrelda riigi erinevaid teenuseid omavahel ja erasektori teenustega. 

Suurem osa rahvusvahelist fiskaal- ja finantsstatistikat, sealhulgas eelarve ülejäägi või puudujäägi andmed, tuleb koostada tekkepõhiste andmete põhjal. Tekkepõhine eelarvestamine võimaldab siin vähendada tehtavat tööd, kuna aruandlus ja alusandmete koostamine muutub lihtsamaks ja vähem töömahukaks. 

Eesti kuulub tekkepõhise eelarvega kogu maailma avaliku sektori uuenduslikumate riikide hulka. Tekkepõhist eelarvet oli OECD andmetel rakendanud 2013. aastaks täielikult üksnes kolm riiki: Uus-Meremaa, Austraalia ja Suurbritannia.  

Eesti avalik sektor läks 2004. aastal üle tekkepõhisele raamatupidamisele, olles üks esimesi riike maailmas, mis rakendas avalikus sektoris puhtalt tekkepõhiseid rahvusvahelistel avaliku sektori raamatupidamisstandarditel (IPSAS) tuginevaid arvestuspõhimõtteid. Üleminek tekkepõhisele eelarvestamisele seab eelarvestamise ja raamatupidamise samadele alustele. 

Riigieelarve on seni olnud kassapõhine, kuid ministeeriumid ja asutused on läinud tekkepõhisele eelarvele üle järk-järgult. Esimesena on alates 2010. aastast alates tekkepõhist eelarvet asutusesiseselt kasutanud politsei- ja piirivalveamet, samuti on maanteeameti asutusesisene eelarve tekkepõhine. 

Rahandusministeerium on hinnanud tekkepõhisele eelarvele üleminekut koostöös konsultatsiooniettevõttega AS PricewaterhouseCoopers, kelle toel koostati ja täiustati metoodika ja juhendmaterjalid ning hinnati teiste riikide tekkepõhise eelarve kogemusi Uus-Meremaa, Austraalia ja Austria näidetel.

Aastaaruanne

Veel samal teemal

Viimati lisatud artiklid samas rubriigis

  • Sester: Ettevõtluskonto on järjekordne samm ettevõtlikkuse suurendamiseks 20.01.2017

    Valitsuskabinet toetas täna madalama maksumääraga ja bürokraatiavaba ettevõtluskonto loomist. Ettevõtluskonto on täielikult aruandlusevaba ning soodne ettevõtlusvorm väikeettevõtjatele, kelle tulu ei ületa 25 000 eurot aastas. "Ett ...
    Loe edasi..

  • Fitek pakub üle-Euroopalist e-arveldust 12.01.2017

    Finantstehnoloogia lahenduste ettevõte Fitek on esimene operaator, kes pakub alates 15. jaanuarist Balti riikides üle-Euroopalist e-arveldust. Fitek astus üle-Euroopalise elektrooniliste dokumentide ja e-arvelduse võrgustiku PEPPOL (Pan-European Public Procurement Online) li ...
    Loe edasi..

  • IFRS 15 muudab oluliselt müügitulu 10.01.2017

    Millal kajastada müügitulu? See on üks vastuolulisemaid küsimusi tänapäeva raamatupidamises. Finantsarvestuse üks keerukamaid pähkleid, müügitulu kajastamine, sai hiljaaegu uued arvestuspõhimõtted. Uus standard hakkab kehtima küll ...
    Loe edasi..

  • Avaliku huvi üksuse regulatsiooni tuleks kiirkorras muuta 21.12.2016

    Kaubanduskoda saatis teisipäeval koos audiitorkogu ja audiitorühingutega rahandusministeeriumile kirja, milles palusime kiirkorras muuta audiitortegevuse seaduses kirjas olevat avaliku huvi üksuse regulatsiooni. Kehtiva seaduse kohaselt on Eestis ca 200 avaliku huvi üksust, mill ...
    Loe edasi..

  • Riik muudab siseauditile kehtivaid nõudeid leebemaks 21.12.2016

    Audiitortegevuse seadus hakkas kehtima 2008. aastal. Seaduse loomise ajal oldi seisukohal, et kui vandeaudiitori kutsele on kehtestatud konkreetsed reeglid ja nõuded, siis peab ka siseauditi teenus saama samaväärse kvaliteedimärgi ning teenust tohivad osutada vaid need, kellel ...
    Loe edasi..

Vaata kõiki artikleid

Soovitame samal teemal koolitusi

Koolitus Kuupäev Linn Korraldaja
Traditsiooniline ja tegevuspõhine eelarvestamine ettevõttes 24.01.2017 Tallinn Excellence Koolitus- ja Arenduskeskus
Eelarvestamine, hinnakujundus ja analüüs 28.02.2017 Tallinn Sander Karu finantskoolitused
Tekkepõhine ja tegevuspõhine eelarvestamine 28.02.2017 Tallinn Sander Karu finantskoolitused
Projektijuhi finantskoolitus - projekti tulude, kulude, rahakäibe eelarvestamine, juhtimine, analüüs 29.03.2017 Tallinn Sander Karu finantskoolitused
 
2016 kronoloogia
Töövahendid
Naljanurk

Kerjus istub tänaval, kaks karpi ees.

Möödamineja imestab: 

"Eelmine nädal oli nagu üksainus karp, miks nüüd kaks?"

Kerjus vastu: "Ma avasin filiaali..."

 

Uudised > Eelnõud
Kalender & arhiiv
E T K N R L P
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
« Jaanuar 2017 »
Tööpäevade arv kuus 22
Töötunde kuus 176
Riigipühad: 01.01

Vaata tööajafondi..
E-POOD
Gallup
Külastan RMP.ee portaali
Äriregister
Kreedix
Maksu- ja tolliamet
Eesti KMKR otsing
  • taiskasvanute koolituskeskus
  • servaali
  • virtuaalassistent
  • Dokumendinaidised
 

merit jaanuar

Koostööpartnerid
  RMP Eesti RMP Eesti OÜ Registrikood 11027462
KMKR EE100898345

Swedbank: EE582200221024811122
SEB Pank: EE221010220073067015
LHV Pank: EE117700771000732704

Jur. aadress: Rukki 18-8, Tallinn
Kontor: Mustamäe tee 5-607, Tallinn
Tel. 6 848 110
E-post: info@rmp.ee
RMP Eesti tooted Portaal RMP.ee
Uudiskiri Nädalakiri
Ajakiri Spetsialist

Raamatupidaja kalendermärkmik
Juhendraamat KÜ raamatupidamine
Juhendraamat MTÜ raamatupidamine
Dokumendinäidised

KOOLITUSED
Raamatupidamisteenus
Majandusarvestuse põhitõed

RSSFacebookTwitter
RMP.ee Kontakt
Uudised
Kasutajatingimused
Foorumi tingimused
Koostööpartnerid
REKLAAM
Tagasiside

STATISTIKA
240765  Foorumi postitust
344  E-poe toodet
102  Koolitust
20919  Artiklit
50189  Registreerunud kasutajat
34865  Nädalakirja tellijat
32267  Pers. pakkumise tellijat
Lugeja staatus  KÜLALINE
   - ei näe spetsialistide artikleid
   - ei kehti soodustused
   - ei saa populaarset uudiskirja Nädalakiri

REGISTREERU


 REGISTREERUNUD KASUTAJA
   + kõik artiklid sisselogimisel nähtavad
   + PDF ajakiri Spetsialist tasuta
   + uudiskiri Nädalakiri e-postile
   + soodustused RMP Eesti koolitustele

Logi sisse
 

© RMP Eesti OÜ 2004-2015