Jaekaubanduses on oodata ettevõtete konsolideerumist

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Swedbanki peaökonomisti Tõnu Mertsina hinnangul läheb olukord jaekaubanduses ettevõtetel raskemaks ning oodata on ettevõtete konsolideerumist.

"Suurenenud konkurents ja tõusnud tööjõukulud avaldavad survet jaekaubandusettevõtete marginaalidele. Kaubanduskeskuste laienemine ja uute ehitus suurendavad konkurentsi veelgi ning tarbijad jaotatakse rohkemate kaubandusettevõtete vahel. Odavketi Lidli Eestisse tulek on suureks väljakutseks jaekaubanduses, samuti võib tõenäoliselt pikemas vaates oodata jaekaubandusettevõtete konsolideerumist," ütles Mertsina pressiteate vahendusel.

Lisaks jaekaubanduse inflatsiooniga korrigeeritud mahu vähenemisele 1 protsendi võrra novembris avaldab Mertsina hinnangul kaubanduskeskustele mõju ka ostlemise liikumine teistesse kohtadesse.

"Ligikaudu 42 protsenti jaemüügikäibest tuli möödunud aastal kaubanduskeskustest. Samas on nende jaemüügiettevõtete osakaal viimase seitsme aasta jooksul vähenenud, samas kui majatarvete, ehitusmaterjalide ja kodumasinate jaemüügi osakaal, mis oli möödunud aastal 12 protsenti, on tasapisi tõusnud," märkis Mertsina.

"Eesti inimesed kulutavad üha rohkem raha teenustele, moodustades 40 protsenti kogu eratarbimisest, mis suunab jaekaubandusest raha mujale ja mõjutab seega seda majandusharu negatiivselt. Kiiresti kasvanud tööjõukulud sunnivad jaekaubandusettevõtteid uusi tegevusmudeleid otsima. E-kaubanduse ja iseteeninduse mahud kasvavad. Samas tähendab suurenev e-kaubanduse maht seda, et üha rohkem raha suunatakse Eestist välja. Juba praegu toimub üle 90 protsendi e-kaubanduse tehingutest välismaal asuvate ettevõtetega," lisas ökonomist.

Tänavuseks aastaks prognoosib Mertsina siiski Eesti elanike ostujõu paranemist ja tarbimise ja jaemüügi suurenemist. "Selle aasta algusest järsult tõstetav tulumaksuvaba miinimum parandab aga olulise osa töötajate ostujõudu, mis peaks nende tarbimist suurendama," sõnas ta.

Jaekaubandusettevõtete müügitulu vähenes statistikaameti andmetel 2017. aasta novembris 2016. aasta novembriga võrreldes püsivhindades 1 protsendi võrra ja selle langust mõjutasid enim mootorikütuse jaemüügiga tegelevad ettevõtted.

Möödunud aasta novembris oli jaekaubandusettevõtete müügitulu 558 miljonit eurot. Müügitulu langust mõjutasid enim mootorikütuse jaemüügiga tegelevad ettevõtted, kus müügitulu vähenes 2016. aasta novembriga võrreldes 9 protsenti.

Allikas:  BNS

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll