Jaemüük näitab jõulumüükide toel kiiret kasvu

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Detsembris tegi Eesti jaemüügi maht oodatult kõigi aegade rekordi, ületades ühe kuu lõikes poole miljardi euro piiri. Seejuures kasvas käive aasta varasemaga võrreldes kõigi segmentide lõikes. Järgnevatel kuudel on oodata müügimahu kasvu aeglustumist viie kuni seitsme protsendi vahemikku.

2015. aasta detsembris ulatus jaemüük Statistikaameti andmetel 511 miljoni euroni, kasvades aastaga kümme protsenti. Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli 584 miljonit eurot, suurenedes aastaga kuus protsenti.

Detsembris toimunud jaemüügi kasvu kiirenemine oli oodatud sündmus. Eesti tarbijate finantsseisukord on hea ning alus tugevaks jõulumüügiks olemas. Kuigi detsembris kulutati kaubanduses suured summad, jätkasid kodumajapidamiste hoiused kasvamist, suurenedes aastaga 7,4 protsenti ning jõudes 5,8 miljardi euroni. Laenukoormus kavas oluliselt aeglasemalt, suurenedes detsembris aasta varasemaga võrreldes 3,9 protsenti. Seejuures tarbimislaenude maht ja arv oli detsembris väiksem kui oktoobris või novembris ning käive väiksem kui aasta ülejäänud kuudel keskmiselt. Võimalik, et siin on üheks teguriks detsembris välja makstud jõulupreemiad, mis paljude tarbijate finantsolukorda oluliselt tugevdasid. Tarbijate heale seisule viitab ka Eesti Konjunktuuriinstituudi tehtud küsitlus, mille põhjal hindas jaanuaris 45 protsenti peredest, et suudab säästa, 49 protsenti tuleb omadega ots-otsaga kokku ja kuus protsenti on rahalistes raskustes. 48 protsendi küsitletute hinnangul suudavad nad säästa ka järgneva 12 kuu jooksul (aasta tagasi arvas nii 45 protsenti vastanutest).

Suurematest segmentidest suurenes toidukaupade müük aastatagusega võrreldes neli protsenti. Detsembris odavnesid toidukaubad aastases võrdluses 0,6 protsenti, mis andis tarbijatele hea võimaluse ostukoguseid suurendada. Tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete jaemüügi maht kasvas aastaga viis protsenti ning majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjali jaemüük suurenes aastaga kaheksa protsenti. Endiselt näitab kiiret kasvu jaemüük interneti või posti teel, kus mahud suurenesid aastaga 30 protsenti.

Sõidukikaubanduses vähenes müügimaht aasta varasemaga võrreldes 18 protsenti, kuid antud segmendi ettevõtete müügitulu suurenes 22 protsenti. Püsivhindades arvutatud mahtude poolest suurenes mootorikütuse jaemüük üheksa protsenti, kuid kütusehinna langusest tulenevalt vähenes antud segmendi ettevõtete müügitulu kümne protsendi võrra. Kütusehindade jätkuva languse taustal kahaneb antud segmendi ettevõtete müügitulu ka jaanuaris, kuid samas kasumimarginaal võib pigem tõusta.

Jaemüügi kiire kasv detsembris oli oodatud, kuid järgnevatel kuudel on oodata pigem kasvukiiruse pidurdumist. Järjest vähem on põhjust niivõrd kiire palgakasvu jätkumiseks ning hõive suurendamine läheb samuti järjest raskemaks. Mullune ekspordimahtude ning investeeringute vähenemine viitab, et majandusse tuleva raha voog on hakanud vähenema ning mõningase viiteajaga hakkab see ka sisetarbimist mõjutama.

Märksõnad:

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll