Teisel lugemisel on alkoholimüügipiirangute eelnõu

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski esitas valitsuse istungile eelnõu, mis lisaks varasematele alkoholireklaami piirangutele keelab alkoholireklaami sotsiaalmeedias, sunnib suurpoode alkoholimüügi muust kaubast eraldama ja piirab märgatavalt muud alkoholiga seonduvat.

Ehkki alkoholi- ja reklaamiseaduste muutmise eelnõu varasem versioon internetireklaami ei käsitlenud, leidsid kolme valitsuserakonna esindajad ühiselt, et eelnõu peab arvesse võtma ka internetis toimuvat ja sotsiaalmeedia suurt populaarsust, teatas sotsiaalministeerium.

"Alkoholireklaamil on tõendatult oluline mõju inimeste tarbimisharjumustele ning seda eriti noorte puhul. Arvestades sotsiaalmeedia kasvavat mõju, otsustasime keelata alkoholireklaami sotsiaalmeedias täielikult," ütles tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski.

Samas leevendati koalitsioonipartnerite kokkuleppel eelnõus müügipiiranguid väikepoodidele. "Alkohoolsed joogid peavad edaspidi olema teistest kaupadest eraldi ega tohi olla nähtavad õuest. Küll aga ei kohusta uus kord väikepoode alkoholi müügisaalis seina taha peitma. See hakkab puudutama üksnes suurpoode, millel on üldpinda ehk müügi- ja laopinda enam kui 600 ruutmeetrit," märkis Ossinovski. Ühtlasi loobuti alkoholimüügi keelust tanklapoodides.

Juriidiliste isikute puhul hakkab reklaamiseaduse rikkumise trahvi ülemmäär olema 50 000 eurot. Trahvide ülemmäärasid suurendatakse juriidilistele isikutele ka alkoholiseaduses.

Valitsus andis tervise- ja tööministri juhitud alkoholi- ja reklaamiseaduste muutmise eelnõule kabinetis heakskiidu eelmise aasta lõpul. Seejärel moodustati täiendavate ettepanekute arutamiseks töörühm, kuhu kuulusid lisaks Ossinovskile ka majandus- ja taristuminister Kadri Simson ja justiitsminister Urmas Reinsalu.

Eelnõu kohaselt lubatakse reklaamides edastada vaid neutraalset teavet, sealhulgas välistades inimeste näitamist, atmosfääri kirjeldamist ja lugude jutustamise.

Eelnõuga keelustatakse välireklaam, pikendatakse kellaajalist reklaamipiirangut raadios ja teles senise kella 21:00 asemel kella 22:00, keelatakse alkoholireklaam ajakirjade lisaväljaannete esi- ja tagakaanel ja muu sarnane.

Viimaks keelatakse alkoholi degustatsioonid poodides ja happy hour ehk võimalus pakkuda mingitel tundidel alkoholi tavapärasest soodsamalt. Samuti ei tohi alkohoolse joogi multipakendi ostmine olla soodsam kui üksiku joogi ostmine.

Eelnõus karmistatakse ka müüjatele kehtestatud nõuet tuvastada alkohoolsete jookide ostja vanus. Seadusemuudatusega lubatakse kontrollostud nii alaealistele alkoholimüügi keelu täitmise kontrollimiseks kui ka salaalkoholi müügi tuvastamiseks.

Eelnõu (265 SE) vastuvõtmisel riigikogus jõustuks see täies ulatuses 1. jaanuarist 2018.

Allikas:  BNS

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll