Usaldus pannakse proovile, kui juhtub midagi olulist

Kas inimene on heasoovlik, lahke ja peab oma sõna? Või ajab taga oma kasu? Sellised hinnangud mõjutavad usalduse tekkimist.

Usaldus on nagu nähtamatu liim, mis tugevdab kokkukuuluvust. Usaldus on õli, mis paneb koostöö rattad pöörlema.

Tööheaolu ja tööpsühholoogia teadlase Janne Kaltiaineni arvates on usaldus organisatsiooni edu eelduseks. Vähemalt siis, kui edu sõltub töötajate koostööst. Usaldus on koostöö aluseks.

Kui on usaldus, siis ei pea kontrollima

Kui ettevõttes on usalduslik õhkkond, siis ei ole vaja kulutada aega ega raha töötajate kontrollimiseks. Siis usaldatakse näiteks, et kaugtöötajad täidavad oma tööülesandeid.

Tahame meelsamini kuuluda meeskonda, kus meid usaldatakse. Usaldus ütleb meile, et oleme meeskonna hinnatud liige. Seepärast mõjutab usaldus positiivselt ka töökoha kuvandit.

“Meeskonnas väljendub usaldus näiteks nii, et seal julgetakse vajadusel rääkida ka kitsaskohtadest, rasketest või enda jaoks tundlikest asjadest. Hirm ja varjamine vähendavad töö tõhusust,” ütleb Kaltiainen.

Muutused panevad usalduse proovile

Oma doktoritöös uuris Kaltiainen muu hulgas ka seda, kuidas usaldus mõjutas töötajate kogemusi organisatsioonimuutuste perioodil.

Usaldus on reeglina üpris püsiv seisund. See pannakse proovile, kui juhtub midagi olulist, nagu näiteks organisatsioonimuutus. Muutuste ajal hakkavad töötajad kergesti mõtlema järgmistele asjadele.

  • Kas ma võin usaldada juhtkonda?
  • Kas nad arvestavad ka meiega ja soovivad meile head?
  • Kes on “meie”?
  • Kas ma kuulun sinna?
  • Kas juhid on ikka pädevad?
  • Kas nad tegutsevad korrektse info põhjal?
  • Kas samad reeglid kehtivad kõigile?

Organisatsioonimuutustega käivad kaasas ka negatiivsed otsused nagu koondamised. See, kuidas otsuseid tehakse, mõjutab ka neid, kelle töökoht säilis. “Tööle jääjad hindavad, kas protsess viidi läbi õiglaselt ja parimal võimalikul moel. See mõjutab nende heaolu ja pühendumist ettevõttele: mina võin olla järgmine, keda niimoodi koheldakse,” kirjeldab Kaltiainen.

Neli sammu usalduse taastamiseks

Usaldus on kahepoolne. Usaldus kasvatab usaldust ja vastupidi. Tööl rikuvad usaldust ebaõiglane kohtlemine, info varjamine, ühiste mängureeglite eiramine, lugupidamise puudumine ja kogemus sellest, et töötaja arvamust ei võeta kuulda.

Kui usaldus kaob, siis on selle taastamine keeruline ning aeganõudev. Janne Kaltiainen soovitab usalduse taastamiseks järgmist.

  • Käige olukord koos läbi: mis on juhtunud? Mis olukord on praegu?
  • Kui oled osapool, kes eksis ja on usaldust rikkunud, siis pane ennast teise olukorda ning mõista tagajärgi. Kas mõistad, miks teine tunneb, nagu ta tunneb?
  • Vabanda.
  • Räägi, kuidas püüad olukorda parandada: mis muutub? Kuidas kindlustad, et sellist asja enam ei juhtuks?

Usaldust on kergem taastada, kui osapooled on üksteist tundnud pikka aega ja varasemad kogemused on olnud positiivsed. Kui näiteks juht, keda on hinnatud, rikub alluvate usaldust, siis nad võivad mõelda, et tegemist on eksituse, mitte ebausaldusväärse isikuomadusega.

Hinnang usaldusväärsusest tekib sekunditega

Reeglina mõeldakse, et usaldus tekib ajapikku ja see peab paika. Kaltiaineni sõnul aga on see vaid osa tõest: “Anname teise inimese usaldusväärsuse kohta hinnangu väga kiiresti, sekunditega. Huvitav on, et see esmane, peaaegu automaatne hinnang mõjutab seda, kuidas hiljem tõlgendame inimese tegusid.”

Usalduse tekkimise viis on näha sellest, kuidas kujuneb usaldus oma juhi vastu. Alguses pannakse palju rõhku n-ö välistele asjaoludele. Kui juht ei tulnud omast, vaid liitunud organisatsioonist, siis teda usaldati selgelt vähem. Omasid on kergem usaldada kui võõraid. Kui töötaja usaldas tippjuhtkonda, siis see peegeldus ka uue otsese juhi suhtes.

Mida uus juht saab teha, et usaldust luua?

Esiteks tasub arvestada sellega, et algus on ebakindel ja töötajad hindavad uue juhi usaldusväärsust juba enne, kui tema teod seda näitavad. Siis on eriti oluline näidata, et juht soovib meeskonnale head, tegutseb selle väärtuste järgi, peab kinni lubadustest ja usaldab meeskonnaliikmeid. Usaldus on ju vastastikune.

Allikas: ttl.fi

Allikas:  Tööheaolu

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll