Milliseid maksevõimalusi oma e-poes pakkuda?

Makseviiside rohkus võib teha valiku keeruliseks – millised on klientidele olulised ja millised mitte. Alljärgnevalt tuuakse sellesse valikusse selgust.

Eesti inimesed on pangalingi usku

Maksekeskusega liitunud tuhandete e-poodide tehinguid analüüsides on näha, et Eesti e-poodides tehtavate ostude eest eelistavad kliendid ülisuures enamuses tasuda pangalingiga. Enda panga logo loodab tarbija leida iga kohaliku e-poe kassalehelt ja on väga pettunud, kui seda seal mingil põhjusel ei ole.

Harjumuste tugevust näitab seegi, et kuigi enamusel meist on rahakotis internetimakseid lubav deebet- või krediitkaart ja välismaistes poodides kasutame neid julgelt, siis kohalike kaupmeeste juures eelistame ka kaardimakse võimaluse juures pigem vana head pangalinki.

Kaardimaksed eelkõige välismaistele klientidele

Kui soovite oma e-poega kaupa välismaale müüa (ja miks ei peaks seda soovima), siis tuleb endale selgeks teha sihtturu maksemeetodite levik – ja see võib olla väga erinev meie omadest. Näiteks, Läti e-poodleja võib eelistada maksta arve alusel – ta sooritab ostu, ootab oma e-postile arvet, misjärel tasub arve netipangas või pangakontoris. Leedus on populaarne aga ka tasuda kauba eest sularahas kullerile.

Krediitkaarte kasutavad aktiivselt kaugemate maade kliendid. Seega, mida rahvusvahelisemat äri soovite ajada, seda olulisemaks muutub kaardimaksete vastuvõtmine. Siin asi õnneks lihtne – Visa ja MasterCardist piisab, need kaks domineerivad globaalsel turul.

Järelmaks ja krediit kallima kauba eest tasumiseks

Üle paarisaja euro suuruste kaupade puhul muutub oluliseks järelmaksu pakkumine ehk koostööd tuleb teha krediidiasutusega. Ostu vormistamisel järelmaksu valides suunatakse klient krediidiandja lehele, kus esitab elektroonilise taotluse ja saab mõne minutiga ka vastuse. Positiivse vastuse korral saab kaupmees kogu summa korraga, klient maksab aga krediidiasutusele vastavalt kokkulepitud tingimustele. Näiteks peavad mööblit või elektroonikat müüvad kauplused järelmaksu kindlasti pakkuma, sest vastasel juhul riskivad teatud tarbijasegmendi kaotusega.

Kaupmehel tasub tähele panna, et erinevad järelmaksu ja krediidilahendused panevad ka kaupmehele endale erineval määral lisakoormust. Mitmete lahenduste puhul eeldatakse, et lepingud on kolmepoolsed ja kaupmees peab ka ise paberimajanduses osalema. Teised, sh Maksekeskuse liidestuse kaudu saadaolevad, kaupmehele ühtegi lisaülesannet ei sea, võrreldes pangalingi vastuvõtmisega.

Digitaalsed rahakotid ja äpid

Vaikselt koguvad populaarsust ka digitaalsed rahakotid, fintech ettevõtete teenused ja äpid. Praegu võib kaupmees endale nende puudumist veel lubada, kuid pikas perspektiivis tõenäoliselt pääsu pole.

Üks selline, millest Eestis üha rohkem räägitakse, on Apple Pay. Sisuliselt on tegemist digitaalse rahakotiga, kuhu saab lisada Apple’i poolt heakskiidetud pankade ja makseasutuste väljastatud kaarte. Võib kindel olla, et tulevikus lisanduvad sinna ka siin tegutsevate traditsiooniliste pankade kaardid.

Kahe tehnoloogiahiiu kõrval on Eestis mobiiltelefoniga makseid võimaldava äpi loonud Telia, kelle mTasku kasutus kasvab samuti aktiivselt.

Kuidas neid kõiki saada?

Nüüdseks on ilmekalt näha, et vähegi tõsisemalt e-poodi arendades tuleb arvestada suure hulga erinevate maksemeetodite pakkumisega. Selle lahendamiseks on sisuliselt kolm viisi.

Esiteks võib teha kõik lepingud ja liidestused iga osapoolega iseseisvalt. Sel moel saate ise otsustada, kellega koostööd teete. Arusaadavalt võtab see palju aega ja energiat, toob kulusid ja tähendab, et lõpuks võivad iga partneriga olla erinevad tingimused, mille haldamine on omakorda väljakutse.

Teine võimalus on alustada koostööd makselahenduste pakkujaga. Nii saab ühe lepingu ja liidestusega kõik enamlevinud maksemeetodid ning olenevalt teenuseosutajast ka lihtsama ja ühetaolisema hinnastuse. Ühe partneri kasutamine tähendab ka, et ülevaade kõigist tehingutest on sõltumata maksemeetodist ühes kohas. Samuti ei pea kaupmees muretsema, kas ja millal uusi maksemeetodeid lisada – kõik see toimub automaatselt, arendustööde eest hoolitseb teenuseosutaja.

Kolmas võimalus on kahte eelnevat kombineerida – sõlmida osa lepinguid otse, osa võtta aga paketina makselahenduse pakkujalt. See valik võib olla asjakohane, kui mahud on väga suured või äri ja sihtturud spetsiifilisemad. Samas peab arvestama, et raamatupidamisele ja e-poe haldajale võib pilt minna tulemusena üsna kirjuks, sest näiteks erinevate tehingute tagastused ja konto väljavõtted tuleb võtta erinevatest süsteemidest ega jälgi ühte standardit.

Ärge unustage ka, et paratamatult tuleb teil teha tagastusi ehk kanda klientidele raha tagastatud kauba eest tagasi. Kui olete pangalingid ühe kaupa liitnud, siis tuleb tagastuskanded teha sisuliselt igast pangast eraldi. See võib suurte mahtude korral muutuda tülikaks.

Seega ei saa makselahendust valides suhtuda ülesandesse kuidagi kergekäeliselt. Alustava ärina on kasulik võimalikult täpselt püüda ennustada müügimahte, võimalusel sihtriikide kaupa ning seejärel kaaluda erinevate lahenduste plusse ja miinuseid.

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll