Hasartmäng ja hasartmängumaks

Hasartmänguseaduse § 2 lõike 1 kohaselt on hasartmäng mäng, milles osalemise tingimuseks on mängija poolt panuse tegemine. Panuse tegemise tulemusel võib mängija saada võidu, kusjuures mängu tulemus määratakse osaliselt või täielikult juhuslikkusel põhineva tegevusega või see sõltub eelnevalt mitteteadaoleva sündmuse toimumisest. Lubatud on korraldada üksnes hasartmänguseaduse nõuetele vastavaid hasartmänge.

Hasartmänguseaduse nõudeid ei kohaldata järgmiste hasartmängude suhtes:

  • osavusmängule, mille ainus võimalik võit on võimalus uuesti osaleda samas mängus;
  • spordivõistlusele;
  • loteriile, mille võidufondi väärtus on kuni 1000 eurot;
  • kaubanduslikule loteriile, mille võidufondi väärtus on kuni 10 000 eurot.

Õnnemängu, toto või osavusmängu korraldamise õigus on juriidilisel isikul, kes vastab hasartmänguseaduse nõuetele ning kellel on hasartmängu korraldamise tegevusluba ja korraldusluba. Seega isikul, kellel on tegevusluba hasartmängu korraldamiseks, on mängukoha avamiseks vaja taotleda ka õnnemängu, totalisaatori või osavusmängu korraldusluba. Loterii korraldamise õigus on hasartmänguseaduse nõuetele vastaval usaldusväärsel isikul, kellele on väljastatud loterii korraldamise korraldusluba.

Hasartmängude korraldamine peab olema hasartmängukorraldaja ainus tegevusala. Hasartmängukorraldaja võib mängukohas tegeleda hasartmängu korraldamisega seonduvate kõrvaltegevustega, sealhulgas toitlustamise, valuutavahetuse ning vaba aja ja kultuuriürituste korraldamisega.

Hasartmängu korraldamise tegevusloa ja hasartmängu korraldamise korraldusloa andmise, sellest keeldumise ning kehtetuks tunnistamise otsustab maksu- ja tolliamet. Taotlus hasartmängu korraldamise tegevusloa või korraldusloa saamiseks tuleb esitada:

  • teabeväravas eesti.ee või majandustegevuse registri e-keskkonnas;
  • digiallkirjastatult e-posti aadressil: emta@emta.ee või hasart@emta.ee või
  • posti teel maksu- ja tolliameti aadressil Lõõtsa 8a, 15176 Tallinn.

Vaata ka : Hasartmängu loa taotluste vormid ja lisainfo

Maksu- ja tolliamet kannab hasartmängu korraldamise tegevusloa ja korraldusloa andmise otsuse andmed majandustegevuse registrisse.

Hasartmängukorraldaja on kohustatud teatama maksu- ja tolliametile viivitamata kõigist muudatustest tegevusloa või korraldusloa saamiseks esitatud andmetes.

Hasartmängude korraldamisest saab täpsemalt lugeda SIIT.

Maksustamine

Vastavalt hasartmängumaksu seadusele maksustatakse hasartmängumaksuga:

  • õnnemängu korraldamiseks kasutatavad hasartmängukorraldaja mänguautomaadid ning nendel tehtud panustest laekunud summa, millest on maha arvatud võidud;
  • õnnemängu korraldamiseks kasutatav mängulaud, välja arvatud mängulaud, mida kasutatakse õnnemänguturniiri korraldamiseks;
  • osavusmängu korraldamiseks kasutatav mänguautomaat;
  • loterii korraldamisel loteriipiletite müügist saadud summa;
  • kaubandusliku loterii korraldamisel võidufond, kui võidufondi väärtus ületab 10 000 eurot;
  • toto korraldamisel tehtud panustest laekunud summa, millest on maha arvatud võidud;
  • õnnemängu ja osavusmängu kaughasartmänguna korraldamisel tehtud panustest laekunud summa, millest on maha arvatud võidud;
  • turniirina õnnemänguturniiri korraldamisel osalustasude summa, millest on maha arvatud võidufondi laekuv osa;
  • ringmänguna õnnemänguturniiri korraldamisel osalustasude summa;
  • turniirina ja ringmänguna õnnemänguturniiri korraldamisel kaughasartmänguna osalustasude summa.

Hasartmängumaksu maksab hasartmängukorraldaja

Hasartmängumaksuga maksustamise periood on kalendrikuu. Õnnemänguturniiri korraldamisel on maksustamisperiood ühe õnnemänguturniiri korraldamise periood, mis algab õnnemänguturniiri reeglites märgitud osavõtutasude vastuvõtmise esimesel päeval ja lõpeb õnnemänguturniiri reeglites märgitud osavõtutasude vastuvõtmise lõpetamise päeval. Kaubandusliku loterii korraldamisel on maksustamisperiood kaubandusliku loterii korraldamise periood, mis algab mängureeglites märgitud panuste tegemise esimesel päeval ja lõpeb mängureeglites märgitud võitude väljaandmise viimasel päeval.

Hasartmängukorraldaja, esitab maksu- ja tolliametile hasartmängumaksu deklaratsiooni ja tasub hasartmängumaksu maksustamisperioodile järgneva kalendrikuu 15. kuupäevaks.

Hasartmängumaksu deklaratsioonide vormid ja nende täitmise kord

Hasartmängumaksu deklaratsioon esitamine

Hasartmängumaksu deklaratsioone on võimalik esitada kas:

  • digitaalselt allkirjastatuna maksu- ja tolliameti e-posti aadressile hasart@emta.ee või postiga maksu- ja tolliameti teenindusbüroosse;
  • e-MTAs rakenduse “Hasartmängumaks” kaudu. Hasartmängu korraldaja poolt volitatud töötajal peab olema rakenduse kasutamiseks raamatupidaja paketi volitus.

Deklaratsiooni vormid asuvad lehel “Hasartmängumaksu deklaratsioonid”.

Hasartmängumaksu peab deklareerima ja maksma iga ettevõte, kellele on väljastatud hasartmängu tegevus- ja korraldusluba.

Maksumäärad

Hasartmängumaksu määr on:

  • õnnemängu korraldamisel mänguautomaadil 300 eurot õnnemängu korraldamiseks kasutatava ühe mänguautomaadi kohta ja 10% mänguautomaatidel tehtud panustest laekunud summast, millest on maha arvatud võidud;
  • õnnemängu korraldamisel mängulaual 1278,23 eurot ühe mängulaua kohta;
  • õnnemängu ja osavusmängu kaughasartmänguna korraldamisel 5% tehtud panustest laekunud summast, millest on maha arvatud võidud;
  • turniirina õnnemänguturniiri korraldamisel 5% õnnemänguturniiri osalustasudest laekunud summast, milleks on turniiris osalejate poolt korraldajale makstud tasude summa, millest moodustub turniiri võidufond ja korraldaja teenustasu;
  • ringmänguna õnnemänguturniiri korraldamisel 5% õnnemänguturniiri osalustasudest laekunud summast, milleks on mängijate poolt ringmängus tehtud panuste arvelt hasartmängukorraldajale laekuvate tasude summa;
  • toto korraldamisel 5% tehtud panustest laekunud summast, millest on maha arvatud võidud;
  • loterii korraldamisel 18% loteriipiletite müügist saadud summast;
  • osavusmängu korraldamisel mänguautomaadil 31,95 eurot ühe osavusmängu mänguautomaadi kohta;
  • kaubandusliku loterii korraldamisel 18% võidufondi summast.

Hasartmängumaksud on kehtestatud hasartmängumaksu seadusega.

Loteriid

Loteriid on hasartmänguseaduse § 3 p 2 kohaselt mängud, mille tulemus sõltub juhusest, kusjuures võidufond moodustab kuni 80% loteriipiletite tiraaži realiseerimishinnast ning mängu tulemust ei selgitata üle kolme korra ööpäevas või see selgub loteriipiletil asuva mänguvälja avamisel.

Klassikalise loterii tulemuse selgitab loterii korraldaja pärast loteriis osalemise võimaluse pakkumise lõpetamist. Kiirloteriid on loteriid, mille tulemus on loteriipiletite vahel juhuslikult määratud enne piletite omandamist mängija poolt ning tulemus saab mängijale teatavaks pärast loteriipileti omandamist mänguvälja avamisel.

Loteriisid, mille võidufondi väärtus on kuni 1000 eurot võib korraldada ilma korraldusloata. Loteriid, mille võidufondi väärtus on üle 1000 euro võib korraldada üksnes aktsiaselts, mille aktsiakapitali suurus on vähemalt 1 000 000 eurot ja mille kõik aktsiad kuuluvad Eesti riigile.

Loteriisid, mille korraldamiseks on vajalik korraldusluba võib korraldada heategevuslikul eesmärgil loterii tuludes tagastamatu rahalise abi andmiseks Eesti kultuurile, spordile, teadusele, haridusele, meditsiinile, sotsiaalhooldusele või keskkonnakaitsele.

Kaubanduslik loterii on kauba või teenuse pakkuja poolt kauba või teenuse müügi edendamiseks või kauba, teenuse või nende pakkuja reklaamimiseks korraldatav klassikaline või kiirloterii. Kaubanduslikus loteriis osalemise õigus omandatakse koos kauba või teenuse omandamisega.

Vaata infot kaubandusliku loterii korraldamise kohta SIIT.

Hasartmängud

Õnnemängud on mängud, mille tulemus sõltub juhusest ja mida mängitakse mehaanilise või elektroonilise vahendi abil või mängu läbiviija vahendusel.

Õnnemängude liigid on mängulaual ja mänguautomaadil korraldatavad mängud ning täiendavad õnnemängud.

  • Mängulaual ja mänguautomaadil korraldatavad mängud – mängud, mille tulemuste väljaselgitamiseks kasutatakse hasartmängude korraldamiseks valmistatud või selleks kohandatud elektroonilist, mehaanilist või elektromehhaanilist seadet või mängu läbiviija abi.
  • Täiendavad õnnemängud – mängud, mis mängureeglites sätestatud tingimuste täitumisel annavad mänguautomaadil või mängulaual mängijale võimaluse võita ühendatud mänguautomaatide või mängulaudade panuste arvelt kogutud või eelnevalt kindlaksmääratud muu võidu.

Kaughasartmäng on hasartmängu korraldamine viisil, kus mängu tulemus selgitatakse elektroonilisel seadmel ja mängija saab mängus osaleda elektroonilise sidevahendi, sealhulgas telefoni, Interneti ja meediateenuste vahendusel. Kaughasartmänguks ei peeta hasartmängu, mille korraldamisel kasutatakse elektroonilist sidevahendit üksnes panuse vastuvõtmiseks, mängu tulemustest teavitamiseks või väljamakse tegemiseks mängija arvele.

Vaata kaughasartmängude korraldamise kohta SIIT.

Õnnemänguturniir on võistlus, milles osalejad võistlevad omavahel õnnemängus. Õnnemänguturniir võib toimuda turniirina või ringmänguna.

Õnnemängu turniiri toimumisel turniirina on osalustasude summa turniiris osalejate poolt hasartmängukorraldajale makstud tasude summa, millest moodustub turniiri võidufond ja korraldaja teenustasu.

Õnnemängu turniiri toimumisel ringmänguna on osalustasude summa mängijate poolt ringmängus tehtud panuste arvelt hasartmängukorraldajale laekuvate tasude summa.

Osavusmängud on mängud, mille tulemus sõltub ülekaalukalt mängija füüsilisest osavusest või oskustest ja teadmistest ning mida mängitakse mehaanilise või elektroonilise seadme abil.

Totod on mängud, mille tulemus sõltub mängija ennustatud sündmuse toimumisest, toimumata jäämisest või toimumise viisist, kusjuures sündmus, mille suhtes mängija ennustuse teeb, on väljaspool hasartmängukorraldaja kontrolli, võidu saamine sõltub ennustuse paikapidavusest ning võidu suurus sõltub panuse suurusest ja enne panuse tegemist määratud võidu koefitsiendist (kihlvedu) või hasartmängukorraldaja poolt määratud protsendist panuste summast, õigesti ennustanute arvust ja nende panuste suurusest (totalisaator).

Majandusaasta aruande esitamise kohustus ja reservkapital

Igal aastal, 6 kuu jooksul pärast majandusaasta lõppu, peavad ettevõtted esitama äriregistrile majandusaastaaruande eelneva aasta kohta.

Mitteresidentidest hasartmängukorraldajad peavad eesti keelde tõlgitud majandusaastaaruande esitama maksu- ja tolliametile aadressile hasart@emta.ee.

Hasartmängukorraldaja peab koos majandusaastaaruandega esitama lisa “Panused ja väljamakstud võidud” ning järgima raamatupidamisele kehtestatud täiendavaid nõudeid:

  • hasartmängukorraldaja kasumiaruandes ei saldeerita omavahel tulusid ja kulusid. Saldeerida võib üksnes selliseid tulusid ja kulusid, mis ei ole tekkinud hasartmängukorraldaja põhitegevusest ja tulenevad ühest või mitmest samaliigilisest tehingust, mis ei avalda eraldivõetuna olulist mõju hasartmängukorraldaja majandustulemustele;
  • tulude hulgas kajastatud panuste summa, kulude hulgas kajastatud mängijatele väljamakstud võitude summa ning nende panuste ja võitude vahe esitatakse aastaaruande lisas “Panused ja väljamakstud võidud” järgmiste alajaotustena:
    • maismaa õnnemängud; eraldi iga linna/valla kohta;
    • kaughasartmängu õnnemängud,
    • maismaa turniirid,
    • kaughasartmängu turniirid,
    • loteriid, eraldi iga alaliigi kohta,
    • totod,
    • osavusmängud;
  • hasartmängukorraldaja esitab majandusaasta aruande lisana andmed isikute kohta, kellel majandusaasta lõpu seisuga oli hasartmängukorraldajas oluline osalus, näidates ära isikule kuuluva osaluse suuruse ja selle omamisega seotud asjaolud vastavalt hasartmänguseaduse § 11 lõikele 2 ja väärtpaberituru seaduse § 10 lõikele 1.

Täiendava reservkapitali moodustamine

Hasartmängukorraldaja peab moodustama täiendava reservkapitali iga-aastastest puhaskasumi või muudest eraldistest, mida võib seaduse või põhikirja alusel kanda reservkapitali.

Täiendava reservkapitali moodustamise kohustust ei ole hasartmängukorraldajal, kelle raamatupidamise aastaaruandes esitatud bilansis kajastatud omakapital moodustab vähemalt poole varade mahust.

Reservkapitali moodustamisest:

  • täiendava reservkapitali suurus ei või olla väiksem kui 1/3 aktsia- või osakapitalist;
  • igal majandusaastal tuleb täiendavasse reservkapitali kanda vähemalt 1/7 puhaskasumist. Kui täiendav reservkapital saavutab põhikirjas ettenähtud suuruse, lõpetatakse selle suurendamine;
  • täiendavat reservkapitali võib üldkoosoleku otsusel kasutada kahjumi katmiseks, kui kahjumit ei ole võimalik katta hasartmängukorraldaja vabast omakapitalist eelmiste perioodide jaotamata kasumi, tulemi või põhikirjas ettenähtud reservkapitali arvelt. Täiendavat reservkapitali võib üldkoosoleku otsusel kasutada ka aktsia- või osakapitali suurendamiseks;
  • väljamaksete tegemine täiendavast reservkapitalist asutajatele, aktsionäridele või osanikele on keelatud.

Tegevus- või korraldusloa aluseks olevate andmete muutmine

Hasartmängukorraldaja on kohustatud teatama maksu- ja tolliametile viivitamata kõigist muudatustest tegevusloa või korraldusloa saamiseks esitatud andmetes. Koos teavitusega võib olla vajalik esitada lisainformatsiooni olenevalt sellest, mis andmeid soovitakse muuta.

Uue platvormi ja/või uute mängude kasutuselevõtmine

Enne uue platvormi ja/või uute mängude kasutuselevõtmist peab korraldaja esitama maksu- ja tolliametile allkirjastatud teavituse, milles on märgitud informatsioon platvormi ja/või mängude kohta, mida soovitakse kasutusele võtta.

Kaughasartmängude või platvormi puhul peab kindlasti teavitus sisaldama informatsiooni platvormi/mängu nime ja tootja kohta ning infot, millal soovitakse platvorm/mäng kasutusele võtta. Koos teavitusega tuleb esitada ka maksuhalduri poolt tunnustatud eksperdi poolt koostatud sertifikaat, milles on kinnitatud, et:

  • hasartmängu tulemuse selgitamise juhuslikkust ei saa mõjutada hasartmängukorraldaja ega mõni teine isik (Random Number Generator ehk RNG);
  • keskmise õnnemängumängu tulemusena mängijatele tehtud väljamaksete summa on suurem kui 80% kõikide panuste summast;
  • hasartmängu mängimisel olulist tähtsust omavad andmed säilitatakse mängu katkemise korral, olenemata katkestuse põhjusest ning mängu katkestused, mängu tulemused ja mängusüsteemis tehtud muudatused registreeritakse. Nimetatud andmeid säilitatakse vähemalt viis aastat.

Maksu- ja tolliamet aktsepteerib punktis 2 ja 3 toodud nõude kohta ka üksnes korraldaja poolset allkirjastatud kinnitust. Juhuslikkuse nõude täidetuse kohta on kindlasti vajalik esitada sertifikaat.

Samuti juhime tähelepanu, et kui platvormi kohta on eeltoodud informatsioon esitatud ning soovitakse kasutusele võtta üksnes samal platvormil jooksvaid uusi mänge, siis eraldi teavitust maksuhaldurile esitada ei ole vaja.

Maismaa mänguautomaatide ja mängulaudade puhul teavitust ei ole vaja esitada, kuid need tuleb registreerida EHMA süsteemis.

Mänguautomaadi registreerimise juhend

Mängureeglite muutmine

Enne mängureeglite muutmist peab korraldaja esitama maksuhaldurile allkirjastatud teavituse ning juhatuse poolt kinnitatud uued mängureeglid. Mängureeglid peavad sisaldama:

  • hasartmängukorraldaja ettevõtte nime ja registrikoodi;
  • mängu kirjeldust, sealhulgas osalemise tingimusi ja korda;
  • võitja ja võidu suuruse määratlemise reegleid;
  • võitude väljaandmise kohta, korda ja lõpptähtaega;
  • mängijate esitatavate pretensioonide lahendamise korda ja tähtaega.

Teavitus muudatuste kohta tuleb esitada maksu- ja tolliameti teenindusbüroosse või saata e-posti aadressile hasart@emta.ee.

Osanike, juhatuse või nõukogu liikmete vahetamine

Juhatuse või nõukogu liikmete vahetuse korral peab korraldaja esitama maksuhaldurile allkirjastatud teavituse. Antud teavitusele tuleb lisada andmed ja dokumendid uute juhatuse või nõukogu liikmete kohta, mis sisaldavad antud isikute:

  1. ees- ja perekonnanime, isikukoodi või selle puudumise korral sünniaega;
  2. elukohta, töö- ja ametikohtade täielikku loetelu;
  3. usaldusväärsust ning hasartmänguseaduse nõuetele vastavust kinnitavaid dokumente, mida taotleja peab oluliseks esitada (elukohajärgse politsei tõendit karistuste puudumise kohta);
  4. kolme viimase aasta varanduslikku seisu tõendavaid dokumente, sealhulgas täielik loetelu isikutele kuuluvate kinnisasjade, ehitiste ja väärtpaberite kohta;
  5. viimase kolme aasta tuludeklaratsioonide kinnitatud ärakirjad.

Eestlastest uute juhatuse või nõukogu liikmete korral ei ole vaja maksuhaldurile esitada punktides 3-5 toodud dokumente.

Enne osanike või aktsionäride vahetust peab korraldaja esitama maksuhaldurile allkirjastatud teavituse. Teavitusele tuleb lisada uute aktsionäride või osanike nimekiri, milles on toodud:

  • iga aktsionäri või osaniku nimi, registrikood või isikukood või selle puudumise korral sünniaeg;
  • andmed iga aktsionäri või osaniku poolt omandatavate või talle kuuluvate aktsiate või osa suuruse ja häälte arvu kohta.

Kui tegemist on eestlas(t)est ja/või eesti äriühingu(te)st osanike või aktsionäridega, kes omandavad hasartmängukorraldajas olulise osaluse (vähemalt 10% aktsia- või osakapitalist, seda väljendavatest kõigist õigustest või kõigist häältest äriühingus või mis võimaldab olulise mõju äriühingu juhtorganite üle), siis tuleb esitada dokumendid ja andmed, mis sisaldavad:

  • olulise osaluse omandaja ning tegeliku kasusaaja nime või nimetust, elu- või asukohta;
  • äriühingust olulise osaluse omandaja puhul äriühingu registrikoodi, andmed juhatuse ja nõukogu liikmete kohta, mis sisaldavad neist igaühe ees- ja perekonnanime, isikukoodi või selle puudumise korral sünniaega;
  • konsolideerimisgruppi kuuluva olulise osaluse omandaja puhul konsolideerimisgrupi struktuuri kirjeldus koos andmetega sinna kuuluvate äriühingute osaluse suuruse kohta.

Kui tegemist on välismaalas(t)est ja/või välismaa äriühingu(te)st osanike või aktsionäridega, kes omandavad hasartmängukorraldajas olulise osaluse, siis tuleb esitada dokumendid ja andmed, mis sisaldavad:

  • olulise osaluse omandaja ning tegeliku kasusaaja nime või nimetust, elu- või asukohta ja registrikoodi, äriühingu puhul põhikirja olemasolul ka selle ärakirja;
  • eraisikust olulise osaluse omandaja puhul kolme viimase aasta varanduslikku seisu tõendavad dokumendid, sealhulgas täielik loetelu talle kuuluvate kinnisasjade, ehitiste, väärtpaberite kohta ja tema viimase kolme aasta tuludeklaratsioonide kinnitatud ärakirjad ning elukohajärgse politsei tõend karistuste puudumise kohta;
  • äriühingust olulise osaluse omandaja puhul andmed juhatuse ja nõukogu liikmete kohta, mis sisaldavad neist igaühe ees- ja perekonnanime, isikukoodi või selle puudumise korral sünniaega, ning nende isikute usaldusväärsust ja laitmatut ärialast mainet kinnitavad dokumendid, mida isik peab oluliseks esitada;
  • äriühingust olulise osaluse omandaja puhul lisaks kolme viimase majandusaasta aruanded;
    tegeliku kasusaaja puhul elukohajärgse politsei tõend karistuste puudumise kohta;
  • konsolideerimisgruppi kuuluva olulise osaluse omandaja puhul konsolideerimisgrupi struktuuri kirjeldus koos andmetega sinna kuuluvate äriühingute osaluse suuruse kohta;
  • konsolideerimisgruppi kuuluva olulise osaluse omandaja puhul kolme viimase majandusaasta aruanded koos kasumi jaotamise ettepanekute ning vandeaudiitori aruannetega.

Eespool nimetatud teavitused tuleb esitada maksu- ja tolliameti teenindusbüroosse või saata e-posti aadressile hasart@emta.ee.

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll