Kui kliendist on saanud võlgnik

Olenemata selles, kui hoolikas ettevõtja oled, saabub aeg, mil keegi klientidest jätab oma arve tasumata. Sel juhul muutub klient ettevõtja ees võlgnikuks. Sellises situatsioonis – saab oluliseks probleemile reageerimise kiirus. Tasumata arvetega tuleb tegeleda kohe, mitte jätta see aasta lõpuks, kui võib olla juba hilja.

Ole järjekindel

Esmane ja kõige olulisem tegevus on regulaarselt kliendiga suhelda. Viisakas ja järjekindel meeldetuletus võib viia tulemuseni. Ettevõtja ei saa sundida klienti arvet maksma, küll aga selgitada selle kasulikkust, sest tasumata arve võib halvendada võlgniku krediidireitingut ja mõjutada edasi ärisuhteid. Viimane abinõu on pöörduda võlgniku vastu kohtusse.

Kui võlgnikul on makseraskused ja tal tekib küsimus, millised nõuded tasuda, siis üldjuhul tasutakse esmajoones need, millega järjepidevalt tegeletakse.

Enne kui saata võlgnikule meeldetuletus, tasub kontrollida arvete tasumisi.

Võimaluseks on maksegraafik

Kliendile, kellel on ajutised makseraskused, saab pakkuda maksegraafikut. Pikema perioodi peale koostatud graafikus on mõistlik määrata ka tasutav intress. Kliendil on võimalus maksegraafikuga nõustuda või mitte.

Maksegraafik peaks sisaldama pigem iganädalasi väikesi makseid, mitte üht suurt makset kuus. Graafikule tasuks lisada kliendi kinnitus, millega ta tunnistab võlgnevust vastuväideteta ja on nõus maksekäsu kiirmenetlusega, kui maksegraafikut ei täideta korrektselt. Sellise punkti lisamine võib tundub ähvardusena, aga teisalt on võlgnikul hiljem keeruline kohtule vastuväidet esitada, kui on ise olnud nõude suuruse ja kohtumenetluse alustamisega nõus.

Kui klient ikkagi ei suuda graafiku järgseid makseid tasuda, võib see viidata tõsisematele probleemidele. Sellisel juhul tasub kasutada karmimaid võtteid.

Inkassofirma kaasamine

Inkassofirma tegeleb võlgade sissenõudmisega. Tal pole võlgnevuse sissenõudmiseks rohkem õigusi kui ettevõtjal. Seaduse mõistes omandab inkassofirma kõik nõudega seotud õigused.

Seega on võlgnik edaspidi inkassofirma klient ja ettevõtja saab tegeleda oma põhitegevusega aega ja tööjõudu raiskamata.

Kasuta maksehäireregistri võimalusi

Maksehäireregistri on asutanud Eestis tegutsevad pangad ja seda kasutavad nii pangandus-, side-, telekommunikatsiooni-, kütuse-, kaubandus-, ehitus-, rendi-, veondus- jt ettevõtted.

Võlgnevuse tasumist kiirendab, kui sisestada võlainfo Maksehäireregistrisse. Registris olev info on avalik, mida reaalset kasutatakse. Maksehäireregistrisse jääb jälg ka nendest võlgnevustest, mis on juba tasutud ehk ettevõtete puhul on maksehäired avalikud veel seitse aastat pärast nende likvideerimist. Selline info võib oluliselt alandada ettevõtte võimalust saada pangast laenu ja hankijalt häid maksetingimusi.

Kasuta maksekäsu kiirmenetlust

Maksekäsu kiirmenetlus on lihtne kohtumenetlus väikestele ja selgetele nõuetele, mille kogunõue ei tohi ületada 8000 eurot. Kiirmenetluse korral tuleb tasuda riigilõiv, mis on 3% nõude summast ja minimaalselt 65 eurot. Avalduse saab esitada elektrooniliselt.

Korrektselt vormistatud dokumendid ja tasutud riigilõiv loovad eelduse üsnagi kiireks protsessiks. Avalduse esitamisest kohtutäiturini läheb enamasti paar kuud. Võlgniku vastuväidete puudumisel tehakse maksekäsk võla sissenõudmiseks, mis edastatakse kohtutäiturile täitmiseks. Kohtutäituritel on õigus külmutada ettevõtte arveldusarve ja müüa muu vara.

Maksekäsu kiirmenetlus on hea võimalus nõuda sisse väikesi ja hästi tõendatud nõudeid, millele ei ole võlgnikul vastuväiteid. Lisaks peab olema teada tema asukoht, sest otsust ei tehta, kui nõuet pole võimalik võlgnikule kätte toimetada.

Võla sissenõudmine kohtu kaudu

Traditsiooniliselt saab võlgnevust sisse nõuda kohtu kaudu. Riigilõivu suurus sõltub nõude suurusest, mis on näiteks 5000eurose nõude korral 400 eurot. Sellele lisanduvad õigusabikulud ja protsess võib võtta rohkelt aega. Suuremate nõuete sissenõudmiseks puudub alternatiiv.

Pankrotimenetluse algatamine

Eelnevalt kirjeldatud võimalused eeldavad, et võlgnikul on raha, millega oma kohustusi täita. Kui võlgnikul aga raha reaalselt ei ole, siis tasuks uurida pankrotimenetluse alustamise võimalust. Pankrotimenetlus tähendab, et võlausaldaja esitab kohtule pankrotiavalduse ja kohus määrab pankrotihalduri, kes võtab üle juhatuse ülesanded. Pankrotihaldur peab välja selgitama ettevõtte varad ja kohustused ning püüdma kohustused täita.

Pankrotimenetluse algatamine tasub ette võtta ka siis, kui on teada, et ettevõttest on hiljuti varad välja viidud. Sellisel juhul säilib lootus, et pankrothaldur saab tehingud tagasi võita.

Pankrotimenetluses vajab võlausaldaja juristi abi.

Pankrotiseadus

Kui palju tasumata arve maksma läheb?

Kui esialgselt arvelt on käibemaks tasutud, annab see tunnistust reaalselt toimunud kauba või teenuse müügist. Sel juhul pole võimalik tasutud käibemaksu tagasi küsida. Arve ebatõenäoliseks hindamisel või lootusetuks kandmisel ei tohi väljastada kreeditarvet ja käibemaksusummat vähendada.

Kuigi võlgnik jättis tehtud töö eest maksmata, tuleb arvestada lisaks riigile tasutud 20% käibemaksu summaga.

Laekumata arve sissenõudmiseset loobumine võib tähendada võlausaldajale tulumaksu kohustust, sest maksuhaldur võib asuda seisukohale, et võlgnik on saanud hoopis kingituse.

Kui on asutud võlga sisse nõudma, on soovitatav säilitada kõik dokumendid, et vajadusel oma hoolsuskohutust tõendada. Väikese nõude puhul ei saa nõuda ebamõistlike kulutuste tegemist.

Näide: ettevõtja osutab kliendile teenust, millega kaasnesid kulud 800 eurot. Tehtud kulud tuleb tasuda keskmiselt 14 päeva jooksul. Ettevõtja arvestab teenusehinda kulupõhiselt, lisades kasumimarginaali otsekuludele 25%. Osutatud teenuse eest esitatakse arve summas 1000 eurot + käibemaks 200 eurot, kokku 1200 eurot. Käibemaks tasutakse järgmise kuu 20. kuupäevaks.Klient jätab arve maksmata. Ebakorrektselt dokumenteeritud võlgnevuse sissenõudmisel maksab ettevõtja kahe kuu pärast riigile lisaks tulumaksu 25% x 1200 = 300 eurot.

Reaalne kulu, mille ettevõtja oma tagavaradest teenuse osutamiseks peale maksis on 800 + 200 + 300 = 1300 eurot.

Et see raha tagasi teenida peaks ettevõtja osutama teenuseid 1300 / 0,25 = 5200 euro eest lootuses, et need arved kõik laekuvad.

Kokkuvõtteks

Laekumata arved on üks peamisi põhjusi, miks ettevõtted pankrotistuvad. Ettevõtjana tuleb seda iga hinna eest vältida. Võlgnevuse tekkides tuleb sellele koheselt reageerida ja võlgnikuga suhelda. Potentsiaalseid võlglasi saab ennetada, kui kehtestada ettevõttes korralik krediidipoliitika ning muuta iga uue kliendi põhjalik taustauuring normiks.

Tasumata arvete regulaarseks jälgimiseks on kasulik see delegeerida ühele konkreetsele töötajale. Tegevuse lihtsustamiseks saab kasutada spetsiaalseid kirjamalle ja telefonikõne skripte, mida siis kasutada esimeseks, teiseks ja kolmandaks meeldetuletuseks.

Allikas:  Robby & Bobby

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll