KOV töötajate töötasude avalikustamisest ja avaldamisest

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Töölepingu seaduse § 28 lg 2 p 13 on sätestatud tööandja kohustus mitte avaldada töötaja nõusolekuta või seadusest tuleneva aluseta andmeid töötajale arvutatud, makstud või maksmisele kuuluva töötasu kohta. Selline töötasu andmete avalikustamise keeld on üldjuhul erasektoris hästi teada. Küll aga on praktikas arusaamatusi olnud selle keelu kehtivusega avalikus teenistuses. Hiljutine riigikohtu lahend tõi kohalike omavalitsuste töötajate töötasude avaldamises selguse.

Avalikus teenistuses töötavate isikute töötasude avaldamisega seoses tuleb esmalt eristada, kas konkreetse isiku puhul on seaduse kohaselt tegemist ametniku või töötajaga. Ametnikuna käsitletakse isikuid, kes on teenistus- ja usaldussuhtes riigi või kohaliku omavalitsusega ja kes teostab avalikku võimu (avaliku teenistuse seaduse (ATS) § 5 lg 1 p 1, § 7 lg 1 ja 2). Avalikus teenistuses töötavad töötajad teevad aga eeldatavasti üldjuhul avaliku võimu teostamist toetavat tööd (ATS § 5 lg 2, § 7 lg 4).

Lisaks tuleb riigikohtu poolt 17.10.2018. a haldusasjas nr 3-15-3228 tehtud otsuse kohaselt eristada palga/töötasu aktiivset avalikustamist ja passiivset avaldamist.

ATS §-st 65 ja avaliku teabe seaduse (AvTS) § 28 lg 1 p 25 tuleneb kohustus avaldada ametniku palgaandmed veebilehel. Riigikohus on seda nimetanud aktiivseks avalikustamise kohustuseks ning leidnud, et kuivõrd need sätted räägivad ainult ametniku palgaandmetest, siis kohaliku omavalitsuse töötajate töötasud aktiivselt veebilehel avalikustamisele ei kuulu. Ehk siis veebilehel kuuluvad aktiivselt avalikustamisele ainult ametnike palgaandmed. Kohaliku omavalitsuse töötajate töötasude andmed veebilehel avalikustamisele ei kuulu.

Küll aga leidis riigikohus, et eeltoodu ei tähenda seda, et kohaliku omavalitsuse töötajate töötasud nn passiivselt ehk teabenõuetele vastates avaldamisele ei kuuluks.

Kõrgeim kohus jõudis seisukohale, et AvTS § 36 lg 1 p 9 on erinormiks TLS § 28 lg 2 p 13 suhtes ning leidis, et vastava avaliku teabe seaduse normi alusel tuleb kohalikul omavalitsusel teabenõude saamisel anda kohaliku omavalitsuse töötajale arvutatud, makstud või maksmisele kuuluva töötasu kohta andmeid. Seda isikustatud kujul, ehk siis konkreetse isikuga seotuna, ning sõltumata töökohast. Seega vastava teabenõude saamisel tuleb teabenõudele vastates kohaliku omavalitsuse töötaja töötasu andmed avaldada.

Allikas:  Addenda

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll