Vormi TMIN täitmisest ja nimekirja kandmisest alates 01.01.2015

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Tulumaksusoodustuse saamiseks peab heategevuslikult ja avalikes huvides tegutsev mittetulundusühing, sihtasutus ja usuline ühendus esitama nõuetekohase taotluse tulumaksusoodustusega ühingute nimekirja kandmiseks ning kelle tegevus ja dokumendid (asutamisleping, põhikiri) vastavad tulumaksuseaduse § 11 nõuetele.

Tulumaksusoodustusega ühingute nimekirja kuulumine annab ühingule võimaluse saada tulumaksusoodustust annetustelt ja kingitustelt ning maksta teatud tingimustel tulumaksuvabalt stipendiumeid. Enne tulumaksusoodustusega ühingute nimekirja kandmise taotluse esitamist palume kindlasti tutvuda nimekirja kandmise eelistega ja juhendiga vormi TMIN täitmiseks.

Taotluse nimekirja kandmiseks saab edastada Maksu- ja Tolliametile 1. märtsiks või 1. septembriks. Taotluse esitajad kantakse nimekirja vastavalt 1. juulist või 1. jaanuarist.

Taotluse esitamisel tulumaksusoodustusega mittetulundusühingute, sihtasutuste ja usuliste ühenduste nimekirja kandmiseks alates 01.01.2015 juhib maksuhaldur tähelepanu järgnevale. 

Juhime tähelepanu, et koolitaja tulumaksusoodustusega nimekirja kuulumine ei ole eelduseks koolitatava poolt õppemaksult tulumaksutagastuse taotlemisel. Õppemaksult tulumaksutagastuse taotlemisel on oluline koolitusloa olemasolu koolituse läbiviijal. Täpsemalt saate lugeda Haridus- ja Teadusministeeriumi veebilehelt SIIT.

Taotluse esitamisest 

Taotlus (vorm TMIN) tulumaksusoodustusega mittetulundusühingute, sihtasutuste ja usuliste ühenduste nimekirja kandmiseks (edaspidi taotlus), tuleb edastada Maksu- ja Tolliametile 1. märtsiks või 1. septembriks.

Taotlusi saab esitada Maksu- ja Tolliameti:

  • e-posti aadressile emta@emta.ee (allkirjaõigusliku isiku (juhatuse liige või liikmed) poolt digitaalselt allkirjastatult);
  • teenindusbüroosse;
  • postiga aadressile Lõõtsa 8a, Tallinn 15176.

Taotluse täitmisest 

I osas märgitakse taotleja andmed.

II osas kirjeldatakse ühingu tegevusi käesoleval aastal (sh plaanitavad tegevused). 

Punktis 1 selgitatakse, milles seisneb heategevuslik tegutsemine avalikes huvides:

  • kellele heategevus on suunatud ehk kellele pakutakse teenust või muid hüvesid peamiselt tasuta või muul tulu mittetaotleval või üldkättesaadaval viisil;
  • mis teeb ühingu tegevuse avalikes huvides toimuvaks ja heategevuslikuks;
  • vajadus (miks on sellega mõistlik tegeleda just heategevuslikult);
  • soovitav tulemus;
  • millised tegevused on vajalikud tulemuseni jõudmiseks;
  • millised plaanid on tehtud ning plaanitud käesolevaks aastaks.

Punktis 2 kirjeldatakse ühingu tulevikuvisioone ehk antakse lühiülevaade arengustrateegiast (sh järgmiste aastate planeeritavatest tegevustest).

Punktis 3 vastatakse küsimustele oma liikmete kohta (täidab mittetulundusühing). Sotsiaalhoolekande ühingud märgivad ainult liikmete üldarvu. Andmed näidatakse taotluse esitamise seisuga.

Käesoleva aasta kohta märgitakse:

  • liikmete üldarv ning lisatakse taotluse vormile liikmete nimekiri või viide ühingu veebilehel asuvale liikmete nimekirjale (nimekiri ei pea olema eraldi allkirjastatud);
  • väljamaksete summa täiseurodes – liikmetele antud soodustused, abirahad, toetused, stipendiumid, tehtud kingitused, annetused või muud sarnased väljamaksed;
  • asutajate üldarv ning lisatakse taotluse vormile asutajate nimekiri (nimekiri ei pea olema eraldi allkirjastatud).

Taotlus allkirjastatakse ja kinnitatakse esitatud andmete õigsust ühingu allkirjaõigusliku isiku poolt. 

Maksu- ja Tolliameti otsus nimekirja kandmisest või nimekirja kandmata jätmisest 

Nimekirja kandmine 

Nimekirja kantakse ühing kui ta (TuMS § 11 lg 2):

  • tegutseb avalikes huvides, st tegutsemise eesmärgid on seotud eeskätt ühiskonna üldiste huvidega ja ei tegutseta kitsa isikute ringi (näiteks liikmete, asutajate jne) huvides ega erahuvides. Tegutsetakse ühiskonna heaks tervikuna või aidates neid, kes ise toime ei tule;
     
  • tegutseb heategevuslikult, pakkudes kaupa, teenust või muud hüve peamiselt tasuta või muul tulu mittetaotleval või üldkättesaadaval viisil. Üldkättesaadav viis ei tähenda, et ühingu poolt pakutavale kaubale, teenusele või muule hüvele peaks olema ligipääs igaühel, vaid enamusel sh ka ühingu tegutsemise piirkonna keskmisest madalama sissetulekuga inimesel;
     
  • ei jaga oma vara või tulu ega anna rahaliselt hinnatavaid soodustusi asutajale, liikmele, juhtimis- või kontrollorgani liikmele (§ 9), viimase 12 kuu jooksul ühingule annetusi teinud isikule või sellise isiku juhtimis- või kontrollorgani liikmele ega eelnevatega seotud isikutele (TuMS § 8 lg 1 p 1);

    Muudeti ühingule annetuse teinud isikule soodustuste andmise keeldu leebemaks ja piirati see isikutega, kes on ühingule annetanud soodustuse saamisele eelnenud kaheteistkümne kuu jooksul. Keelu eesmärk on vältida eelkõige olukorda, kus annetuse tegija saab selle eest rahaliselt hinnatavat vastutasu ehk sisuliselt ei ole tegemist annetusega, mille olemuslik tunnus on vastutasu puudumine. Kui isik ei saa rohkem hüvesid ega soodustusi kui kolmas, ühinguga mitteseotud isik, ei peaks soodustuste andmise keeld kehtima ka ülejäänud nimetatud isikutele. Oluline on, et hüve või soodustuse saamine ei oleks seotud isiku ülalnimetatud staatusega ja et ta oleks võinud selle saada ka ilma sellise positsioonil olemata.

  • tegevuse lõpetamisel antakse allesjäänud vara põhikirja kohaselt üle nimekirja kantud ühingule või avalik-õiguslik juriidilisele isikule või muus lepinguriigis asutatud ühingule, kui on tõendatud , et ta vastab TuMS § 11 nõuetele. Usulisele ühendusele ei kohaldata eelolevat nõuet, kui ta vastab kirikute ja koguduste seaduse §-le 27;
     
  • halduskulud vastavad ühingu tegevuse iseloomule ja põhikirjalistele eesmärkidele.

Kui on täidetud TuMS § 11 lg 2 toodud tingimused ning puuduvad TuMS § 11 lg 4 nimetatud puudused, kantakse ühing tulumaksusoodustusega mittetulundusühingute, sihtasutuste ja usuliste ühenduste nimekirja Maksu- ja Tolliameti otsusega kas 1. jaanuarist või 1. juulist. 

Nimekiri avaldatakse Maksu- ja Tolliameti veebilehel. 

Nimekirja kandmata jätmine 

Nimekirja ei kanta ühingut (TuMS § 11 lg 4):

  • kes ei tegutse kooskõlas põhikirjaga;
     
  • kes ei ole tegutsenud vähemalt kuus kuud ning esitanud selle perioodi kohta majandusaasta aruannet äriregistrile (va kogudused, kloostrid või välislepingu alusel tegutsev kiriku institutsioon);
     
  • kelle nimekirja kandmiseks esitatud dokumendid ei ole õigusaktides kehtestatud nõuetega kooskõlas;
     
  • kes ei kasuta majandustegevusest saadud tulu peamiselt heategevuslikult avalikes huvides. Ühing võib tegeleda majandustegevusega (ettevõtlusega), kuid majandustegevusest saadud tulu tuleb kasutada peamiselt heategevuslikult avalikes huvides. Kui majandustegevusest teenitud tulu suunatakse uuesti majandustegevusse või kasutatakse muul ühingu põhieesmärki mitteteenival viisil, ei ole ühingule maksusoodustuse andmine põhjendatud;
     
  • kes tegeleb asutaja või annetaja kauba või teenuse reklaamimise (va kui ühing osutab reklaamteenust lepingu alusel turuhinnaga) või sihtrühma kuuluva isiku kutsealase tegevuse või ettevõtluse soodustamisega;
     
  • kellel on ajatamata maksuvõlg;
     
  • kes on korduvalt jätnud esitamata aruande või deklaratsiooni õigusaktides ettenähtud tähtajal või korras või kes on korduvalt hilinenud maksusumma tasumisega;
     
  • keda lõpetatakse või kelle suhtes on algatatud pankrotimenetlus;
     
  • kes tegeleb peamiselt mingi kutseala esindajate või ettevõtluse toetamisega või on ametiühing või poliitiline ühendus. Kui ühingu põhitegevus on avalikes huvides tegutsemine, ei võta kõrvaltegevusena mingi kutseala edendamine ühingult automaatselt võimalust saada nimekirja kantud. On oluline, et antud tegevus ei oleks peamine eesmärk ühingu tegevusel.

Kui ilmneb, et ühing ei vasta TuMS § 11 lg 2 toodud nõuetele või ilmnevad TuMS § 11 lg 4 nimetatud puudused, siis teeb Maksu- ja Tolliamet teatavaks otsuse nimekirja kandmata jätmise kohta:

  • 1 maiks, kui taotlus oli esitatud 1. märtsiks;
  • 1 novembriks, kui taotlus oli esitatud 1. septembriks.

Otsuses näidatakse nimekirja kandmata jätmise põhjus ja tuuakse välja õiguslik alus.

Kui ühing ei nõustu Maksu- ja Tolliameti otsusega, on tal õigus esitada vaie 30 päeva jooksul, alates otsuse saamisest. Maksu- ja Tolliamet lahendab vaide 30 päeva jooksul, alates selle saamisest.

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll